گنتار

گنتار به معنی رایحه و بو در پارسی کهن بوده است. این صفحه در ارتباط با رایحه، عطر ، ادکلن و موضوعات مرتبط ایجاد گردید.

گنتار

گنتار به معنی رایحه و بو در پارسی کهن بوده است. این صفحه در ارتباط با رایحه، عطر ، ادکلن و موضوعات مرتبط ایجاد گردید.

از آنجایی که بعضی از مطالب منتشر شده در سطح فضای مجازی در ارتباط با صنعت عطر، ادکلن و رایحه نادرست می باشد، این پیج در جهت اصلاح و گسترش تعاریف، دانش و اطلاعات در این زمینه و پالایش فرهنگ عمومی در این فضا ایجاد می گردد. خیلی از مطالب موجود در این صفحه قبلا توسط نگارنده و دوستانش در صفحه انجمن عطر ایران در فیسبوک ارائه شده اند. ولی بعلت عدم دسترسی و مشکلات ساختاری در فضای فوق الذکر، دوباره اینجا گردآوری و دسته بندی شده اند.

دنبال کنندگان ۴ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

۱۴ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۵ ثبت شده است

۳۱
ارديبهشت

برند مونا دی اوریو در سال 2004 با شراکت مونا و  Jeroen Oude Sogtoen شروع به کار کرد. مونا عطاری بود که عطر سازی را بطور کلاسیک نزد استاد برترعطرسازی Edmond Roudnitska آموزش دید. بعد از 15 سال کارآموزی و کار، وی برند خود را با شراکت Jeroen  بنیاد نهاد. 



Jeroen Oude Sogtoen هم، کارش را بعنوان طراح مد شروع کرد و بعدها به حوزه طراحی داخلی وارد شد. بعدها در مجاورت کارش در رابطه با طراحی هتلها، وی برند خود از کلونها و لوازم آرایشی هتلها  را شروع کرد که باعث آشنایی وی با مونا شد. 

در نهایت این آشنایی باعث ایجاد برند جدید بنام Mona di Orio در سال 2004 گردید. مونا بعدها در دسامبر سال 2011 ، وقتی که فقط 42 سال داشت بطور ناگهانی فوت کرد.

اکنون برند تحت رهبری Jeroen   به تولید خود ادامه میدهد. این برند اولین سری عطرهای خود را در سال 2006 به بازار عرضه کرد.  مجموعه Les Nombres D'Or خط ویژه ای است که ایده آن بر اساس اعداد با نسبتهای طلایی فی در ریاضی گرفته شده است و از سال 2010 به بازار آمد. 

  • علی ملتی
۲۸
ارديبهشت

این عطر مثل یه هارمونی زیبا از رایحه ها هست که داخل شیشه عطر گنجونده شدن. یه عطر خیلی شیک و رسمی و خوشبو. 

رایحه ابتدایی عطر با بوی نیمه شیرین و بسیار خوشمزه کارامل شروع میشه که رایحه شیرین و تازه و آبدار مرکبات و رایحه نعنای هندی هم در کنارش به راحتی استشمام میشن. همونطور که از مرکبات (بیشتر پرتقال، من ترنج حس نمیکنم) انتظار میره شروع عطر رو شاداب میکنن، ولی نه خیلی شاداب مثل عطرهای تابستونی. وجود رایحه نیمه شیرین کارامل به همراه رایحه تند و تیز، کمی فلفلی و تا حدی خاکی و مرطوب نعنای هندی یه حس جدی و یه مقدار خشن به مرکبات میدن. عطر یه حس ملایم پودری به خاطر وجود گل زنبق هم داره اما کاملا در حاشیه.



با گذر زمان، تو رایحه میانی مرکبات محو میشن و حالا نعنای هندی به نسبت شروع قویتر میشه و یه بوی تند و تیز و تلخ فلفلی مانند، کمی چوبی و کمی دودی به عطر میده. رایحه کارامل بهمراه وانیل همچنان قابل استشمام هستن به اضافه اون حس پودری زنبق اما هر دو ملایم و آروم. شروع عطر شیرینی ملایمی داشت و حالا تو رایحه میانی شیرینی عطر کمتر هم میشه و حس شاداب خودشو از دست میده و در عوض تلخ تر و جدی تر و چوبی میشه.

تو رایحه پایه بوی عطر تغییر زیادی نکرده. رایحه تند و تیز و تلخ و چوبی مانند نعنای هندی همچنان حس میشه، منتها ملایمتر از قبل و حالا دوباره نعنای هندی اون حس مرطوب و خاکی خودشو نشون میده مثل شروع عطر. تو رایحه پایه من یه حس صابونی مانند هم استشمام میکنم. ضعیفه اما غیر قابل تشخیص هم نیست.


نکته پایانی اینکه گل زنبق و حس پودری اش نقش کم و ملایمی تو این عطر دارن و خیلی پودری نیست. 
پخش بوی عطر خوبه و ماندگاریش هم حدود 8 ساعت روی پوست من هست. به نظرم به غیر از تابستون تو بقیه فصلها به راحتی میشه ازش استفاده کرد و لذت برد. البته بیشتر بدرد استفاده رسمی و تو مهمونی ها میخوره تا استفاده کژوال و دم دستی.


نگارنده: مصطفی (Kain)

  • علی ملتی
۲۷
ارديبهشت

اگر دنبال یه عطر بهاری و تابستونی مردونه، بدون رایحه های شیرین و میوه ای میگردین این کار گزینه خیلی خوبیه. در درجه اول برای یه عطر دم دستی و کژوال و البته در کنارش رسمی چون به نظر من عطر بسیار همه فن حریفی هست. 

رایحه ابتدایی این عطر بسیار شاداب شروع میشه. اولش مقدار کاملا مشخصی از رایحه لیمو استشمام میشه که حس ترش و شاداب و خیلی انرژی بخشی به شروع عطر میده به اضافه یه حس سبز و نعنایی ملایم که شادابی عطر رو افزایش میده. در کنار این دو تا مقدار زیادی فلفل قرار داره به همراه کمی رایحه چوب سرو.
اولش فلفل خیلی قویه و برای شاید 30 ثانیه هر کی میونه ای با فلفل نداشته باشه، ممکنه از این عطر بدش بیاد، اما یه مقدار که بهش زمان بدین قدرت فلفل تا حد زیادی فروکش میکنه و میره بعنوان یه رایحه ساپورت کننده سر جای اصلی خودش قرار میگیره. رایحه ابتدایی در عین حال که شاداب و مرکباتی و کمی سبز و نعنایی هست، خشک، فلفلی و کمی هم چوبیه که به اون تم کاملا جدی و مردانه و رسمی میده.



با گذر زمان بوی لیمو طبق روال و انتظاری که میره شروع میکنه به ضعیف و ضعیفتر شدن و همزمان با این تغییر وتیور به جمع رایحه ها اضافه میشه که برعکس لیمو هر چی میگذره قوی و قویتر میشه تا در نهایت میشه رایحه غالب عطر. تو رایحه میانی لیمو همچنان حس میشه ولی به مراتب آرومتر و فلفل هم به هیچ وجه اون خشونت اولیه رو نداره و کاملا در حاشیه قرار داره. رایحه چوبه سدر هم بصورت خیلی شفاف و ملایم قابل استمشامه. حالا تو این مرحله وتیور وارد میشه. وتیور تو این عطر حس سبز، یه جورایی خزه ای و نسبتا تاریکی داره و خاکی و ریشه ای نیست. راستش جنس بو و حس و حال وتیور تو این عطر منو یاد "گرلین وتیور کلاسیک" میندازه منتها خیلی آبکی تر و ساده تر و شادابتر. عطر یه حس خنک و صابونی هم داره که البته زیاد قوی نیست.

تو رایحه پایه بوی لیمو تقریبا از بین رفته و وتیور خودشو حسابی بالا کشیده و شده رایحه اصلی عطر. وتیور همونطور که گفتم حس سبز و خزه ای و کمی تاریک داره و البته تو رایحه پایه کمی هم دودی هست اما در مجموع شادابه. اون حس صابونی تو پایه عطر کمی قویتر میشه که باعث میشه رایحه عطر همچنان شاداب بمونه منتها با القاء یه حس ملایم صابونی نه مرکباتی. تو رایحه پایه بوی عطر کمی شیرین و یه مقدار پودری هم میشه که تغییر خیلی خوب و دوست داشتنی بود به نظر من. رایحه چوب سرو هم باز بصورت ملایم در کار بقیه رایحه ها هست و فقط اون حس جدی و مردانه عطر رو افزایش میده.


در مجموع عطری هست که قابلیت اینو داره که هر 4 فصل ازش استفاده کنین، بدون اینکه کسی رو اذیت کنه اما بهترین فصل ها برای استفاده ازش به نظر من بهار و تابستونه. پخش بوی نسبتا خوبی داره و متوسط رو به بالاست و ماندگاریش حدود 6-7 ساعت روی پوست هست که برای یه عطر خنک و تابستونی رقم خیلی خوب و مناسبیه.


نگارنده: مصطفی (Kain)

  • علی ملتی
۲۴
ارديبهشت
یکی از کارهای سخت دنیا ترجمه کردنه. برگردوندن یکسری مفاهیم در قالب لغات و جملاتی که در یک فرهنگ یک معنی میده، به فرهنگ و زبان دیگه. اینه که یک کلمه در فرهنگ ما معانی خاصی پیدا میکنه که وقتی ترجمه میشن اون روح و معنی و مفهوم رو نمیتونن برسونن. در نتیجه مترجم وقتی میخواد اونو برگردونه برای ترجمه یک کلمه گاهی مجبور میشه یک جمله یا پاراگراف مطلب بنویسه تا حق مطلب ادا بشه.

یکی از این کلمات که از ترجمه انگلیسی اومده عطر فاخره. آیا چیزی به اسم عطر فاخر وجود داره؟ قطعا خیر. این یک اشتباه ترجمه ای هست که معمول شده. در صنعت عطر و رایحه (Fragrance) عطارها در سه شاخه فعالیت میکنند. بخش اول به محصولات بهداشتی و منزل میپردازه (Body Care) ویا ( Home Care)، تولید روایحی که مخصوص شامپوها، صابونها، شوینده های لباس و ظروف ، خوشبو کننده های هوا و ... می باشد. 



بخش دیگه این صنعت مربوط به طعم و مزه ( Flavor ) است. طعم و مزه بسیاری از مواد شامل آبمیوه ها، بستنیها، آبنباتها، نوشابه ها ، آدامس ها و .... از این بخش بوجود می آیند. 

در نهایت بخشی است که مربوط به تولید عطر و ادکلن (  Fine Fragrance ) میشود. عطارهایی که در این زمینه کار میکنند و محصولات و عطر و ادکلنهایی که در این بخش تولید میشوند، تماما یک بخش ویژه و تخصصی را در زیر مجموعه این صنعت بوجود آورده اند که برای اینکه آنرا از بخش طعم و محصولات بهداشتی جدا کنند ، به اون نام Fine Fragrance رو دادند. با این نام تمام افراد مرتبط با صنعت متوجه میشوند فراورده، خدمات و افراد در کدام زیر بخش قرار دارند. 


حال در فرآیند ترجمه این کلمه به فارسی، فرد مترجم به دیکشنری انگلیسی به فارسی نگاه کرده و برای کلمه Fine جایگزینی مناسبتر از فاخر پیدا نکرده است. در حالیکه کل اشتباه از ترجمه کلمه به کلمه آن ناشی میشود و نیازی به اینکار نیست. در فارسی ما همان کلمه عطر و ادکلن را که بکار ببریم شنونده متوجه منظور گشته و نیازی نیست که با گفتن عطرفاخر او را سردرگم کنیم.
  • علی ملتی
۲۴
ارديبهشت

کروماتوگرافی گازی به انگلیسی: Gas Chromatography یکی از روش‌های کروماتوگرافی است که برای بررسی و جداسازی مواد فرار بدون تجزیه‌شدن آن‌ها، بکار می‌رود. در کروماتوگرافی گازی، فاز گازی یک فاز بی اثر برای مثال (هلیوم، نیتروژن، آرگون و دی اکسید کربن) است و به فاز متحرک گاز حامل نیز می گویند. فاز ساکن یک جسم جامد جاذب و یا لایه نازکی از یک مایع غیر فرار است که به دیواره داخلی ستون یا به صورت پوششی روی سطح گلوله های شیشه ای یا فلزی قرار داده شده است. در صورتی که فاز ساکن جسم جامد جاذب باشد اصطلاحا کروماتوگرافی گازی گویند و اگر فاز ساکن مایع غیر فرار باشد آن را کروماتوگرافی گاز مایع گویند. اما هردو به کروماتوگرافی گازی معروف هستند. در کروماتوگرافی گازی، جداسازی اجزا یک مخلوط متناسب با میزان توزیع اجزا تشکیل دهنده مخلوط بین فاز متحرک گازی و فاز ساکن جامد یا مایع صورت میگیرد. در این روش گاز حامل مخلوط را درون ستون حرکت میدهد و بین دو فاز در حالت تعادل (گاز-مایع) اجزا تشکیل دهنده مخلوط توزیع می شوند. بنابراین فاز متحرک اجزا تشکیل دهنده نمونه را به طرف بیرون ستون حرکت میدهد و هر مولکولی که با ارتباط سست‌تر جذب ستون شده است، زودتر و جزیی که قدرت جذب بیشتری با ستون دارد، دیرتر از ستون خارج می شوند. بنابراین، اجزا مخلوط از یکدیگر جدا می شوند. کروماتوگرافی گازی برای جداسازی و شناسایی اجزا تشکیل دهنده یک مخلوط و تجزیه کمی آنها نیز کاربرد دارد. 



توضیح ساده تر متن بالا این است که میتواند مولوکول های تشکیل دهنده یک ماده را نشان میدهد به طوری که به طور مثال اسانس یا عطر با مقدار های میکرو گرم در دستگاه جی سی تزریق شده و به وسیله گازهای خنثی و بی اثری که با نمونه ای که تزریق شده همراه میشود و این گازهای بی اثر مولکولهای اسانس یا عطر ما را که عناصراصلی تشکیل دهنده بو نیز هستند را به قسمت بعدی که تشخیص دهنده هست هدایت میکنند که این قسمت از دستگاه بر اساس وزن مولکولی و زمانی که هر مولکول وارد این قسمت میشود مورد شناسایی قرار میگیرد. به طور مثال یک مولکول دارای وزن مولکولی 935 که در دقیقه دوازدهم توسط دتکتور شناسایی شده در جدول اطلاعاتی یا دیتا بیس دستگاه با نام آلفا پینن شناخته میشود که ماده موثر بوی خانواده ترپن ها یا مخروطیان اعم از کاج ها و انواع سرو های کوهی را تشکیل میدهد.



فرض کنید یک نمونه از اسانس اسطوخودوس که از قبل آماده شده برای آزمایش مواد موثر به یک آزمایشگاه مجهز به دستگاه جی سی تحویل داده شده است. و بعد از مراحلی که در قسمت بالا توضیح داده شد وارد قسمت دتکتور میشود اگر به عکس شماره 2 توجه کنید برداری را مشاهده میکنید که قسمت افقی بردار زمان شناسایی را نشان میدهد که در این قسمت اولین مولکولی که تشخیص داده میشود octan-3-one است و در قسمت افقی درصد تشکیل دهنده در اسانس اسطوخودوس را نشان میدهد که معادل با هفتاد و دو صدم درصد میباشد. چهارمین مولکول در واحد زمانی لینالول هست که همراه با مولکول دهم لینالیل استات به ترتیب 24 و 34 درصد حجم اصلی اسانس را تشکیل میدهد که قسمت اعظم بوی اسطوخودوس نیز بخاطر وجود این دو ماده میباشد و مجموع تمام این یازده مورد با هم بوی اسطوخودوس را تشکیل میدهند مثل عطر ها که جمع چندین رایحه بوی یک عطر را تشکیل میدهند در اسانس ها جمع چندین مولکول بوی اصلی یک اسانس را تشکیل میدهند.

سوالی که الان ذهن خواننده را مشغول خود میکند این هست خب این مسایل چه ارتباطی به مساله عطر سازی دارد در صورتی که به بیشتر مصرف کنندگان و خیلی از عطار های پیشرو و مبتکر و خیلی از برند ها اعم از نیش و غیر نیش و عطارهای کپی کار و عطر ساز هایی که عطر قلابی میسازند ارتباط پیدا میکند.

