گنتار

گنتار به معنی رایحه و بو در پارسی کهن بوده است. این صفحه در ارتباط با رایحه، عطر ، ادکلن و موضوعات مرتبط ایجاد گردید.

گنتار

گنتار به معنی رایحه و بو در پارسی کهن بوده است. این صفحه در ارتباط با رایحه، عطر ، ادکلن و موضوعات مرتبط ایجاد گردید.

از آنجایی که بعضی از مطالب منتشر شده در سطح فضای مجازی در ارتباط با صنعت عطر، ادکلن و رایحه نادرست می باشد، این پیج در جهت اصلاح و گسترش تعاریف، دانش و اطلاعات در این زمینه و پالایش فرهنگ عمومی در این فضا ایجاد می گردد. خیلی از مطالب موجود در این صفحه قبلا توسط نگارنده و دوستانش در صفحه انجمن عطر ایران در فیسبوک ارائه شده اند. ولی بعلت عدم دسترسی و مشکلات ساختاری در فضای فوق الذکر، دوباره اینجا گردآوری و دسته بندی شده اند.

دنبال کنندگان ۴ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

نعناع هندی

سه شنبه, ۷ خرداد ۱۳۹۸، ۰۹:۳۷ ب.ظ
نعناع هندی یا پچولی یکی از مواد اولیه ای است که بوفور در عطرسازی استفاده می شود. این گیاه بوته های رونده ای ایست از خانواده نعناع ها. برگهای سبز اون بخاطر رایحه قوی  و گرمش صدها ساله که در عطر سازی استفاده میشود. این گیاه ابتدا در مناطق حاره ای آسیا مانند هند کاشت میشده است ولی بتدریج گستره کشت آن به امریکای جنوبی، افریقای غربی و کل آسیا رسید. عصاره آن بنام اسانس پچولی (Patchouli) شناخته می شود. عبارت پچولی نیز از یک واژه تامیل در هند بمعنی "برگ سبز" گرفته شده است. پچولی از طریق جاده ابریشم به خاورمیانه رسید و بدست ناپلئون به اروپا راه پیدا کرد. ناپلئون چندتا شال کشمیر از مصر به فرانسه آورده بود که با پچولی آغشته شده بودند. آنزمان اینکار را برای دور نگهداشتن حشرات انجام میدادند. اما اصل رایحه و منبع اون تا مدتها بعنوان یک راز، مخفی نگهداشته شده بود و اون روغنها از شرق وارد میشد تا اینکه در سال 1837 منتا کابلین ( Mentha Cablin ) راز این رایحه شرقی را آشکار کرد. در دهه 60 و 70 میلادی پچولی بعنوان یکی از روایح اصلی توسط هیپی ها استفاده می شد و به این خاطر بشدت معروف شد. 


پچولی یکی از مواد اصلی کل خانواده شیپغ می باشد. رایحه ای شیرین، تیره ، خاکی، دارویی، نمناک، کپک زده ، سبز و با بیسی چوبی دارد. هر چند در نهایت رایحه اش بسته به زمان کاشت، محل کاشت، روش داشت و پرورش، نحوه خشک کردن و نحوه اسانس گیری با هم فرق می کند. روغن اسانس پچولی را هم از طریق تقطیر با بخار آب و هم از طریق حلال دی اکسید کربن میگیرند. یکی از خصوصیات روغن پچولی آنست که با خواباندن و گذشت زمان رایحه ای بهتر و عمیقتر پیدا می کند. 
پچولی در ترکیبات کهربایی، در ترکیباتش با رز و همچنین در ترکیب با میوه های خانواده بری ها نظیر رازبری و بلوبری بسیار شیک و زیبا می شود.
از عطرهایی که در آن پچولی بطور آشکاری استفاده شده می توان از موارد زیر نام برد:

Mitti از برند Arte Profumi 
Patchouly  از برند Profumum Roma 
Borneo 1834 از برند Serge Lutens
Patchouli از برند Lorenzo Villoresi
Miroir des Joyaux از برند Mugler
Patchouly Nosy Be Extrait از برند Perris Monte Carlo
Psychedelique از برند Jovoy Paris 
Patchouli از برند Mazzolari 
Patchouly از برند Etro 

نظرات  (۲)

سلام خوشحالم دوباره مطلب مینویسید خیلی وقت بود مطلبی ارسال نکرده بودید.
موفق باشید
پاسخ:
سلام 
ممنون از لطف و محبتتون. متاسفانه باز هم فکر نکنم بتونم خیلی مرتب بنویسم ولی تلاشمو میکنم.

ممنون از مطلب خوبتون.
تو عطرهایی که نام برده بودید من چندتاییشون رو تست کرده بودم.
میتی سایکدلیک اترو لورنزو .من خودم پچولی ای که بوی نمدار و خاکی داره رو دوست دارم ولی متاسفانه اکثرا نت بدبازخوردیه و به چیزهای دوست نداشتنی ای تشبیه میشه.
اما پچولی تو دوتا عطر زینو و لورنزو یه حالت دیگه ای داره که سنگین تره و بوی رطوبت نمیده.ممکنه اولا بفرمائید چه فرقی داره و ثانیا بفرمائید چه عطرهای دیگه ای پچولیشون شبیه این دوتاست؟
ممنونم
پاسخ:
سلام
عطرها ترکیبی از چندین ماده هستند که روی رایحه های همدیگه اثر میذارن و گاهی به اونها یک هویت جدید میدن. لذا عطرایی که بنام پچولی شناخته میشن تحت تاثیر بقیه مواد بکار رفته در تاپ و میدل و بیس میتونن خیلی با هم فرق کنند. 
عطرای زیر رو امتحان بفرمایین:
1- Patchouli Santa Maria Novella
2- Heritage Eau de Toilette Guerlain
3- Extreme Bois 1920
4- Cuir Tabac David Jourquin

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی