گنتار

گنتار به معنی رایحه و بو در پارسی کهن بوده است. این صفحه در ارتباط با رایحه، عطر ، ادکلن و موضوعات مرتبط ایجاد گردید.

گنتار

گنتار به معنی رایحه و بو در پارسی کهن بوده است. این صفحه در ارتباط با رایحه، عطر ، ادکلن و موضوعات مرتبط ایجاد گردید.

از آنجایی که بعضی از مطالب منتشر شده در سطح فضای مجازی در ارتباط با صنعت عطر، ادکلن و رایحه نادرست می باشد، این پیج در جهت اصلاح و گسترش تعاریف، دانش و اطلاعات در این زمینه و پالایش فرهنگ عمومی در این فضا ایجاد می گردد. خیلی از مطالب موجود در این صفحه قبلا توسط نگارنده و دوستانش در صفحه انجمن عطر ایران در فیسبوک ارائه شده اند. ولی بعلت عدم دسترسی و مشکلات ساختاری در فضای فوق الذکر، دوباره اینجا گردآوری و دسته بندی شده اند.

دنبال کنندگان ۴ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

۴ مطلب در آبان ۱۳۹۵ ثبت شده است

۱۶
آبان

در کوچه باغهای تنهایی خویش، قدم بر برگهای خشک بلوط. به چه می اندیشم؟
زردی برگها و لطافت هوا یک چیز را نوید میدهد: پاییز نزدیک است.
پاییز برای من فصل شروع بوده: شروع زندگی، شروع مدرسه ، شروع کار، شروع مشکلات بزرگ ... بزرگ. در زیر سنگهای آسیاب فشرده خواهیم شد بی کم و کاست تا عصاره های خود را بنظاره بنشینیم. 
گلی سرخ در زیر سایه بلوط پیر از شلاقهای خشک تابستان جان بدر برده و در خنکای هوا غنچه می گشاید؛ لبخندش را میبینم. 



روزهای خوب زیادی داشتم: وقتی گلهایم به رویم خندیدند، روزهایی شاد با قهقه های مستانه، روزهای پیروزی، نوشیدن استکانی چای با دوستی صمیمی، دیدارهای عاشقانه. 
پاییز برای من فصل تعادل و توازن است؛ آنجا که جوش گرمای تابستانی به سوز سرمای زمستانی می آویزد و هوایی دل انگیز را حاصل میکند. 
فصل شروع یک پایان برای آغازی دوباره. پاییز فصل بلوغ است؛ آنجا که به این درک میرسی که گاهی بایست هر آنچه هست را در هم شکست تا دوباره رویید. 
خزه ای دست بر آغوش بلوط پیر، گل سرخ را نگریست و نجوا کرد: چگونه در این شبهای طولانی گلی میخندد؟! غافل از اینکه این خواب زمستانی است که بلوط را از گزند سمورها دور نگهداشته است.

  • علی ملتی
۱۴
آبان

تکنولوژی فضای فوقانی یا Headspace technology  روشی است که در دهه 1980 میلادی توسعه پیدا کرد. با این روش میتوان ملکولهای بوداری را که در فضای اطراف یک ماده پراکنده هستند ، آنالیز کرده و بدست آورد. معمولا شی مورد نظر یک شی بودار، نظیر گل، گیاه یا مواد غذایی می باشد. روشهای مشابهی نیز برای تحلیل مواد بودار موجود در فضای مکانهای مورد توجه ما نظیر قهوه خانه ها، گلفروشی ها، آسیاب و ... استفاده میگردد. بعد از تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از این ابزار، یک عطرساز میتواند بوی این اشیا یا مکانها را بازسازی و شبیه سازی کند. 

این ابزار یک حباب شیشه ای دارد که ملکولهای رایحه ماده رو با پمپ خلا به دستگاههایی که بو رو تجزیه میکنند مثل کراماتوگرافی گازی یا طیف سنجی جرمی میفرستد. بعد یکسری نمودار تو یک نوار پرینت میشن که پیکهایی داره. این پیکها در واقع ملکولها رو نشون میده. متخصصین شیمی تجزیه با اون تشخیص میدن چه ملکولهایی تو اون فضا وجود داشته است.



یکی از اولین پیشگامان این تکنولوژی Roman Kaiser از شرکت ژیوادان بود که با استفاده از این تکنولوژی رایحه جنگلهای بارانی حاره ای را شبیه سازی کرد. این روش باعث شد تا بتوان در مقیاس گسترده ای رایحه گلها را بصورتی که چیده نشده اند بصورت طبیعی آنها بازسازی کرد. 

از برندهای عطرسازی که بطور گسترده از این روش استفاده میکند میتوان از Demeter Fragrance Library نام برد. برای بازسازی رایحه گل مگنولیا در ساخت عطر Eau de Magnolia از برند Editions de Parfums Frédéric Malle نیز از این تکنولوژی استفاده شده است.

  • علی ملتی
۱۳
آبان

کیکو مچری نام یک برند و طراح عطر امریکاییه که اصالتا اهل ژاپنه. کیکو عطر امبرونز رو با الهام از ژاپن در سال 2014 ساخته و طبق مطالب سایت خواسته یک عطر مردونه شیپغ طراحی کنه.

عطر با یک هجوم از روایح ادویه ای، سبز و چوبی شروع میشه. خیلی ناچیز یک حس مرکباتی تلخ نارنج مانند هم داره توش. کل رایحه یک حس گرم و خامه ای داره. 



بتدریج روایح شور دریایی روی این پرده قبلی میان و به اون یک طعم شوری میدن. کم کم اون حس سبز کم میشه و میره تو پس زمینه، این حالت نمکی دریایی تو میانه قدرت میگیره و یواش یواش کم میشه به همراه اون یک رایحه چرمی قهواه ای خیلی خفیف رایحه رو گرمش میکنه، با کم شدن شوری رایحه، یک بوی کهربایی با شیرینی حداقلی شروع میشه که البته فرق داره با حالتهای کهربایی مرسوم. یک مقدار پودریه، شاید یک برداشت ژاپنی از اون باشه؟ نمیدونم. در هر صورت تا آخر ادامه داره.



رایحه در ابتدا پخش متوسطی داره اما خیلی زود میچسبه به پوست و یک پوست معطر خواهید داشت. ماندگاریش هم حدود 4-5 ساعته. رایحه مردونه هست و فصل مناسبشم همین پاییز و بهاره. کمتر رایحه اش شیپغه بنظر میاد و بیشتر حالت ادویه ای و شرقی داره.

  • علی ملتی
۰۲
آبان
گرمانته نام قبیله ای از بربرها بوده در جنوب غربی لیبی که تمدن را در آنجا توسعه و پیشرفت دادند. آنها سیستم آبرسانی زیر زمینی پیشرفته ای داشتند و پادشاهی موفق بربرها را در بیابانهای صحرای آفریقا بین سالهای 500 قبل از مسیح تا 700 بعد از آن بوجود آوردند.


این عطر با رایحه ادویه ای از زعفران شروع میشه در حالیکه جیر در پس زمینه اش قرار داره و کمی کدرش میکنه. یک حس فلزی، خشک و صیقل خورده نیز در حاشیه اش هست. بتدریج رایحه رز بصورت خیلی ملایمی کنار زعفران قوت میگیره و  همچنین چوب صندل بهش اضافه میشه. در اینجا رز و زعفران به همراه صندل و فلفل صورتی حس صیقلی، براق ، خشک و تیز رو روی جیر در میارن. 
بعد از گذشت مدتی جیر با یک حس کثیف به همراه صمغ و پتچولی و کمی ترش توسعه پیدا میکنن. و تا آخر ادامه پیدا میکنه. 
در مجموع عطر حس مردانه ای داره. پخش بوش متوسطه و ماندگاریش خیلی زیاده. هر چند اسم عطر بنام چرمیه اما خیلی حس چرمی از اون نخواهید گرفت و همیشه تو پس زمینه قرار داره. ولی اگه انتظار چرم از اون نداشته باشید ، عطر خیلی خوب و جذابیه.




  • علی ملتی