در عطر سازی نسبت ترکیب مواد و اسانس ها و خود اسانس ها و موادی که مورد استفاده قرار میگیرند مهمترین بخش و بزرگترین راز یک عطر محسوب میشود, طوری که اگر به درصد ترکیب مواد و نوع مواد استفاده شده در داخل آن پی برده شود ساختن آن عطر تا حد زیادی ساده خواهد شد. 
موارد استفاده این دستگاه از این قرار است:
استفاده برای ثبت یک عطر جدید: بعد از بدست آوردن فرمول و نسبت با یک تغییر کوچک در همان عطر میتوان عطری جدید ساخت به طور مثال اگر در عطر اصلی از عود استفاده شده باشد در کار کپی تبدیل به بخور کندر میشود که توسط برند های کپی کار ، از تفکرات عطار های هنرمند ایده پرداز برای فروش و درامد زایی مورد استفاده قرار میگیرد.
استفاده برای ساختن عطر های قلابی از نمونه اصلی : بعد از پیدا کردن فرمول و نسبت به جایگزین کردن مواد بی کیفیت تر و ارزانتر که همان بوی اصل را داشته باشد میکنند که میتواند بیماری زا باشد که در اغلب مواقع همراه با عوارض جانبی نیز هست.
تشخیص مواد تشکیل دهنده داخل اسانس: هر اسانس بر اساس مواد تشکیل دهنده و بدنه اصلی اون اسانس بوی متفاوت دارد که ناشی از جنس آن گیاه و جاییست که کشت شده به طور مثال چندین نوع وتیور با چندین نوع بو وجود دارند که دلیل اصلی اون درصد و نوع مواد تشکیل دهنده آن گیاه هست.


این دستگاه سینتتیک بودن یا طبیعی بودن اسانس را تا حد کمی تشخیص میدهد چون اسانس ساز های قلابی به درصد و جدول مولکولها اسانس ها دسترسی دارند. برای تشخیص سینتتیک بودن به آزمایشات دیگری مثل ضریب شکست نور و ضریب چرخش نور احتیاج داریم که در دستگاه جی سی موجود نیست .


نگارنده: فرشاد کاظمی

  • علی ملتی
۲۴
ارديبهشت

راستش آنجلو یکی از عطارهایی هستش که همیشه ادعا کرده و سعی کرده برخلاف جریان آب و موج های مد شنا کنه. من تجربه ای از عطرهای دیگش ندارم و نمیتونم قضاوتی راجع به کل فعالیتش داشته باشم و این اولین عطریه که ازش تست میکنم.


از اطلاعاتی که خودش و سایتها ارایه دادن و میتونه جالب باشه اینه که اسمش از دو کلمه انگلیسی و فرانسه درست شده: Path و Ètique که در جمع "Path Ètique" رو میسازه و به معنی "Ethic Path" یا " مسیر اخلاقیه". یک جور حرکت ضد بازار. درب شیشه اش گرد و کره ای شکله که نمادی از دماغ دلقک هاست . و بعنوان سمبلی از سرگرمی بودن و شاد بودن عطرسازی هنریه و لابلابلا بلا! زیاد خودمو در گیر مطالب سایتها نمیکنم و برداشت خودمو مینویسم.



تصویر کلی ای که این عطر در ذهن من ایجاد میکنه شبیه یک مدل زیبا روی با پوستهای شکلاتیه که با سه لباس مختلف میاد و کَت واک میکنه تا خودشو و آخرین مدهای لباس طراحی شده رو به نمایش بذاره. در اولین حرکت با لباسهای سبز و سبز تیره که با تک و توک طرح هایی از لکه های زرد، قهوه ای و سیاه آذین شده، دفعه بد با لباسی تیره و دودی و قهوه ای سیر و در انتها با یک لباس کِرِم و قهوه ای روشن.

بیشک یکی از عجیبترین و پیچیده ترین عطرهایی بود که تا حالا تست کردم. سر آدم گیج میره. اونچیزی که تست میکنین خیلی به رطوبت هوا بستگی داره. تو هوای خشک تهران شما اول یک آکورد کاکائو ای و شیرین با ته بوی آروماتیک سبز و دارویی حس میکنید. بعد یک بوی انتزاعی آدامسی که خیلی مصنوعیه و دل رو میزنه به مشام میرسه و درآخر وانیل خوشمزه حس میشه. در کل توجهتون رو جلب نمیکنه و تو ذوقتون میخوره.


Pathetique Odriu


اما تو شمال با رطوبت بیشتر اصلا نوع روایح تغییر میکنه. قطعا این عطر برای هوای مرطوب شمال طراحی شده. اما باز عجیبه. شما اون بویی که از عطر میگیرین بسته به اینکه از چه فاصله ای دارید بوش میکنید فرق میکنه. وقتی عطر رو روی پوستتون اسپری میکنید حسی که از دور میگیرید یک بوی کاکاویی بینظیره اما نزدیک پوستتون یک بازی دیگه در جریانه. وقتی بینی رو به پوست نزدیک میکنید یک بوی سبز، ذارویی، تیره و خاکی پودری از ریشه زنبق با ته بوی گلی و ایندولیک میگیرید و حس کاکاویی و شیرینش خیلی کم و خفیفه. دوباره سرتون رو دور میکنید و بوی کاکائو به مشام میرسه. خیلی باحاله. در مجموع اونچه در فضا حس میشه یک رایحه کاکائویی و شیرینه که در ابتدا سبز، دارویی و تیزه بعد گذر زمان سیاه ، دودی و بخوری میشه و در انتها کمی روشنتر ، شیرینتر، وانیلی ، خوشمزه و کرم رنگ میشه.

ماندگاریش بالای 12 ساعت روی پوست حس میشه و پخشش رو بگم از یک طبقه پایینتر که داشتم میومدم خونه گفتند بوش حس شد. ولی بنظرم لطافت و شیرینی بوش طوریه که اصلن تو صورت کسی نمیزنه و فقط عین یک پارچه توری لطیف دور افراد میپیچه .

  • علی ملتی
۲۲
ارديبهشت

Roadster Sport, Cartier

یک عطر مرکباتی و سبز که با بوی ترش و شاداب ترنج شروع میشه و بعد حالتی سبز و علفی پیدا می کنه. در انتها یک ته بوی چوب مانند به رایحه خاتمه میده. پخش بو و ماندگاری در حد متوسط به پایینی داره، اما رایحه اش خیلی طبیعی و خوبه.



Guerlain L'Homme L'Eau Boisée, Guerlain

این عطر یکی از فلنکرهای سری مردانه گرلین هستش که در سال 2012 بدست تیری واسر طراحی و به بازار عرضه شده است. یک عطر چوبی، سبز و بسیار با کلاس که مشکل ماندگاری کم کلونهای تابستونی رو هم حل کرده. شروعش ترش و لیموییه همراه با نعنای کوبیده شده که بعد به چوبی و سبز تغییر فاز میده.



Versace Pour Homme, Versace

یک کار دیگه از آلبرتو موریلاس که در سال 2008 به بازار اومد. این کلون با بوی مرکباتی بر مبنای لیمو و پرتقال که  در لفافه ای از نسیم گلها پیچیده شده شروع میشه. بتدریج بوی گلی و شیرینی عطر بیشتر میشه تا به انتها برسه. کار شیک خنک و دلنشینیه و برای تابستون مناسبه. پخش بو و ماندگاری متوسطی داره.



L’Eau d’Issey Pour Homme Sport, Issey Miyake

اگر به روایح سرد تابستونی علاقه دارین و نمیدونین چی بخرین یکی از برندهایی که میشه توش چیزای زیادی پیدا کرد همین Issey Miyake هستش. این کلون یک ترکیب خنک مرکباتی چوبیه که بخش مرکباتشو، ترشی و تلخی گریپ فروت و ترنج بعهده گرفتند و بخش چوبی شو خس خس به نمایش میذاره. عموما عطرهای خوبی بر اساس ترکیب گریپ فروت و خس خس بوجود آمدن و تو بازار وجود دارند. این عطر پخش متوسط و ماندگاری خوبی داره.



Vetiver Extraordinaire, Frederic Malle

عموما وقتی خس خس تو حاشیه نقش بازی کنه رایحه رو به اوج میبره، اما وقتی خودش بازی گر اصلی باشه ریسک کار زیاد میشه. این کلون با یک حس شاداب مرکباتی و ادویه ای از خس خس شروع میشه  که بتدریج اون بوی مرکباتیش کم میشه و بوی خاکی- چوبی - ادویه ای  جاشو میگیره. یکی از عطرای خوب بر مبنای خس خس هستش. پخش بو و ماندگاری متوسطی داره.



L’eau Froide, Serge Lutens

هر چند برند سازنده، این کلون رو قابل استفاده مشترک بین آقایان و بانوان دانسته اما، اون بوی خشک و اتو کشیده عطر بیشتر جنبه مردانه بهش داده و من اینو تو این گروه دسته بندی می کنم. بنظرم تو سری L’eau سرج، بهترینه. با بوی سبز ، خشک و آروماتیک نعناع شروع میشه ، بعدش با ترکیب خس خس با کندر و کمی رایحه دودی و فلفل حسی به آدم دست میده اینگار وارد یک عتیقه فروشی شدین با انواع کمد و جا کتابی با چوبهای گرانبها ، خشک و بسیار شیک. بعضی ها از این کلون خوششون نمیاد ولی من عاشقشم. حتما یک تستی ازش بکنید.



Nio, Xerjoff

وقتی سرجاف وارد ایران شد من خیلی کنجکاو بودم و حس خوبی بهش داشتم. اما وقتی تستشون کردم متاسفانه دیدم با سلیقه من بسیار فاصله دارند. سبک خاصی داره که نمیتونم باهاش کنار بیام. حداقل تو این دو مجموعه ای که ایران اومدن. بگذریم، تو اینا نیو قابل توجهه. یک عطر مرکباتی با کیفیت، بر روی بیسی از چوب. ماندگاری و پخش متوسط به بالایی داره.



Kenzo Pour Homme, Kenzo

هنوز عاشقشم. یکی از عطرهای دروه جوانی من بود و رایحه مدرن، خنک و دلربایی داره. این کلون یک رایحه انتزاعی داره که قابل وصف نیست. بایست تستش کنید. فقط میشه گفت خنک، مدرن و بینظیره. ماندگاری و پخش بوش متوسط به بالاست . شاید باور اینکه در سال 1991 طراحی و ساخته شده یمقدار سخت باشه.



Yuzu Man, Caron

اگه دنبال یک کاردم دستی و ارزونتر از یوزو میگردین همینو از کارون تست کنید. البته به نسبت، پخش و ماندگاری کمتری هم میگیرید اما رایحش خیلی شاداب، مفرح، انرژی دهنده و زیباست. با ترکیبی از انجیر و یوزو شروع میشه و به رایحه مرکباتی یوزو ختم میشه.



Bois De Filao, Comptoir Sud Pacifique

کسانی که تو عطرای تابستونی دنبال پخش بو و ماندگاری هستن ، این یکی از اونهاست. پاپیروس و برگ بنفشه حس چوبی – اوزونی سبز و تر و تازه ای به کلون میدن. فلفل صورتی در ادامه رایحه رو مدرن و کمی گلی میکنه و در انتها  کلون با یک بوی چوبی – کهربایی ملایم و کمی شیرین از مشک پایان می یابه.


  • علی ملتی
۲۱
ارديبهشت

Mugler Cologne, Thierry Mugler

یک عطر مرکباتی و خنک و سبک تابستونه. طراحی شده توسط  آلبرتو موریلاس بزرگ در سال 2001. بعد از اسپری کلون رایحه شکوفه بهار نارنج و جوانه برگ نارنج به وضوح حس میشه. بسیار فرح بخش و انرژی دهنده. بتدریج رایحه یک حس متالیک ، سرد و مدرن پیدا میکنه که شرکت ازش بعنوان یک ترکیب مرموز به اسم "S" نام برده اما وقتی اونو با عطرهایی که رایحه مشابه دارن مقایسه میکنید، بنظر میرسه بایست ملکول خاصی از مشکها باشه. تو چند تا عطر دیگه رایحه مشابه شو دیدم. و در انتها بوی شیرین مشک سفید هست که پایان دهنده این کلون میشه. در مجموع نسبت به قیمتی که میپردازید کیفیت خیلی خوبی رو دریافت میکنید . نرولی پورتفونیو از تام فورد با کیفیتی بهتر رایحه ای مشابه ارایه میده که برای خرید اون بایست حداقل 7-8 برابر بیشتر پول بپردازید.



Un Jardin Sur Le Nil, Hermes

ای وای و صد وای. عجب عطری. اگه عاشق عطرهای لطیف و مرکباتی هستین و دیدید که عطری توسط   Jean-Claude Ellena  طراحی شده حتما تستش کنید. متخصص عطرهای لطیفه. روحتون رو به پرواز در میاره. پیشنهاد می کنم  کلا سری Un Jardin از برند هرمس رو تست کنید همشون تابستونه و بینظیرند اما این باغی در نیل توشون یک چیز دیگه است. عطر با رایحه مرکباتی گریپ فروت شروع میشه و یک حالت سبز ، ترش و مفرح پیدا می کنه. بسیار شیک و مدرن. بعد لای نتها شما چی حس میکنید؟ بوی برگ گوجه فرنگی! تا حالا بوته گوجه فرنگی دیدین؟ برگش بوی خیلی خاصی داره. همونو اینجا حس میکنید. در کنار اون بوی بامبو ها، بوی لطیف گل نیلوفر و حس رطوبت و جریان آب. واقعا رنگ بطری به بوش میاد، یک سبزی خاصی توی رایحه حس میکنید. خیلی عالیه. پخش بوش متوسطه و ماندگاری متوسط به بالایی داره. برای من که خوب بوده.



Orange Sanguine, Atelier Cologne

شنیدم ایده اولیه  برند آتلیه کلون تولید روایحی هست که  بوی آبمیوه بده. مفرح و زودگذر. به همین دلیل اغلب کلونهای این مجموعه ماندگاری کمی دارن. چیزی که بین ایرانیها یک عیب بزرگ شمرده میشه. اما در ارتباط با رایحه پرتقال خونی. نمی دونم تا حالا خوردین یا نه. بوی خیلی خاصی داره. رایحه پرتقال بعلاوه بویی از خانواده توتهای قرمز. من عاشق بوی پرتقال خونی هستم و به اطمینان میگم که این کلون بوی آب این میوه خوشمزه رو میده. پخش بویی متوسط و ماندگاری رو به پایین. اگه مشکلی با ماندگاری ندارین و جزو افرادی هستین که رایحه و کیفیتش براتون مهمتره، حتما یک آزمایش از این کلون بکنید.



Eau d'Hadrien, Annick Goutal

اگه عاشق رایحه لیمو ترش هستین و ترجیح میدین تو تابستون با این رایحه خنک بشین، این یک عطر خوب برای شما خواهد بود. این عطر یک نسخه سال 1981 داره که برنده جایزه FiFi Award Hall Of Fame   در سال 2008  شده. بعد در سال 2013 و 2016 نسخه های دیگه ای از این عطر تولید و به بازار ارایه شده است. پخش بوی متوسطی داره اما ماندگاریش خیلی زیاد نیست.



Yuzu Fou, Parfum d`Empire

خیلی ها که روایح مرکباتی دوست دارن متوجه میشن که ماندگاری اغلب این کلونها کمه و یک دلیل ساده برای این مسئله وجود داره؛ اینکه مولکولهای روایح مرکباتی خیلی سبک هستند و زود تبخیر میشن. اگه دنبال عطر مرکباتی میگردین که به نوعی این مشکل رو حل کرده باشه Yuzu Fou یکی از اونهاست که ماندگاری خوبی داره. یوزو یک میوه هیبریدی از خانواده مرکباته که بوی خاصی داره و تو عطرسازی از رایحه اش گاهی استفاده میشه. تو این عطر رایحه یوزو رو با به لیمو و نعناع قاطی کردند و خودتون حدس بزنید چه معجون مفرح و خوشمزه ای در میاد. حتما تستش کنید.



Philosykos, Diptyque

دوباره یک عطر انجیری بسیار طبیعی و خوشبو. این عطر دو نسخه داره : نسخه کلونش شیرینتر میشه و خامه ای بخاطر اثر وجود نارگیل. انگار اون شیره سفید انجیر روش هست و اونو پخته. تو نسخه پرفیومش بیشتر حس درخت انجیر رو داره ، سبز و خاکیتره. پخش بو و ماندگاری متوسطی داره.



Bigarade concentree, Frederic Malle

فکرشو بکنید Jean-Claude Ellena   یک عطر مرکباتی درست کنه. حتما بایست دوید طرفش و تستش کرد. النا استاد بلامنازع مرکباتیهاست. یک رایحه مرکباتی از نارنج که سبز و غیر شیرین شده و با رایحه رز پیچوندنش. رایحه بتدریج یک حس چوبی پیدا میکنه.  پخش و ماندگاریش متوسط هستش.



Sel de Vetiver, The Different Company

این برند دیفرنت کمپانی حس خوبی بهم میده. اغلب روایحشو دوست دارم و Sel de Vetiver یکی از اونهاست. رایحه با یک حس گریپ فروتی ملایم شروع میشه و حس خاکی ، تلخ و کمی شور از وتیور ادامه پیدا می کنه. کمی بعد یک هاله ادویه ای و گلی هم در پس زمینه اش خودشونو نشون میدن و به همین شکل ادامه پیدا میکنه. پخش متوسطی داره اما ماندگاریش خیلی خوبه.



Figuier, James Heeley

کلا عطرای برند هیلی رو هر جا دیدید تست کنید . عطرای خوبی داره. اینم یک عطر تابستونی خوب دیگه است بر پایه انجیر منتهی نه انجیر شیرین خامه ای بلکه یک انجیر تر و تازه، سبز و کمی خاکی و تلخ. چیزی بین حس سبز انجیر و یک حس شور دریایی. عطر خاصیه. پخش و ماندگاری متوسط به بالایی داره.



Sel Marin, James Heeley

اگه تو روایح خنک تابستونی دنبال یک رایحه دریایی، و ازونیک میگردین این عطررو حتما در نظر داشته باشین. قشنگ مثل یک نسیم ملایم شور و خنک دریایی میمونه، وقتی کنار دریا زیر سایه یک سایبون دراز کشیدین و دارین به افق نگاه میکنین. پخش بوی متوسط و ماندگاری خوبی داره. 


  • علی ملتی
۲۰
ارديبهشت

Womanity, Thierry Mugler 

بیشتر عطرهای زنونه تیری موگله قابل تقدیرن هر چند من زیاد طرفدار کلونهای مردونه این برند نیستم. نه اینکه بد باشن ولی بیش از حد شیرینن. اما تو عطرای زنونه کارهای شاهکاری توشون پیدا میکنین که وومنیتی یکی از اونهاست. این عطر در لبه عشق و نفرت قرار داره. بعضیها عاشقشند در حالیکه متنفر هم زیاد داره. در هر صورت اگه بوی انجیر و درخت انجیر رو دوست دارین و همچنین از بوی نمکی دریایی خاویار هم بدتون نیاد اونوقت این یک عطر چوبی ، سبز با یک کمی تم میوه ای تو تابستون واقعا سرحالتون میاره. ماندگاری و پخش بوی خوبی هم داره.



Tilleul, D`Orsay 

طرفدارای روایح گلی و سبز تو تابستون بایست از این عطر خوششون بیاد. رایحه گل درخت نمدار و گلهای سفید که به همراه کمی بوی کاه سبز شده . بخاطر شیرینیش شاید برای بعضیها تو تابستون سنگین باشه. این عطر به همراه ماندگاری و پخش بوی متوسطی که داره میتونه گزینه خوبی  برای تست و انتخاب تو تابستون باشه.



Osmanthus Interdite, Parfum d`Empire

برند پارفوم د امپایر تازگیها وارد کشور شده و از اون برندهاست که کیفیت عطراش واقعا خوبه و تموم عطرهاش حداقل ارزش تست کردن دارن. بعلاوه اینکه هر چند قیمت متوسطی دارند اما با توجه به این کیفیت واقعا می ارزند. عطر Osmanthus Interdite رایحه ای گلی – میوه ای داره. رایحه با یک حس گلی ، کمی نمکی  ، تازه و سفید از گلها شروع میشه که بتدریج در یک پوششی از روایح میوه ای زردآلو یا هلو مانند قرار میگیره و بعد چای سبز گرد رایحه گلی میپیچه و یک حس تازه و اوزونیک ازش احساس میشه. بوی خاصی داره با پخش و موندگاری متوسط.

 


Aqua Allegoria Pamplelune, Guerlain

گرلین همواره یک برند معتبر بوده با یک دو جین عطرهای معروف و قیمتهای بسیار مناسب. هر چند اخیرا تو خلاقیت و ارائه روایح جدید تو عطرهاش حرف و حدیثهایی وجود داره. رایحه مرکباتی و فرح بخش گریپ فروت و برگاموت  با یک تم آروماتیک و خیلی کم ادویه ای تازه و فرحبخش. پخش و ماندگاری متوسطی داره .

 


Aqua Allegoria Mandarine Basilic, Guerlain 

همون رایحه مرکباتی تازه از برند گرلین منتهی ایندفعه با ترکیبی از روایح یافا و نارنگی. شمالی ها میدونن چه رایحه مفرح و انرژی بخشی داره هم نارنگی یافا و هم  ماندارین که همین نارنگی معمولی هاست. تر و تازه و فرح بخش با پخش بو و ماندگاری متوسط. بقیش بر میگرده به سلیقه شما. حتما تو لیست تست خودتون قرارش بدین.



Vanille Coco, Comptoir Sud Pacifique 

برند Comptoir Sud Pacifique مدتیه خیلی بی سر و صدا وارد کشور شده و بی حاشیه داره به فروش میرسه.  اگه مث من از روایح وانیلیک خوشتون میاد اما باز هم دنبال یک رایحه تابستونی هستید اینو تست کنید. وانیل، نارگیل و خامه. یک رایحه خوشمزه که شما رو یاد ساحل و کنار دریا میندازه. خیلی خوشمزه است. پخش بو ماندگاری متوسطی داره و فکر کنم ارزش تست کردن رو داشته باشه.



Gin Fizz, Lubin 

 لوبین یک برند اشرافی چند صد ساله است که عطرای اختصاصی خیلی از پادشاهان اروپایی رو طراحی کرده و ساخته. این عطر یک رایحه شیک و سبز مرکباتی لیمویی ، ترنجی با یک هاله ای از روایح گلی و و یک زیر نت از بوی چوب. پخش و ماندگاری اون متوسطه.



Premier Figuier ,  L`Artisan Parfumeur

دوباره رایحه انجیر منتهی این دفعه توسط  برند آرتیزان پارفومر. توی ظهر تابستون رفتین زیر درخت انجیر نشستین و از رایحه سبک ، چوبی و سبز اون لذت میبرین. با یک حس خامه ای و شیرین ناشی از نارگیل. پخش و ماندگاری در حد متوسط.



عطر 1804 از برند Histoires de Parfums

یک عطر میوه ای- تروپیکال با حسی خوراکی و  شیرین. عطر با بوی آناناس شروع میشه و با یک حس گلی- ادویه ای ادامه پیدا میکنه و در نهایت به یک شیرینی وانیلی ختم میشه. پخش بوی متوسط اما ماندگاری خیلی خوبی داره.

 


Chance Eau Fraiche, Chanel

برند شنل یک سیاستی داره که عطرهاشو خیلی انتزاعی درست میکنه. مثلا اینکه شما یک حس گلی از یکی از عطراش میگیرید منتهی نمیتونید بگید چه گلیه. این عطر با یک رایحه تازه، تمیز و کمی ترش شروع میشه، بتدریج یک حس گلی پیدا میکنه و در انتها به یک ترکیب چوبی مانند منتهی میشه. پخش بوش متوسطه اما ماندگاریش متوسط به بالاست.


  • علی ملتی
۱۹
ارديبهشت

دوستان از گوشه و کنار بنظر میرسه که مطالب پیج بدون ذکر منبع و بدون کسب اجازه ، کپی و پیست میشه. 

نه تنها مطالب پیج که حتی اسم پیج با پسوندهای مختلف! به شخصه تا اونجایی که تونستم مطالبی رو گذاشتم که یک خصوصیت توشون باشه و اون پست محتوای دست اوله و اگه مطالب فرد دیگه ای رو اضافه کردم همیشه با اجازه بوده.

 از طرف دیگه میدونید هر تمدن و جامعه توسعه یافته ای دارای شهروندانی با تفکر توسعه یافته است: شهروندانی که رفتارهای متمدنانه از خودشون بروز میدهند. یکی از این رفتارهای متمدنانه رعایت حقوق دیگرانه بدون اینکه از ترس قانون ، پلیس و یا هر گونه قوه قهریه دیگه ای بخوایم مجبور به اینکار بشیم. یکی از عواملی که باعث پیشرفت یک کشور میشه اینه که شهروندانش مطمئن هستند که افراد دیگه ای میوه درختی که آنان کاشته اند را نمی ربایند. برای همین خلاقیت ، نوآوری و تولید تو این کشورها پا میگیره. قطعا وقتی دزدی ، چپاول و غارتگری تو یک فرهنگ باب بشه، خیر پیشرفت ، تمدن و توسعه رو بایست تو اون جامعه خورد چرا که کسی دیگه تمایل به کار و تلاش و تولید پیدا نمیکنه. برای همینه که تصوری که از یک قبیله یا تمدن وحشی داریم اینه که به جای کار و کوشش و تولید و تجارت به جوامع و افراد دیگه حمله میکنند و داراییها و مایملکشان را به تاراج میبرند. کشورهای فقیر و عقب مونده قبل از اینکه قربانی بازی اقتصادهای جهانی بشن ، قربانی رفتارهای بدوی ، ناهنجار و غیر متمدنانه خودشونن. برای همین علیرغم تموم کمکهای بین المللی راه به جایی نمیبرند.



عکس کپی شده از سایت : methanist.com

همینطور که میدونید علم ، دانش و اطلاعات کالاهای عمومی هستند . یعنی به هر ترتیب در جامعه و دنیا پخش میشن و همگان به فراخور حال خود از آن بهرمند میگردند. نمیشه اونها رو محدود کرد و در انحصار خود درآورد. اما اگه این تقسیم و به اشتراک گذاشتن بدون هیچ اجر و مزدی باشه دیگه هیچ تمایلی هم به تولید و گسترش مرزهای دانش و اطلاعات پیدا نمیشه . برای همینه که قانون کپی رایت و پتنت درست شدند تا حق انحصاری استفاده از یک محصول رو به فرد طراح و مبدع اون بدن. البته این پیج یک پیج تجاری نیست و تموم اطلاعاتی که بچه ها تلاش میکنند جمع آوری کنند ، در طبق اخلاص گذاشته و ارایه میشوند و انتظار کوچیکترین منافعی هم از آن ندارند. صد البته وقتی یک پست یا متن از این پیج در جاهای دیگه کپی میشه باعث افتخاره و نشون از اعتبار مطلب و جذابیتهای علمی، اطلاعاتی و نوشتاری اون داره . ولی این انتظار زیادی نیست اگه بخوایم این کپی برداری حداقل با اجازه قبلی و یا با ذکر نام و منبع باشه تا حداقل انگیزه ای بشه برای دوستانی که تو این صفحه مطلب میگذارن و دانسته هاشونو با همه تقسیم میکنند.


در ادامه لیست و آدرس تعدادی از صفحاتی که خیلی راحت بدون هیچ اجازه ای از اسم و مطالب این وبلاگ کپی گرفتند رو میارم :

http://gentar-blog.ea3.ir/


http://gentar-blog.tiktakblog.ir/


http://gentar-blog.baxfa.in/


http://gentar-b.seeblog.ir/


  • علی ملتی