گنتار

گنتار به معنی رایحه و بو در پارسی کهن بوده است. این صفحه در ارتباط با رایحه، عطر ، ادکلن و موضوعات مرتبط ایجاد گردید.

گنتار

گنتار به معنی رایحه و بو در پارسی کهن بوده است. این صفحه در ارتباط با رایحه، عطر ، ادکلن و موضوعات مرتبط ایجاد گردید.

از آنجایی که بعضی از مطالب منتشر شده در سطح فضای مجازی در ارتباط با صنعت عطر، ادکلن و رایحه نادرست می باشد، این پیج در جهت اصلاح و گسترش تعاریف، دانش و اطلاعات در این زمینه و پالایش فرهنگ عمومی در این فضا ایجاد می گردد. خیلی از مطالب موجود در این صفحه قبلا توسط نگارنده و دوستانش در صفحه انجمن عطر ایران در فیسبوک ارائه شده اند. ولی بعلت عدم دسترسی و مشکلات ساختاری در فضای فوق الذکر، دوباره اینجا گردآوری و دسته بندی شده اند.

دنبال کنندگان ۴ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

۴۳ مطلب در تیر ۱۳۹۵ ثبت شده است

۳۰
تیر

مدل کلاسیک 1970

داستان شنل شماره 19 رو که قبلا تعریف کرده بودم. راستش من خود باریجه رو تست کردم. بوی بشدت سبز، تلخ، دارویی و تندی داره. اگه شما هم اونو تست کرده باشین اونوقت درک خواهید کرد این عطر یکی از زیبا ترین رایحه های سبزیه که تا حالا دیدید و به توانایی عطار پی خواهید برد. راستش این عطر یذره گازوییلیه. یعنی دیر رایحه اش در میاد . 



چند دقیقه سکوت، بعد آروم آروم و خرامان یک رایحه سبز و زیبا از باریجه با ساب نت گلی - پودری معروف از زنبق در میاد. بتدریج که میگذره خزه بلوط هم اضافه میشه و قابل تشخیصه . هر چقدر بسمت انتها میره بوش از یک رایحه سبز و سبک گلی بسمت یک رایحه شیرین خامه ای از وتیور، مشک و گلها پیش میره. واقعن عطر بینظیری بوده. حیف که رفورموله شد.

  • علی ملتی
۳۰
تیر

بمناسبت گرامیداشت فعالیتهای هنری برند کارتیر در جواهر سازی در قرن بیستم و با همکاری با موزه هنری دنور، Dawn طراح عطر برند DSH چندین عطر رو در سال 2014 ساخت که یکی از آنها Rubis Rose یا رز یاقوتی بود. 
این عطر در واقع الهام گرفته از جواهرات کارتیر و زیبایی طبیعی خانوم الیزابت تیلور بوده است. بطور مشخص از سرویس زیبای یاقوت کارتیر که توسط مایکل تاد شوهر الیزابت به وی هدیه گردید الهام گرفته شده است.
شروع این عطر خیلی سبز ، سبک و میوه ایه. طبق شرح طراح ، شروعش رو با رازبری بنیان گذاشته ولی اونچه که حس میشه بیشتر سبزه و من احساسم در اول کار چیزی شبیه سیب سبز می باشد.



 با ادامه کار رز به رایحه ها اضافه میشه و اون سبزی از بین میره منتهی رز اینجا حس پودری - خاکی نداره و بسیار مدرن و شنگول هستش. رز کاملن با رازبری یک حس میوه ای خیلی خوب پیدا میکنه و بسیار جذاب و دلنشین میشه. 
بتدریج که زمان میگذره اون رایحه رز ضعیفتر میشه و ترکیب مر مکی و عنبر بیشتر خودشو نمایان میکنه که یک حس شرقی ، گرم و شیرین رو ایجاد میکنه. هر چقدر رایحه رز کمتر میشه، بوی این ترکیب بیشتر به مشام میرسه . 
رایحه این عطر زنونه است و مناسب برای جوانترها. پخش بو و ماندگاری متوسط به بالا و زمان مناسب استفاده هم دوباره بهار و پاییز هستش.
کسانی که رایحه رز دوست دارند حتمن این عطر رو مد نظر داشته باشند.

  • علی ملتی
۳۰
تیر

عطر Indus از برند DSH در سال 2012 به بازار عرضه شد. این عطر جزو مجموعه Essense Studio بوده و در الهام از سرزمین هند : کشوری که پر از چای و ادویه هست ساخته شده. 
تاپ نت این عطر ترنج و فلفل سیاه است
میدل نت آن شامل چای سیاه، هل، دارچین، میخک ادویه ای، پچولی، زنجبیل، عسل، موم عسل، مشک ، یاس رازقی، یاس Juhi ، بلسان تلو، وانیل و شیر می باشد
در بیس نیز کهربا استفاده شده است.



