گنتار

گنتار به معنی رایحه و بو در پارسی کهن بوده است. این صفحه در ارتباط با رایحه، عطر ، ادکلن و موضوعات مرتبط ایجاد گردید.

گنتار

گنتار به معنی رایحه و بو در پارسی کهن بوده است. این صفحه در ارتباط با رایحه، عطر ، ادکلن و موضوعات مرتبط ایجاد گردید.

از آنجایی که بعضی از مطالب منتشر شده در سطح فضای مجازی در ارتباط با صنعت عطر، ادکلن و رایحه نادرست می باشد، این پیج در جهت اصلاح و گسترش تعاریف، دانش و اطلاعات در این زمینه و پالایش فرهنگ عمومی در این فضا ایجاد می گردد. خیلی از مطالب موجود در این صفحه قبلا توسط نگارنده و دوستانش در صفحه انجمن عطر ایران در فیسبوک ارائه شده اند. ولی بعلت عدم دسترسی و مشکلات ساختاری در فضای فوق الذکر، دوباره اینجا گردآوری و دسته بندی شده اند.

دنبال کنندگان ۴ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

۹ مطلب در مهر ۱۳۹۵ ثبت شده است

۲۸
مهر

در ایران عطرهای مردانه آمواژ خیلی مورد توجه قرار گرفته، در مقابل به مدلهای زنانه این برند کمتر توجه میشه و مورد بی مهری قرار میگیره. این در حالیه که بنظر میرسه مدلهای زنانه این برند از کیفیت و نوع روایح جذابتری برخوردار هستند. 

عطر جوبیلیشن زنانه بر خلاف اینکه بعنوان یک عطر شرقی معرفی شده بنظرم یک حالت شیپغه داره. عطر با هجوم سه نت مرکباتی، صمغی و گلی شروع میشه. فرانکینسنس (بخور) یک حالت محو اما محوری داره به همراه کمی مر مکی حس صمغی به عطر میده که دورش رو روایح گلی گرفتن. اینجا منظور از گل یک حس کلی از گل هست که خیلی قابل تشخیص نیست ، اما اگه خیلی دقت کنید رگه هایی از یلانگ یلانگ و رز رو میتونید تشخیص بدید. اما رایحه ای که همه اینها رو تحت تاثیر قرار میده و اونو ترشش میکنه حس مرکباتی و ترش لیمو هستش. در میون این حس گلی -مرکباتی- صمغی یک تیغه ای از رایحه ادویه ای- شیرین و شرقی دارچین هم حس میکنم. در این مرحله رایحه خیلی تند و تیز، کمی سبز، ایندولیک، ترش و شیرین و عمیقه.



در مرحله بعد بر پایه اینسنسی- شرقی رایحه یک لبه گلی با حسی کمی پودری ( رایحه کرم پودرهای قدیمی) و یک تیغه نفتالینی و تیز قرار داره که این آخری اونو شیپغش میکنه. 

رایحه به همین شکل تا حد زیادی میمونه تا بتدریج با یک ترکیب گلی- صمغی شیرین و خیلی ملایم به پایان میرسه. 

این عطر مناسب بانوانی هست که دوران پر متانت میانسالی خود را شروع کرده اند. اینو میشه برای استفاده در مجالس عصرانه یا شب نشینی های رسمی در فصلهای سرد سال بکار گرفت. پخش بوی متوسطی داره و ماندگاریش بالای 6 ساعته.

  • علی ملتی
۲۷
مهر

رایحه این عطر بسیار طبیعی و لذت بخشه ولی حیف که ماندگاری بالایی نداره. رایحه های زیادی برای این عطر ذکر شده اما چیزی که استشمام میشه خیلی ساده تر از چیزی هست که به نظر میاد.

رایحه ابتدایی این عطر با بوی ترش و شیرین و آبدار و بسیار طبیعی نوعی توت وحشی شروع میشه که در کنارش میشه یه بوی سبز و خزه ای و رایحه ملایمی هم از چوب و برگهای درخت کاج رو حس کرد. کیفیت رایحه ها واقعا بالاست و حس کلی عطر بسیار طبیعی و لذت بخشه.

با گذر زمان رایحه میوه ای توت وحشی کمی ملایمتر میشه و رایحه چوبی کمی قویتر. تو این مرحله عطر در حالی که همونطور ترش و شیرین و میوه ای و خیلی جذاب هست، حس چوبی قویتری به خودش میگیره و یه حس دودی خیلی ضعیف و رایحه طبیعی و دلپذیر صمغهای درختی رو هم میشه در کنارش حس کرد.



