گنتار

گنتار به معنی رایحه و بو در پارسی کهن بوده است. این صفحه در ارتباط با رایحه، عطر ، ادکلن و موضوعات مرتبط ایجاد گردید.

گنتار

گنتار به معنی رایحه و بو در پارسی کهن بوده است. این صفحه در ارتباط با رایحه، عطر ، ادکلن و موضوعات مرتبط ایجاد گردید.

از آنجایی که بعضی از مطالب منتشر شده در سطح فضای مجازی در ارتباط با صنعت عطر، ادکلن و رایحه نادرست می باشد، این پیج در جهت اصلاح و گسترش تعاریف، دانش و اطلاعات در این زمینه و پالایش فرهنگ عمومی در این فضا ایجاد می گردد. خیلی از مطالب موجود در این صفحه قبلا توسط نگارنده و دوستانش در صفحه انجمن عطر ایران در فیسبوک ارائه شده اند. ولی بعلت عدم دسترسی و مشکلات ساختاری در فضای فوق الذکر، دوباره اینجا گردآوری و دسته بندی شده اند.

دنبال کنندگان ۴ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

۱۴ مطلب در اسفند ۱۳۹۴ ثبت شده است

۲۶
اسفند

فرمول دقیق عطرهای تجاری محرمانه نگه داشته می‌شوند. حتی اگر آنها را منتشر کنند، آنچنان رایحه آنها تحت تأثیر مواد و بوهای پیچیده‌ای می‌باشند که کمک زیادی برای تشخیص و توصیف آن عطر خاص نمی‌کنند. با این حال، یک فرد متخصص در عطر می‌تواند به طرز ماهرانه‌ای به اجزاء و عناصر سازنده آن پی ببرد.

عملی‌ترین راه برای توصیف یک عطر توجه به عناصر آن رایحه و یا " خانواده" ای است که به آن تعلق دارد، تمام آن رایحه‌هایی که احساس کلی از یک عطر را از شروع استفاده از آن تا آخرین لحظه‌ای که اثر آن باقی‌مانده، می‌سازد.



نُت‌های رایحه

عطر نیز در تشابه با نت‌های موسیقی به داشتن سه گروه از نت‌های گوناگون توصیف می‌شود که یک رایحه هماهنگ را بوجود می‌آورند. این نت‌ها به مرور زمان آشکار می‌شوند، اولین بویی که از عطر به مشام می‌رسد مربوط به نت بالایی می‌باشد. به دنبال آن نت میانی احساس می‌شود و در آخرین مرحله نت پایه خود را بتدریج آشکار می‌نماید. این نتها با دقت و با توجه کامل به فرایند تبخیر عطر به وجود می‌آیند.

  • نت بالایی: بویی است که به محض استفاده از یک عطر به مشام می‌رسد. نت‌های بالایی شامل ملکولهای کوچک و سبکی هستند که به سرعت تبخیر می‌شوند. آنها در شکل گیری احساس اولیه یک فرد نسبت به آن عطر نقش مهمی ایفا کرده و در نتیجه در فروش آن عطر بسیار حیاتی می‌باشند.
  • نت میانی: بویی است که درست زمانی که نت بالایی در حال محو شدن می‌باشد خود را نشان می‌دهد. ترکیبات نت میانی قلب یا بدنه اصلی یک عطر را تشکیل می‌دهند و به عنوان یک پوشش برای عدم احساس بوی نامطبوع اولیه نت پایه عمل می‌کنند. این بوی ناخوشایند ابتدایی در نت‌های پایه با گذشت زمان مطبوع و دل‌انگیز می‌شوند.
  • نت پایه: هنگام محو شدن بوی نت میانی، نت پایه شروع به آشکار شدن می‌کند. نت‌های پایه و میانی یک عطر با یکدیگر اساس عطر را تشکیل می‌دهند. نت‌های پایه عمق و استحکام هر عطر را به وجود می‌آورند. ترکیبات این گروه از بوها غنی و عمیق بوده و معمولاً تا ۳۰ دقیقه بعد از استفاده به مشام نمی‌رسند.

رایحه‌های نت‌های بالایی و میانی تحت تأثیر رایحه نت پایه قرار می‌گیرند، بعلاوه رایحه نت پایه نیز بوسیله مواد استفاده شده در نت میانی تغییر می‌کند. سازندگان عطرها معمولاً نت‌های عطرها را منتشر کرده و به طور معمول آنها را بصورت هرم رایحه‌ها با عبارات نمایشی و انتزاعی به نمایش می‌گذارند.



گروه بندی بر اساس فراریت

مواد معطر بر اساس فراریت و ضریب تبخیر آنها (نُت‌های عطر) بوسیله فردی بنام پُوشِر (Poucher) بین ۱ تا ۱۰۰ طبقه‌بندی شده‌اند. طبق آن ضریب تبخیر بین 1 تا 14 جزو نتهای بالایی، ضریب تبخیر بین 15 تا 60 جزو نت های میانی و ضریب تبخیر 61 تا 100 در نت پایه قرار می گیرند.