در مجموع عطار توضیح داده که خواسته با شبیه سازی رایحه چای هندی اون فضا رو بازسازی کرده و یک رایحه گرم، راحت، عمیق و دلنشین رو ارائه بده. خوشبختانه من چای هندی خوردم و میدونم چه بویی میده اونا میذارن شیر جوش بیاد، چای سیاه میریزن توش به همراه زنجبیل تازه رنده شده خیلی زیاد و یذره دیگه میجوشوننش تا رنگ بگیره، بعد صافش میکنن و آماده تناول میشه. پس اونچه که حس میشه ترکیبیه از شیر چای و حس تند زنجبیل.

اما اینجا ما یک حس ادویه ای - انیمالیک نه چندان شیرین از موم عسل داریم. یکی از بهترین روایح عسلی که تا حالا دیدم. خوبیش اینه مثل سرج یا با ی کیلیان، شیرینی عسل دلو نمیزنه. رایحه چای و زنجبیل رو توش حس نمی کنم اما یک حالت چرکی و کدری خاصی داره که قطعن بخشی اش بخاطر پچولیه. یک ته نت صمغی و خیلی کم ترش هم بعضی جاها حس میشه. رایحه تغییر بسیار زیادی نداره و در انتها فقط شیرینتر و کهربایی تر میشه. 
در مجموع رایحه بسیار زیبا ، دلنشین راحت و گرمی داره و بی دلیل نیست که جزو پرفروشهای برنده ، اما اینکه آیا عطار به اون ذهنیتی که میخواسته و توضیح داده رسیده؟ خیر. قطعن رایحه حالت شرقی داره اما بوی چای هندی؟ نه. عطر یونیسکس ذکر شده ولی بنظر من بیشتر بسمت مردونه است. مناسب استفاده در پاییز و زمستون. پخش بوی متوسط به بالا و ماندگاری خیلی خوب بالای 6 ساعت روی پوست.

  • علی ملتی
۳۰
تیر

عطر Iridum توسط برند DSH در سال 2013 بعنوان بخشی از مجموعه New Kingdom تولید شده است. با ترکیب بوی سرد و مدیترانه ای ریشه زنبق که با گرمای ادویه و بخور مصری ، این عطر در نظر عطار به تصویر کشنده وحدت بین آنتونی و کلئوپاترا می باشد. 



عطر در بدو اسپری شدن با یک بوی تند و تیز دارویی - کافوری ، پودری و گلی شروع میشه. بوی گل سریع از بین میره ولی اون حالت سبزیجاتی - داروییش باقی میمونه با یک حس کثیف و چرک و انیمالیک. در اینجا عطر خیلی مشابه نت میانی راشن تی میشه. بتدریج حس کافوری- دارویی عطر کمتر میشه و اون حالت چرک ، کثیف و انیمالیک باقی میمونه. این بو خیلی شبیه یکی اززیر نتهای چرم تو بعضی از عطرای چرمی مثل هنر جنگیدن جووی یا چرم عثمانی پارفوم د امپایر هستش اونجا که یک حس شهوانی از عرق کردن بدن رو میده و تا آخر به همین شکل ادامه پیدا می کنه.

عطر بوش معتدل به گرمه و فکر کنم برای استفاده تو پاییز مناسب باشه. رایحه اش یونی هستش متمایل به مردونه بخصوص بخاطر حالت انیمالیک آخرش.

  • علی ملتی
۳۰
تیر

عطر Egyptian Shalimar عطر دیگه ای از برند DSH از مجموعه Essense Studio هستش. به گفته عطار رایحه برداشتی از عطرشالیمار کلاسیک هستش منتهی شیرینتر و با ابعاد شرقی عمیقتر.

عطر با یک رایحه پودری - صمغی - دودی از وانیل شروع میشه. تو مواد اولیش ذکر نشده ولی رایحه پودری- انیمالیک ریشه زنبق به راحتی درش قابل تشخیصه. شاید اشتباه حس من باشه و از حس پودری - خاکی رز باشه ولی خیلی شبیه رایحه های ریشه زنبقی هستش.این حالت پودری- انیمالیک یه حس چرمی هم به عطر میده و خیلی کم نفتی. در هر صورت رایحه یک حالت شیرین - صمغی- بالسامیک و دودی داره.