تو قسمت پایه بوی عطر تقریبا همونه فقط رایحه ضعیف وانیل مقداری شیرینش میکنه و کمی هم رایحه مشک بهش اضافه میشه. بوی این عطر منو یاد موقعیتی میندازه که انگار شما صبح زود و تو خنکی هوا رفتین داخل یه جنگل بزرگ کاج زیر یه درخت کاج نشستین و در حالی که چندین متر اونطرف تر یه آتش کوچیک روشنه و بوی دودش کمی به مشامتون میخوره دارین اون میوه های تازه توت وحشی رو میخورین و از فضا لذت میبرین. البته ظاهرا اون میوه های توت وحشی در حالت عادی خوردنش خیلی سخته چون خیلی طعم قوی و تند و تیزی داره و به همین خاطر معمولا ازش مربا درست میکنن که طعمش مطبوعتر بشه.

پخش بوی متوسطی داره و متاسفانه ماندگاریش حدود 3 ساعت روی پوست بیشتر نیست.


نگارنده: مصطفی(Kain)

  • علی ملتی
۲۷
مهر
یه ترکیب بسیار عالی از رایحه آلبالویی توتون پیپ و عود که متاسفانه اصلا روی پوست من ماندگاری نداره.

رایحه ابتدایی این عطر یه ترکیب بسیار دوست داشتنی و سنگین از توتون پیپ با حس بسیار طبیعی و خوشبو و شکیل به همراه رایحه ترش و شیرین و ملس آلبالو هست که مقداری عود و یه بوی کثیف و چرکین خاص هم همراهیشون میکنن. راستش اون بوی کثیف و چرکین نمیدونم منبعش چیه. احتمال زیاد به خاطر مشک باشه یا شایدم به خاطر کمی رایحه چرم، ولی در مجموع حس خیلی خاص و جذابی به عطر میده. رایه عود خیلی ملایم و دوست داشتنی هست و بو و حس و نوع اون منو تا حد خیلی زیادی یاد عطر عود وود از همین برند میندازه. یه رایحه ترش و شیرین آلبالویی به همراه مقدار زیادی توتون طبیعی، کمی رایحه چوبی عود، کمی شیرین و گرم و در نهایت کمی مشک دار و کثیف. یه شروع بی نظیر و بسیار سنگین و تاریک و مردانه و فوق العاده.


بعد از چند ثانیه و خیلی سریع اون حس کثیف از بین میره و رایحه عود بسیار بسیار ضعیف میشه و تنها چیزی که باقی میمونه بوی ترش و شیرین و آلبالویی تنباکو هست با کمی رایحه مشک تا انتها. به نظرم این عطر با پوست من اصلا مچ نمیشه چون پخش بوش بسیار ضعیفه روی پوست من و ماندگاریش هم نهایت 2-3 ساعت بیشتر نیست! خیلی ناراحت کننده اس انصافا.

نگارنده: مصطفی ( Kain )
  • علی ملتی
۲۳
مهر

اگر دنبال یه عطر با رایحه کهربا میگردین که خیلی تند و تلخ و ادویه ای مثل سرج لوتنز امبره سلطان نباشه و در عوضش جزو اون دسته از عطرهای کهربایی باشه که شیرینی خامه ای و متعادل و بسیار جذاب و خوشمزه دارن، این عطر گزینه بسیار خوبیه. برای من شخصا این عطر یه چیزی مابین مونتال بلو امبر و تام فورد امبرابسولوت هست. کمی خشن تر از بلو امبر و آروم تر و ملایمتر از امبر ابسولوت.

رایحه ابتدایی این عطر با بوی شیرین و دوست داشتنی کهربا و وانیل شروع میشه که مقدار مشخصی هم بخور در کنارشون حس میشه. شیرینی عطر خیلی زیاد نیست و یه حس خامه ای مانند البته کمی شیرینتر داره. رایحه بخور یه حس گیاهی و مقدار خیلی کمی دودی به عطر میده و اینجاست که من یاد مونتال بلو امبر میوفتم منتها عطر کمی خشن تره و شیرینی کمتری داره.