خانواده‌های بویایی

گروه‌های مختلف عطرها را مانند هر طبقه‌بندی دیگری نمی‌توان بطور کامل در طبقات مجزا قرار داد، هر رایحه‌ای طیف‌هایی از دیگر گروه‌های بویایی دارد. حتی عطرهایی که به عنوان تک گل ارائه می‌شوند، هرچند بطور خیلی ظریف ته بوها و اثراتی از خانواده‌های دیگر در خود دارد. رایحه‌ای که کاملاً بشود آنرا به یک خانواده بویایی خاص منسوب کرد به ندرت پیدا می‌شود چرا که منوط به اینست که مواد تشکیل دهنده آن فقط از یک مواد آروماتیک خاص تشکیل شود.

به عنوان نقطه شروع برای تشریح یک رایحه از طبقه‌بندی خانواده‌های مختلف بویایی استفاده می‌شود، اما آن به تنهایی قادر به بیان خصوصیات خاص آن عطر نمی‌باشد. طبقه‌بندی سنتی از حدود ۱۹۰۰ میلادی به وجود آمد؛ که شامل هفت خانواده گل تنها، دسته گلها، شرقی، چوب، چرم، کاج و سرخسی (معطر) می‌شد، اما امروزه از طبقه‌بندی مدرنی استفاده می‌شود که از سال ۱۹۴۵ میلادی در پی پیشرفتهای وسیع در تکنولوژی عطر سازی و همچنین تغییرات در سبک و مذاق مردم بوجود آمد:

  • گل‌ها: رایحه‌های که شامل بوی یک یا چند گل مختلف باشد. یک مثال مناسب عطر Beautiful از شرکت Estée Lauder می‌باشد.
  • سبز: این رایحه احساسی نظیر بوی چمن بعد از کوتاه کردن آنها، برگهای سبز که له شوند و یا خیار ایجاد می‌کنند. به عنوان دو مثال می‌توان به Sisley's Eau de Campagne یا Aliage از شرکت Estée Lauder اشاره کرد.
  • آبی، اقیانوسی یا اُزونی: جدیدترین طبقه در خانواده عطرها که از سال ۱۹۹۱ میلادی با تولید عطر Dune توسط Christian Dior وجود آمد. یک بوی بسیار تمیز و مدرن که منجر به تولید عطرهای دو جنسیتی جدید (که به طور مشترک توسط خانم‌ها و آقایان استفاده می‌شوند) شده‌است. بطور معمول کالون، یک ماده مصنوعی که از سال ۱۹۶۶ میلادی تولید می‌گردد، در این عطرها به کار گرفته می‌شود. این ماده همچنین برای تغییر جزیی در رایحه‌های گل، شرقی و چوب به کار گرفته می‌شود.
  • مرکبات: یک خانواده قدیمی در گروه‌های بویایی که حتی تا این اواخر در ادوکلن‌های خنک و تازه استفاده می‌شد. پیشرفتهای جدید عملاً ساخت مواد جدیدی با رایحه‌های مشابه در این گروه را ممکن ساخته‌است. عطر Brut یک مثال خوب در این زمینه‌است.
  • میوه‌ای: شامل عطری از میوه‌ها، به غیر از مرکبات مانند هلو، cassis (انگور فرنگی سیاه، گونه‌ای قره قات)، انبه، میوه گل ساعتی، و غیره می‌باشد. عطر Botrytis توسط شرکت Ginestet جزو این گروه می‌باشد.
  • خوراکی:بویی با کیفیتی مانند " خوراکی " و یا " دسر ". این بو شامل نت‌هایی مانند وانیل، لوبیای تونکا (tonka bean) و کومارین (coumarin)، و ترکیبات مصنوعی طراحی شده با بویی شبیه به طعم غذا می‌باشد. Angel توسط Thierry Mugler یک نمونه از این عطرها می‌باشد.


چرخ رایحه

چرخ رایحه روش طبقه‌بندی نسبتاً جدیدی است که به طور گسترده‌ای در خرده فروشی و در صنعت عطر از آن استفاده می‌شود. این روش در سال ۱۹۸۳ توسط مایکل ادواردز، یک مشاور در صنعت عطر، بوجود آمد که طرح خود را از طبقه‌بندی رایحه و عطر ارائه داد. طرح جدید به منظور تسهیل در طبقه‌بندی عطرها و برنامه نام‌گذاری هر طبقه، و همچنین برای نشان دادن ارتباط بین هر یک از کلاس‌های منحصر به فرد ساخته شده‌است.

در طبقه‌بندی سال ۱۹۸۳ پنج خانواده استاندارد از گل، شرقی، چوبی، آروماتیک، و تازه تشکیل شده‌است. چهار خانواده اول بیشتر کلاسیک و سنتی می‌باشند در حالی که گروه آخر متشکل از رایحه جدید، روشن و تمیز مرکبات و رایحه اقیانوسی می‌باشد که با توجه به پیشرفت در تکنولوژی عطر بوجود آمده‌اند. هر یک از خانواده‌ها به نوبه خود به زیر گروه‌هایی تقسیم شده و در اطراف چرخ مرتب گردیده‌اند.