بعد دو سه ساعت اون حالت پودریش کم میشه در این بین گاهی عطر بوی رژ لب میده و گاهی بوی چوب صندل هم به مشام میرسه و بتدریج از بین میره. شیرینی وانیل با یک ته بوی کهربایی ، مشکی - حیوانی باقی میمونه تا اینکه بعد 4-5 ساعت رایحه از بین میره.



راستش من شالیمار رو یکبار تست کردم و بوش یادم نیست برای همین نمیتونم مقایسه ای داشته باشم، اما از اون نظر که رایحه گرم، شیرین و بالسامیک-رزینی شده عطار تونسته به اون اهدافش برسه.

تاپ نت این عطر از برگاموت و بیس نت آن از عنبر سائله.
و میدل نت اون شامل رز بلغار، سیوت، اولیبانوم، وانیل، یاس، لیمو، نارنگی، مشک، اپوپاناکس، شکوفه پرتقال، رزوود، سندل و یلانگ میباشد.

  • علی ملتی
۳۰
تیر

عطر Guimauve de Soie توسط برند DSH ، با یک هجوم تند از گل بنفشه و ریشه زنبق شروع میشه. اون حالت تند و پودری و دارویی ریشه زنبق اینجا نمایان هست. یک حالت تلخ و شیرین به عطر میده. عطرای داون تقریبا مثل طرح های سرج با تاپ نوت شروع نمیشه. برای همین بایست صبر کرد تا رایحه آروم بگیره و بپزه. زمان پختشو با چیزی پر نکرده. یک هیجان و هرج و مرج اولشون داره.



بعد مدتی که رایحه اون حالت تند، سبز کافوری- دارویی شو از دست داد، حالت گلی - پودریش خودشو نشون میده. در این مرحله رایحه شیرین و پودری میشه مثل لوازم آرایش یا کرم پودرهای قدیمی. بادوم و خزه بلوط هم اینجا خودنمایی میکنند یمقدار حالت خامه ای هم به ترکیب میدن.

در انتها رایحه در بیس خود شیرین میشه وانیل، کومارین و کاکائو خیلی مشهودن و یک ترکیبی مث رایحه های وانیل - کهربایی رو ایجاد میکنه.

در مجموع رایحه زنونه بنظر میرسه. برای خانومهای جا افتاده خوبه و همچنین زمان مناسب استفاده ازش شبها و فصلهای سرد سال هستش. موندگاری و پخش بو هم متوسط هستش.

  • علی ملتی
۳۰
تیر

 عطر از سری گلها از برند DSH ، عطر Wild Honeysuckle هستش. این عطر جزو مجموعه Essense Studio بوده و عطریه که در پی شبیه سازی از رایحه پیچ امین الدوله می باشد. 
عطار مواد اولیه عطر رو به شرح زیر اعلام کرده:
بیس نت : Artemisia 
میدل نت: لیلی، یاس ، علف سبز، عسل و پیچ امین الدوله
تاپ نت: ترنج، نارنج، وتیور، شکوفه انگورفرنگی، بهارنارنج، فریزیا



عطر با یک بوی سبز، ملایم و زیبا از پیچ امین الدوله شروع میشه. ترکیب گلهای سفید مثل یاس و سبزی علف و سبز و تندی آرتمیزیا ، اون حس لطافت پیچ امین الدوله رو بخوبی تصویرسازی میکنه. بعد مدتی یواش یواش اون حس سبزی از بین میره و رایحه یاس تو عطر پررنگ تر میشه. هر چند رایحه هنوز ملایم و خوبه ، ولی دیگه با پیچ امین الدوله فاصله میگیره. ایندولیک میشه ، شدیدتر و شیرینتر. در ادامه بتدریج من رایحه رز حس میکنم. تو لیست مواد عطر ذکر نشده اما بعد یاس بخوبی حس میشه . اینجا رز حالت گلاب طوری نداره و بخوبی در ادامه گلها خودنمایی میکنه تا بتدریج رایحه محو بشه.

همونطور که میدونید عطرهایی که نت اصلیشون تو بازار پیج امین الدوله باشن خیلی کمه و من نمیتونم با نمونه های دیگه مقایسه ای داشته باشم. اما شروع این عطر خیلی خوبه و به اونایی که دنبال این رایحه هستن حتمن توصیه می کنم.

عطر زنونه است، ماندگاری و پخش متوسط داره. مناسب استفاده تو بهار و تابستون.

