گنتار

گنتار به معنی رایحه و بو در پارسی کهن بوده است. این صفحه در ارتباط با رایحه، عطر ، ادکلن و موضوعات مرتبط ایجاد گردید.

گنتار

گنتار به معنی رایحه و بو در پارسی کهن بوده است. این صفحه در ارتباط با رایحه، عطر ، ادکلن و موضوعات مرتبط ایجاد گردید.

از آنجایی که بعضی از مطالب منتشر شده در سطح فضای مجازی در ارتباط با صنعت عطر، ادکلن و رایحه نادرست می باشد، این پیج در جهت اصلاح و گسترش تعاریف، دانش و اطلاعات در این زمینه و پالایش فرهنگ عمومی در این فضا ایجاد می گردد. خیلی از مطالب موجود در این صفحه قبلا توسط نگارنده و دوستانش در صفحه انجمن عطر ایران در فیسبوک ارائه شده اند. ولی بعلت عدم دسترسی و مشکلات ساختاری در فضای فوق الذکر، دوباره اینجا گردآوری و دسته بندی شده اند.

دنبال کنندگان ۴ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

۱ مطلب در فروردين ۱۳۹۷ ثبت شده است

۲۸
فروردين

لابدانوم به صمغ چسبناک قهوه ای رنگی گفته می شود که از بوته های گیاه Cistus ladanfier  در غرب و Cistus Creticus  در شرق مدیترانه بدست می آید. اسپانیا و جزیره کرت از مکانهایی است که این گیاه به وفور در آنجا یافت می شود. این گیاه از تیره گل آفتابیان و یا (شبه رز) می باشد که در نواحی مدیترانه می روید. این گیاه به نامهای Gum rockrose و Common gum cistus  هم شناخته می شود. این صمغ به انگلیسی بنام  ladan هم معروف است که در ترجمه آن به فارسی به اشتباه تصور میشد این گیاه جزو خانواده لادن ها می باشد که نادرست است.



در روزگاران قدیم صمغ لابدانوم از طریق جدا کردن آنها از پشم بز و گوسفندانی بدست می آمد که در مناطقی که بوته های گیاه لابدانوم وجود داشت به چرا رفته بودند. از قرن نوزدهم، وسیله ای درست شد مانند چنگه، که بجای چنگک های فلزی، نوارهای چرمی مانند شلاق به آن وصل بود و کشاورزان با کشیدن آن به بوته های لابدانوم صمغ آنرا بر روی نوارهای چرمی جمع کرده و برای عصاره کشی استفاده می کردند.



امروزه صمغ خام از جوشاندن برگها و جوانه های گیاه بدست می آید. ابسلوت آن نیز از طریق استخراج از طریق حلال مهیا گشته و در نهایت اسانس آن از روش تقطیر با بخار آب تولید می گردد.صمغ خام یک جسم  معطر سیاه یا قهوه ای تیره است که حدود 20 درصد آب دارد.
ارزش لابدانوم در عطرسازی بعلت شباهت رایحه آن با عنبر سائل بوده و یکی از مواد اصلی در ساختن رایحه کهربایی می باشد.  رایحه آن بصورت کهربایی، حیوانی، شیرین، چوبی، مُشکی خشک و چرمی توصیف شده است. این ماده یکی از مواد اصلی در ساختن عطرهایی در خانواده بویایی شیپغ می باشد.


از عطرهایی که نت لابدانوم در آنها وجود دارد میتوان به موارد زیر اشاره کرد:


عطر Ambre Loup از برند Rania J

عطر Onde 7 توسط برند Evody Parfums

عطر   Bois d'Encens توسط برند Giorgio Armani

عطر Labdanum 18 Perfume Oil   توسط برند Le Labo


  • علی ملتی