با گذر زمان رایحه بخور ملایمتر میشه و همزمان کمی ادویه جات و رایحه چوبها به عطر اضافه میشن. رایحه میانی یه بوی نسبتا تند و تیز و کمی تلخ و چوبی/ادویه ای ترکیب با کهرباست که باعث میشه عطر بیشتر حس مردونه پیدا کنه به نسبت اولش، اما بازم اون تندی و تلخی ادویه جات و چوبها خیلی زیاد نیست و راحت میشه باهاش کنار اومد اگر رو این قضیه حساس هستین. تو این مرحله بوی عطر منو یاد تام فورد امبر ابسولوت میندازه منتها به مراتب آرومتر.

رایحه پایه بوی یکسانی با بقیه مراحل داره فقط اینجا ادویه جات و چوبها خیلی ملایمتر شدن و رایحه غالب عطر بوی نیمه شیرین و دوست داشتنی و خوشمزه کهربا و وانیل (البته اینجا دیگه بیشتر وانیل حس میشه) هستش. پخش بوی بسیار خوب و عالی داره و ماندگاریش هم حداقل 10 ساعت روی پوست هست و بعید میدونم کسی کمتر از این مقدار ازش ماندگاری بگیره.


نگارنده: مصطفی (Kain)

  • علی ملتی
۲۳
مهر

این عطر هم یه کار خوش ساخت و خوشبو دیگه از این برند هست که حس کاملا کلاسیکی داره و برای دوستانی که با عطرهای کلاسیک میونه خوبی دارن، گزینه خوبی میتونه باشه. البته به نظر من به خوبی انوازیون باربار نیست اما خیلی خوب و دوست داشتنی هست.

رایحه ابتدایی این عطر یه بوی تمیز، الدئیدی و یه جورایی صابونی هست که در کنارش میشه رایحه ملایم و دوست داشتنی از گلها، کمی رایحه ادویه ای و یه شیرینی خامه ای هم حس کرد. در مجموع بوی عطر خیلی معمولی و ساده و دوست داشتنی هست. البته یه جورایی مابین عطرهای کلاسیک و مدرن قرار میگیره و از هر دو رگه هایی درش حس میشه.



با گذر زمان رایحه های آلدئیدی قویتر میشن و در کنارش لاوندر هم با اون حس گیاهی و تلخ و اروماتیک و گیاهی اش اضافه میشه که باعث میشه بوی عطر هم حس صابونی تر و کلاسیک تری پیدا کنه و هم یه جورایی تلخ و گیاهی و سبز بشه. همزمان رایحه گلها و ادویه جات هم قویتر میشن تو این قسمت. چند دقیقه دیگه که میگذره یه بوی کثیف و حیوانی و خیلی جزیی دودی هم به عطر اضافه میشه که به خاطر رایحه نوعی سگ/سمورآبی هست. این رایحه باعث میشه اون حس صابونی و گلی و ادویه ای عطر کمی سنگین تر و مردانه تر بشه و شخصا این قسمتش رو خیلی دوست دارم. تورایحه پایه تقریبا بوی عطر تغییری نمیکنه و فقط با گذر زمان ملایمتر میشه.

پخش بوش اولش متوسطه اما تو رایحه میانی قویتر میشه ولی ماندگاریش متوسط و حدود 5 ساعت روی پوست من بیشتر نیست.


نگارنده: مصطفی (Kain)

  • علی ملتی
۲۳
مهر

این عطر جز اون دسته از کارهاست که شروع خیلی خوب و دوست داشتنی و پیچیده ای داره که رایحه های مختلف خیلی خوب و حرفه ای با هم ترکیب شدن. اما خیلی سریع به یه رایحه معمولی تر تبدیل میشه و در نهایت میشه یه ترکیب میلیون بار این چند سال اخیر تکرار شده رز و نعنای هندی.

رایحه ابتدایی این عطر با ترکیب رایحه های نعنای هندی، کمی رایحه های گلها، مقدار کمی رایحه میوه ای که البته در حاشیه قرار داره و یه شیرینی ملایم شروع میشه. نعنای هندی اولش حس تند و تیز و نسبتا تلخ و کمی خاکی داره که البته در کنارش حس سبز هم به عطر میده. رایحه گلی عطر که خوب طبق رایحه های ذکر شده رز هست خیلی حس رز مانند و حرم مانند و گلاب مانند نداره اولش . رایحه های دیگه که در کنارش هستن در شروع عطر از رز قویتر هستن و نمیزارن که رز خودشو خوب نشون بده. رایحه میوه ای بصورت خیلی ملایم حس میشه و اصلا نمیشه حدس زد چیه، چون کاملا در حاشیه اس و در کنار همه اینا یه شیرینی ملایم و دوست داشتنی هم حس میشه.



تو رایحه میانی بوی میوه ای از بین میره و رز و نعنای هندی قویتر میشن، در حالی که همزمان کمی رایحه های ادویه ای هم به عطر اضافه میشن. رایحه نعنای هندی حالا قویتر، خاکی تر و کمی وحشی تره و دیگه زیاد حس سبز نداره و رز حالا خودشو قشنگ نشون میده. با قویتر شدن بوی رز شیرینی عطر هم بیشتر میشه و راستش این ترکیب شیرین شربت مانند رز منو یاد مزه و بوی مربای گل رز میندازه. بدک نیست راستش و جالبه این حس مربای گل رزی. رایحه های ادویه ای هم ملایمن و کمی بوی عطر رو تند و تیز تر میکنن. رایحه میانی خیلی خوب و جالب بود اما الان بوی عطر خیلی آشنا و تکراریه و راستش چیز خاصی نداره به اون صورت به نظر من.

تو رایحه پایه فقط دو تا رایحه میمونن و بس. رایحه قوی و خاکی و تند و تیز نعنای هندی به اضافه بوی شیرین رز تا آخر برای چندین ساعت متوالی. ترکیبی که این سالها بارها و بارها به مشام اونایی که عطرهای مختلف تست میکنن خورده. عطرهایی که با عود و رز و نعنای هندی و گاها زعفران ترکیب شدن که عود چند دقیقه ای مهمان رایحه ابتدایی هست و بعد از بین میره و چیزی که باقی میمونه بوی خسته کننده رز و نعنای هندی هست. راستش شخصا اسم عطر برام جالب تر و شکیل تره تا بوی خود عطر. پخش بوی زیاد و بالا و ماندگاری حدود 8-10 ساعت روی پوست داره.


نگارنده: مصطفی (Kain) 
  • علی ملتی
۲۲
مهر

برند Maître Parfumeur et Gantier یکی از برندهای خوب عطرسازی فرانسویه که کمتر مورد توجه قرار گرفته و متاسفانه میشه گفت تو ایران شناخته شده نیست. این برند در سال 1988 توسط Jean Laporte پایه گذاری شد. یکی از بهترین عطرهای این برند در همان سال عرضه گردید. یک عطر کهربایی به اسم Ambre Précieux که نه تنها جزو معروفترین عطرهای برند قرار گرفت که میتوان اونرو جزو بهترینهای کهربایی نیز به حساب آورد. طبق اظهارات کمپانی، اسانسهای مورد و اسطوخودوس در تاپ، جوز هندی و لادن (لابدانوم) و وانیل در میانه و در بیس نیز عنبر سائل به همراه تولو و پرو بلسان قرار گرفته اند. 



عطر در شروع خود با یک رایحه  شفاف و شیرین از وانیل شروع میشه. در ادامه بتدریج رایحه عمق پیدا میکنه و یک حالت صمغی ، شیرین و گرم رو ادامه میده. این حالت عطر خیلی شبیه رایحه عطر بارخانه از تئو کابانل هست. بنظرم بعلت استفاده مشترک از صمغ لادن برای استخوان بندی رایحه کهربا باشه.


در میانه رایحه حالتی شیرین با لبه هایی ترش پیدا میکنه. این حالت رو تو بارخانه هم حس کردم. تو کهربای این عطر پچولی به حداقل ممکن استفاده شده لذا رایحه عطر اون حالت دم کرده و شرجی و کثیف که تو عطرهایی مثل سایکودلیک جووی میبینیم اینجا وجود نداره و رایحه خشکتره. 

 

بتدریج عنبرسائل با اون بوی کهربایی و گرم خودش جای روایح صمغی میانه رو میگیره. منتهی اون حالت شوری و دریاییش با بلسانها کنترل شدند تا حالت شرقی، گرم و شیرین عطر از بین نره. 

در مجموع این عطر رایحه ای بسیار دوستانه، صمیمی ، شیک و گرم داره که به آسانی میشه ازش استفاده کرد و شما رو در انتخاب لباس و یا مراسمی که بشه ازش استفاده کرد سرگردان نمیگذاره.

پخش بوی بالا و ماندگاری بالای 12 ساعت روی پوست رو به اجرا میگذاره.

  • علی ملتی
۰۹
مهر
روی خیلی از نتها در ساخت عطر مانور داده می شود و نمونه های زیادی بر مبنای شبیه سازی اونها ساخته شده است. بعنوان مثال عطرهای رزی، عودی، چرمی از این نمونه هستند. از میان اونها روایح کهربایی همواره از جذابیت و توجه زیادی برخوردار بوده اند. کهربا همواره حسی شرقی، گرم ، اغوا گر و مرموز داره. برای همین طرفدارهای زیادی هم بخودش جلب کرده. از اونجاییکه رایحه کهربا در واقع از یک ماده واحدی گرفته نمیشه و از ترکیب چند ماده مختلف بدست میاد ، تنوع زیادی در نوع رایحه اون وجود داره و این تنوع کار رو در این زمینه بیشتر میکنه. در میون این کارها هم خلاقیتها و آثار یونیک و خاص زیادی دیده میشه. 

اگه بخوایم روایح کهربایی رو یک تقسیم بندی کلی و غیر دقیق کنیم میشه اونها رو به دو دسته کهربایی سنتی و کهربایی مدرن طبقه بندی کرد. این بدین معنی نیست که روش ساخت آنها تفاوتی میکنه، بلکه از این منظر که اون رایحه کهربایی چه حسی ایجاد میکنه، که در بعضی حسی کلاسیک و سنتی و قدیمی و در بعضی دیگر حسی مدرن متبادر میشه. کهربایی های مدرن بیشتر از نوع وانیل- کهربایی هستند. از میون اونها میشه به عطر L’Ambre des Merveilles اشاره کرد. یک کهربایی شیرین، مدرن و شیک. نوع اول خودش به دسته های مختلفی تقسیم میشه که مثلا میشه به کهربایی- ادویه ای و یا کهربایی- صمغی اشاره کرد. 


Ambre Loup با یک حمله از روایح ادویه ای (بطور مشخص میخک و زیره) و مقدار زیادی نعناع هندی شروع میشه. هر چند زیره و نعناع هندی بطور رسمی جزو مواد اون ذکر نشده. در این مرحله این عطر منو یاد سایکودلیک جووی میندازه. یک رایحه چرک، دم کرده و شرجی ادویه ای و گرم. رایحه کهربا اینجا حالتی کمی شیرین ، صمغی، ادویه ای و دارویی داره. اون حالت سبز و دارویی این رایحه بشدت به اون حسی قدیمی و باستانی میده اینگار این رایحه از زیر خروارها خاک و خزه از معابد ماچو پیچو ( Machu Picchu) درآمده. 
با گذر زمان رایحه تغییرات چندانی نداره و فقط از اون حالت داروییش کم شده و دوز شیرینی اون بیشتر میشه. 
این عطر مناسب استفاده در ماههای سرد ساله و بنظرم بیشتر مردونه میاد. پخش بو و ماندگاری بسیار بالایی هم داره. 


  • علی ملتی
۰۶
مهر

برندهای مختلف گاهی سعی میکنند رایحه های مواد طبیعی معطر از جمله گلها، چوبها و یا صمغها رو بازسازی کنند. اونها روشهای متفاوتی برای اینکار در پیش میگیرند. بعضی همون بوی طبیعی رو بازسازی میکنند. بعضی یک برداشت انتزاعی و یا هنری از اون ماده رو بازسازی میکنند. عطر Fleur d`oranger از برند فرگونارد در واقع در دسته اول قرار میگیره و این کار رو به نحو احسنت انجام میده. یکی از طبیعیترین روایح شکوفه نارنج.

 این عطر در سال 2005 درست شده و در دسته عطرهای گلی قرار میگیره و الته بیشتر حالت زنانه دارد. 



شروع عطر با رایحه اکسترکت بهار نارنج آغاز میشه که بسیار طبیعی و روح نوازه. به همراه اون پتیت گرین (برگ نارنج) این حس رو ایجاد میکنه که انگار در میان درختهای نارنج در فصل بهار دارید قدم میزنید و رایحه بهار نارنج هم به مشام میرسه. بعد از مدتی رایحه نرولی (اسانس بهار نارنج ناشی از تقطیر بخار آب) به مشام میرسه که بیشتر شبیه عرق بهاره و در همان زمان نیز رایحه یاس با اون حس ایندولیکش عمق و شدت به عطر میده.  و رایحه به همین ترتیب تا انتها ادامه پیدا میکنه.


پخش و ماندگاری عطر متوسطه و مناسب استفاده در فصلهای بهار و تابستان می باشد. 

  • علی ملتی