  • علی ملتی
۳۰
تیر

عطر Jacinthe de Sapphir از DSH بعنوان بخشی از مجموعه Brilliant Collection در همکاری با موزه هنر دنور برای گرامیداشت جواهرات کارتیر و با الهام از یاقوت کبود ملکه رومانی - Marie - ساخته شده توسط کارتیر و در قالب بازسازی رایحه سنبل بر روی زمین در سال 2014 ساخته شده است. بنوعی عطار خواسته با ارایه رایحه سنبل یک رنگ آبی از عطر رو القا کنه که یاد آور یاقوت کبود باشه.



عطر با یک انفجار از مشک و ایندول (مجموعه ای از گلها که بشدت حاوی ایندول هستند) شروع میشه. بو بشدت ایندولیک و شیرینه. بعد از چند ثانیه این حالت تموم میشه و هرج و مرج اولیه تموم میشه. اونوقت ترکیبی از گلها خودشونو نشون میدن. راستش من عاشق رایحه سنبل هستم و خیلی از بوش لذت میبرم ولی چیزی از سنبل تو این عطر بهم القا نشد. البته رایحه عطر گلی بسیار عالی هست، اما سنبل؟ نه. تو ترکیب رایحه ها ی گلی اینجا من بهار نارنج، یاس رازقی و مریم رو حس می کنم. ترکیبی از بهترین گلها. ترکیب اسانسهای طبیعی و عدم وجود مواد غیر طبیعی رایحه رو سنتی و شرقی کرده. خزه درخت بلوط رایحه رو یمقدار خامه ای میکنه. همین حالت از ترکیب گلها ادامه پیدا میکنه تا اینکه رایحه گلها محو میشه با کم شدن رایحه گلها بوی گلی- حیوانی ریشه زنبق بیشتر خودشو نشون میده. در انتها اونچه که بجا میمونه رایحه حیوانی از ریشه زنبقه. 
در مجموع رایحه عطر خیلی عالی و دوست داشتنیه، اما یک کمی قدیمی هستش. همچنین بنظرم عطار خیلی نتونسته به هدف خودش که بازسازی رایحه سنبل بوده برسه. ولی این عطر رو به دوست داران رایحه گلها پیشنهاد میکنم. 
این عطر مناسب بانوان بوده البته با کمی اغماض آقایان هم میتونن استفاده کنند. مناسب فصلهای معتدل. پخش بو خیلی خوب، ماندگاری متوسط.

  • علی ملتی
۳۰
تیر

از نکاتی که بایست دقت کرد اینه که یکی از موادی که تو عطر سازی استفاده میشه گل یاسه. منتهی این گل یاس دو گونه است. یکیش یاس معمولیه و اون یکی یاس رازقی. تو منابع عطری تو فرگرنتیکا این دو تا رو جدا نکرده ولی تو پیج بیس نت جدا شدن.



 قطعا بوی یاس رازقی هزار برابر بهتر از یاس معمولیه. یاس رازقی رو بهش Jasminum sambac هم میگن که به اسمهای زیر هم معروفه و هر جا دیدین به همون معنیه : Arabian jasmine و Sampaguita . 

بعنوان یک مثال از رایحه یاس رازقی میشه از Jasmin Noir Bvlgari و برای یاس از La Religieuse Serge Lutens نام برد. 

  • علی ملتی
۳۰
تیر

عطر بعدی از برند DSH اسمش Vanilla Bourbon هستش. عطری از مجموعه Essense Studio و جزو پرفروشهای برند. عطار تنها ماده موجود در عطررو وانیل ماداگاسکار در تاپ ، میدل و بیس ذکر کرده، فرگرنتیکا علاوه بر اون کاکائو رو هم اضافه کرده.



حس عمومی عطر یک رایحه شرقی، گرم، شیرین و جذاب ، خوشمزه و کمی دودی و تیره هست که شیرینی اون برای من مناسبه و دلم رو نمیزنه. شروع رایحه بخصوص در اوایل آن من بادام هم حس می کنم، یک تلخی و چربی خاص که بوی بادام هست اینجا هم حس میشه. خود وانیل هم که تا حدی همون حس شیرینی پزیها رو داره که بتدریج رایحه اش جا میوفته و از اون حالت شیرینی پزی در میاد. راستش کاکائو رو خیلی توش حس نکردم. بنظرم اگه هم باشه برای شکل دادن به وانیل ازش استفاده شده و خیلی واضح نیست. رایحه عطر به همین شکل تا آخر حس میشه.
پخش بوی عطر زیاده و ماندگاری خوبی هم داره حدود 5-6 ساعت روی پوست.

  • علی ملتی