گنتار

گنتار به معنی رایحه و بو در پارسی کهن بوده است. این صفحه در ارتباط با رایحه، عطر ، ادکلن و موضوعات مرتبط ایجاد گردید.

گنتار

گنتار به معنی رایحه و بو در پارسی کهن بوده است. این صفحه در ارتباط با رایحه، عطر ، ادکلن و موضوعات مرتبط ایجاد گردید.

از آنجایی که بعضی از مطالب منتشر شده در سطح فضای مجازی در ارتباط با صنعت عطر، ادکلن و رایحه نادرست می باشد، این پیج در جهت اصلاح و گسترش تعاریف، دانش و اطلاعات در این زمینه و پالایش فرهنگ عمومی در این فضا ایجاد می گردد. خیلی از مطالب موجود در این صفحه قبلا توسط نگارنده و دوستانش در صفحه انجمن عطر ایران در فیسبوک ارائه شده اند. ولی بعلت عدم دسترسی و مشکلات ساختاری در فضای فوق الذکر، دوباره اینجا گردآوری و دسته بندی شده اند.

دنبال کنندگان ۴ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

صنوبرها از خانواده salicaceae یا بید هستند. جنس صنوبر populus نام داره، صنوبرها درختانی تک جنس و دو پایه هستند ،  یعنی پایه نر و ماده از هم جدا هستند. اواخر اسفند شاتون ها (گل های این گیاه بخاطر حالت دم روباهی بودن شاتون نامیده میشن) رو درخت ایجاد میشه. اواسط فروردین هم میوه ها ایجاد میشن که میوه های صنوبر شبیه قاصدک تو فضا پراکنده میشن.  تو ایران چهار گونه از صنوبر به صورت خیلی وسیع وجود داره که از این قرارند:
صنوبر تبریزی populus nigra
صنوبر کبوده یا سپیدار populus alba
صنوبر پده polulus euphratica
صنوبر سفید پلت populus caspica



تاجایی که من با این درختها کار کردم میدونم که اسانس و رایحه خاصی ندارن و نقطه ی قوت اون ها چوب اون ها و مقاوم بودن بعضی از گونه ها به شوری خاک هست. از نظر اقتصادی روی چوب اون ها سرمایه گذاری میشه.


گونه ی بعدی که میخوام توضیح بدم توس یا غان هست با نام علمی Betula pendula. از خانواده توسکا Betulaceae بوده و هیچ نزدیکی ای با درخت سپیدار یا تبریزی نداره.



گونه ی بعدی که اشتباه رایجی تو نام فارسیش وجود داره کاج نراد یا آبیس هست Abies balsamea (L) mill یا اسم انگلیسیش balsam fir. از خانواده کاج یا pinaceae بوده و اشتباها بهش میگن صنوبر .


صنوبر پهن برگه. اما نراد یجور کاجه و سوزنی برگه و میوه اون مخروطیه. در عطرسازی استفاده وسیعی این گیاه  داره و همون تاریک ترین بو یا بوی بالسامیک هستش.


نگارنده : فرزانه تمنا

  • علی ملتی

توس

صنوبر

غان

نراد

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی