گنتار

گنتار به معنی رایحه و بو در پارسی کهن بوده است. این صفحه در ارتباط با رایحه، عطر ، ادکلن و موضوعات مرتبط ایجاد گردید.

گنتار

گنتار به معنی رایحه و بو در پارسی کهن بوده است. این صفحه در ارتباط با رایحه، عطر ، ادکلن و موضوعات مرتبط ایجاد گردید.

از آنجایی که بعضی از مطالب منتشر شده در سطح فضای مجازی در ارتباط با صنعت عطر، ادکلن و رایحه نادرست می باشد، این پیج در جهت اصلاح و گسترش تعاریف، دانش و اطلاعات در این زمینه و پالایش فرهنگ عمومی در این فضا ایجاد می گردد. خیلی از مطالب موجود در این صفحه قبلا توسط نگارنده و دوستانش در صفحه انجمن عطر ایران در فیسبوک ارائه شده اند. ولی بعلت عدم دسترسی و مشکلات ساختاری در فضای فوق الذکر، دوباره اینجا گردآوری و دسته بندی شده اند.

دنبال کنندگان ۴ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

۵ مطلب در آذر ۱۳۹۷ ثبت شده است

۲۸
آذر

تصویر کپی می باشد.


به همین سادگی و زودی اول دی، سه سال از شروع این وبلاگ میگذره. با تموم خاطرات قبل و بعدش. حقیقتش احساس خاصی ندارم. نه خوب و نه بعد. فقط گذر عمره که خودشو برخ من می کشونه. چقدر سریع، چقدر بیرحم! 

هزاران نفر تو این مدت از پیجم بازدید کردند، بدون اینکه خیلی نظر خاصی بدن. برای هر نویسنده ای بازخورد مطالبش، هم براش جالبه و هم مهم. برای همین تو دی ماه چیزی نمینویسم. میشینم و لطفا شما با من صحبت کنین. اگه دوسداشتین از خودتون بگین، اینکه کجایین و عطر چه جایگاهی تو زندگیتون داره. با این پیج چطور آشنا شدین و مطالبشو چطور دیدین؟

کدوماشو بیشتر پسندیدین و کدوماش مزخرف بود. و اینکه اگه " ایکاش این پیج اینطوری بودی" تو ذهنتون دارین بگین.

اگه سوال خاصی هم داشتین بپرسین تا اونجایی که بتونم جواب میدم.

  • علی ملتی
۱۴
آذر

عطر اوپوس 9 از سری کتابخانه برند آمواج، در سال 2015 توسط پییر نگرین و ناتالی لرسن طراحی و به بازار عرضه شده است. از اون عطراییه که بگمانم آشپز دو تا و آش خیلی شور شده. عطر در دسته روایح شرقی دسته بندی میشه و میشه اونو به دو بخش انیمالیک و فلورال تقسیم بندی کرد. عطر با یک رایحه جیغ مانند از سیوت شروع میشه که اجازه عرض اندام به هیچ رایحه ای نمیده. سیوت در حالت اور دوزش یک بویی شبیه رنگهایی داره که به آسفالتها میزنند. تند و تیز و شیمیایی. بعد گذشت زمان به یک حالت نفتالین مانند تغییر فاز میده و از اینجا بتدریج یک رایحه گلیِ خامه ای به نتهای عطر اضافه میشه و تا چندین ساعت چیزی که استشمام میشه این حالت گلی نفتالینی هستش و در انتهی نیز رایحه گلی خامه ای با لبه ای فلزی و متالیک استشمام میشه. 



علیرغم اینکه سعی میکنم از عطرها بدگویی الکی نکنم اما واقعا بد ساخته شده و بصورت بدی جیغ میکشه. ترکیب ناهماهنگ و استفاده نا مناسب از اجزا عطر واقعا اونو غیر جذاب کرده. 

عطر زنانه است . پخش زیاد و ماندگاری هیولا واری داره و برای فصل سرد خوبه. رو دست من تا 24 ساعت رایحه اش بمشام میرسه.

  • علی ملتی
۰۹
آذر

عطر Vespri Esperidati از برند ایتالیایی نوبیل 1942 در دسته روایح مرکباتی و تازه طبقه بندی میشه. این عطر با یک رایحه سیتروسی - آلدئیدی شروع میشه. اون حالت آلدئیدی بتدریج حس گلی پیدا میکنه و سیتروسی گلی میشه. با گذر زمان رایحه گلیش حالت خامه ای پیدا میکنه که زیبایی رایحه دو چندان میشه. در مجموع تو میانه کار رایحه سیتروسی گلی خامه ایه. بتدریج رایحه سیتروسی محو میشه و حالت گلی- خامه ایش باقی میمونه و در نهایت رایحه بادم تلخ تو عطر حس میشه تا اینکه به انتها برسه. 


در مجموع عطر با کیفیت و جذابیه و تو گروه عطرهای تازه مرکباتی میتونه مورد توجه قرار بگیره. رایحه عطر زنانه است و مناسب فصل بهار و تابستونه. پخش متوسط به پایینی داره اما ماندگاریش خوبه. 

  • علی ملتی
۰۶
آذر

یکی از اشتباهاتی که اغلب افراد و گاهی بانوان عزیز میکنن اینه که توجهی به گرمی و سردی رایحه عطر و فصل و زمان استفاده از اون ندارن. این مسئله شاید برای روایحی که معتدل و یا سردن مشکل خاصی رو ایجاد نکنه، اما از اونجاییکه اغلب مردم تو منطقه خاورمیانه دنبال پخش بو و ماندگاری بالا میگردن و اغلب عطرهایی با ملکولهای سنگین و گرم این خصوصیات رو داره، اونوقت بی توجهی به فصل و زمان استفاده از اونها میتونه آزار دهنده باشه. اگه عطرای گرم رو در فصلها و یا روزهای گرم استفاده کنین، نه تنها جذابیتی ایجاد نمیکنه بلکه  می تونه باعث سردرد و حالت تهوع و در نهایت فراری دادن دیگران بشه. 


سردی هوا زهر و سنگینی عطرهای سنگینو میگیره و تازه زیبایی و لطافت خیلی از عطرها تو همچین هوایی خودشو نشون میده. حالا بعنوان نمونه یکسری از عطرهای گرم و زمستونی رو اینجا معرفی می کنم. 


1- Roberto Cavalli Eau de Parfum

عطر روبرتو کاوالی از همین برند، یک عطر گلی و شیرین و شرقی بر مبنای گل بهار نارنج، بر روی یک بیس وانیلی، کهربایی هستش که با یک تاپ فلفل صورتی اونو مدرنش کردن. این عطر در سال 2012 توسط لویی ترنر طراحی و به بازار عرضه شده است. پخش و ماندگاری عطر متوسط به بالاست.



2-Korrigan

یک عطر بسیار بسیار عالی و خوش رایحه از برند لوبن (Lubin) . در سال 2012 توسط توماس فونتین طراحی و به بازار عرضه شده است. عطر با یک رایحه بوزی _ کاراملی بسیار شاد و شنگول شروع میشه. و در میانه یک حس خامه ای_ کهربایی - چوبی پیدا میکنه و در نهایت بوی چرم به استشمام میرسه تا تموم شه. واقعا یک کار هنری و بسیار پیچیده است. این رایحه زیبا رو یک شیشه بسیار زیبا نیز همراهی میکنه. پخشش خیلی زیاد نیست و متوسط به پایینه اما ماندگاری خوبی داره. تفکیک روایح و کیفیت و تغییراتشو تو فصل سرد تجربه کنید و ازش لذت ببرید.


3-Marfa Spices

یک عطر زیبا بر مبنای گل مریم از برند ممو پاریس (Memo).  این عطر در سال 2018 توسط الینور مسنت  بعنوان یک عطر گرمتر و اسپایسی تر از عطر مارفا از همین برند طراحی و به بازار عرضه شده است. این رایحه در گروه شرقی - گلی دسته بندی می شود. در این عطر گل مریم با ریحه زیره سبز ادویه ای شده و رایحه ادویه ای از گل مریم، گلهای سفید با یک حس خامه ای را حس میکنید. پخش و ماندگاری عطر نیز بالاتر از متوسطه.




4-Changing Constance

برند پنهالیگونز این عطر رو برای بانوانی که علاقمند به روایح مدرن هستند در سال 2018 طراحی و عرضه کرده است. رایحه عطر از جنس ادویه ای- گارموند (خوراکی) می باشد. در این عطر یک رایحه ادویه ای از زیره سبز به همراه کارمل و وانیل بر روی بیسی گرمی تنباکو قرار گرفته است. شیرینی و گرمی این عطر اونو مناسب فصل زمستان کرده است. پخش و ماندگاری عطر نیز زیاد می باشد.





5-Sublime

از برند جین پتو (Jean Patou) در غلظت اودپرفیوم، در سال 1992 توسط Jean Kerleo طراحی و به بازار عرضه شد. این عطر در خانواده شیپغ_گلی طبقه بندی شده است. رایحه ای کلاسیک، عمیق و مستحکم داره. شروع عطر با رایحه گلهای سفید اما عمیق با حسی انیمالیک و کمی سیتروسی شروع میشه، در میانه عطر شیرینتر شده و گلهای زرد همچون یلانگ یلانگ که با خزه بلوط حالت شیپغ پیدا کرده استشمام میشه و در نهایت در بیس نیز یک رایحه گلی - کهربایی شیپغ رو داریم تا انتهای عملکرد رایحه. عطر در مجموع پخش و ماندگاری خیلی زیادی داره و مناسب سرمای زمستانه.


6-Lira

یک عطر گارمُند(خوراکی - شیرین) بر پایه کارامل و وانیل با پخش و ماندگاری بسیار بالا که یادآور عطرهای لولیتا لمپیکا هستش.  این عطر در سال 2011 توسط Chris Maurice طراحی و به بازار عرضه شده است.  دوست داران رایحه های کاراملی شیرین و خوشمزه میتونن یک تستی هم از این عطر بکنن.



7-Arabesque

یک عطر زنونه عالی از برند گرون قیمت مرچنت آف ونیز (  The Merchant Of Venice) با رایحه ای شرقی از دارچین، تنباکو و آلو سیاه که رایحه ای ادویه ای، شیرین، خوراکی و بالزامیک ایجاد کرده است. این عطر در سال 2015 طراحی و به بازار عرضه شده است. پخش و ماندگاری این عطر نیز متوسط به بالا می باشد.


8-Gucci Guilty Intense

یک عطر مدرن و شیک و جوانانه و عامه پسند از برند گوچی. رایحه این عطر در خانواده شرقی - گلی طبقه بندی میشه با بویی گلی، مدرن و شیرین از یاس شیروانی، کمی ادویه ای از فلفل صورتی و بیس نعناع هندی و کهربا. این عطر در سال 2011 توسط آرلین گویچارد طراحی و به بازار عرضه شده است. این عطر پخش بویی متوسط و ماندگاری خوبی داره.


9-l'Ambre des Merveilles

عطر (ل آمبُغی د مِغوِی) یکی از شاهکارهای ژان کلود النا در برند هرمس و یکی از خوبهای وانیل _ کهربایی که از سال 2012 به بازار عرضه شده. با رایحه بینظیری از پرتقال شیرین شروع و به رایحه گرم و شیرین و مدرن شرقی- کهربایی ختم میشه ، که اونو مناسب فصل سرد کرده. پخش بوی متوسط به پایینی داره اما ماندگاریش روی پوست بالاست.


10- Moulin Rouge 1889

عطر مولن روژ از برند ایستواغ د پغفوم توسط جغالد گیلان در سال 2010 طراحی و به بازار عرضه شد. عطر با رایحه ای پودری، خاکی و کمی ادویه ای شروع شده بتدریج حس دودی، تلخ و پودری پیچیده شده دور ریشه زنبق حسی چرم مانند رو تداعی میکنه که بعد از مدتی با ترکیب گلها و آلو سیاه به رایحه ای مانند رژ لبهای قدیمی تبدیل میشه. عطر مناسب فصلهای سرده و پخش ملایمی داره اما ماندگاری اون زیاده.



  • علی ملتی
۰۳
آذر

عطر 1932 از سری Les Exclusifs در غلظت Eau de Toilette برند شنل در سال 2013 توسط ژاک پولژ طراحی و به بازار عرضه شد. عطر در گروه گلی پودری طبقه بندی میشه. 



فلسفه شنل در طراحی عطرها آنست که روایح را بصورت انتزاعی ارائه دهد. بدین معنی که مثلا شما یک حس کلی گلی را از یک عطر حس میکنید. اما اینکه این رایحه دقیقا چه گلی هست را بسختی میتوان تشخیص داد.  شروع این عطر با هجوم آلدئید ها و یک رایحه پودری- گلی شروع می شود. حس پودریش به حدی است که قشنگ گلوتون خشک میشه و دونه های پودر رو تو گلو حس میکنید. علاوه بر آلدئیدها، رز، شمعدونی و یاس هم این حس پودری رو دارن. پس از اندکی لبه های رایحه یاس از پس اون حس پودری خودشو نشون می ده. در واقع تو این بخش یاس پودری و خشک داریم. بعد از مدتی ترکیبی از یلانگ یلانگ و لیلاک و رز به رایحه اضافه میشن و یاس بتدریج کمرنگتر میشه و در کنار حس گلی یک رایحه میوه ای خیلی خفیف هم حس میشه. هر چی زمان میگذره وزن و ماندگاری رایحه رز خودشو بیشتر نشون میده. در انتها کمی حس مُشکی - کهربایی شیرین و حس پودری گلی ریشه زنبق اما بسیار خفیف و کمی گرم به رایحه اضافه میشه تا انتها که رایحه تموم شه.

در مجموع عطر بسیار بالانسیه. اونچه که استفاده کنندش حس میکنه همون حس کلی انتزاعی گلی- پودری هستش. تغییر فاز در روایح بسیار نرم و ملایمه و بسختی قابل حسه. رایحه گلی عطر اونو زنونه کرده و مناسب فصل بهاره. پخش متوسط به پایین اما ماندگاری متوسط به بالایی داره. 

  • علی ملتی