منبع: ویکیپدیا

  • علی ملتی
۲۱
اسفند

عطر پاندورا - Pandora - از برند DSH یکی دیگه از کارهایی هست که از این برند تست کردم. پاندورا در داستانهای اساطیری یونان که توسط Hesoid گفته شده شیطان - بانوی زیبایی بوده با تمام استعدادهای خاص. با پاندورا هر چند نوع بشر گرفتار شد اما، باعث بلوغ فکری و افزایش دانش وی گردید. پاندورا درهای حقیقت و امید را بسوی بشر باز می کند.

این عطر تو پروژه ای بوده که قرار بود کاملا طبیعی باشه، اما با اضافه کردن کمی مواد مصنوعی کاملا تغییر مسیر داد. در این عطر برای اولین بار یکسری از مواد اولیه گیاهی جدید بکار گرفته شد و در نهایت 97.5 درصد مواد اون طبیعی بوده و مابقی مصنوعی می باشند. این عطر در سال 2012 نامزد انتخاب بهترین عطر ایندی سال توسط FiFi شده است.

مواد اولیه بکار رفته در عطر توسط عطار موارد زیر اعلام شده است:
تاپ نت: آلدئید
بیس نت : عنبرسائل، سندل استرالیا و برگاموت
میدل نت: شکوفه انگور فرنگی، Cabreuva wood ، رز، Cyperus، Davana، رزین فسیل شده کهربا، خزه بلوط سبز، فلفل سبز، چای سبز، یاس جوهی، شکوفه نمدار، Muhuhu، ریشه زنبق، ازون، نعناع هندی، فلفل صورتی، میوه های قرمز، روایح ادویه ای، تونکا، وانیل، وتیور، برگ بنفشه، ماته و آکوردی بنام Mousse de Saxe no.1 . این ماده آخری یک بیس کلاسیک می باشد که در خیلی از شاهکارهای اولیه وجود داشته. رایحه ای شیرین و بالزامیک، بطور متوسطی ادویه ای و یک نت سبز کمی هم دارد.


Pandora DSHPerfumes


عطر با یک رایحه سبز، سبک، خامه ای و ازونی شروع میشه. ترکیبی از خزه بلوط و آلدییدها، با یک زیررایحه گلی. این حالت تاپ نت بسرعت تغییر می کنه و مشابه جیر سر بر میاره : بو حالت کلاسیک ، پودری ، انیمالیک و جیر مانند داره. بخشی از اون یاد آور کرم پودرهای قدیمی با حس گل میخک در اونها می باشد. با گذشت زمان حالت انیمالیک ، چرک و جیری کم میشه و حالتی شیرینتر و بالزامیک پیدا میکنه. در یک کلام میشه گفت اینکار یک شاهکاره.

ماندگاری عطر روی پوست من حدود 6 ساعت با پخش بوی متوسط می باشد. هر چند عطر برای بانوان طراحی شده ولی آقایون براحتی میتونن ازش استفاده کنند. هیچ نت محدود کننده ای وجود نداره : جیری - انیمالیک، پودری- خامه ای، با زیر نتهای گلی، سبز و آلدییدی.

  • علی ملتی
۱۸
اسفند

بخور یا اینسنس به ترکیبات گیاهی آروماتیک گیاهی یا حیوانی گفته میشود که بعد از سوختن از خود بوی معطر تولید میکنند که ناشی شده از دود آنها بر اثر سوختن است. بخورها بیشتر در مراسم معنوی، مهمانی ها، مراسم دینی، دور کردن بوی بد مکانهای مختلف و آروماتراپی که همان خواص درمانی هست مورد استفاده قرار میگیرند. این مواد از دیرباز و دوران کهن مورد توجه اقوام و ملت های مختلف قرار می گرفته است. هدف از این مقاله آشنایی با تاریخچه بخور در تمدن های مختلف، نحوه استفاده از آن و روایح مرسوم در بخورها است.



مصر باستان: 
یکی از قدیمی ترین بخور های ثبت شده در تاریخ در مصر باستان وجود داشته که تاریخ آن به زمان فراعنه میرسد . سازندگان بخور در آن زمان دارای شخصیتی جادویی و پراگماتیک بودند. بخور برای از بین بردن بوی بد اماکن مختلف- مراسم معنوی، پرستش خدایان و کنار اجساد مومیایی شده استفاده میگردیده است. روایح مورد استفاده در فرهنگ مصری عبارت بودند از


1- صمغ باریجه یا گالبانوم که از سرزمین پارس وارد میشده
2-مُر که در هنگام ظهر استفاده می شده و کافور که در عصر مورد استفاه قرار می گرفته است.
3-بی پی که بر اساس نوشته های هیروگلیف از پایه مشک در آن استفاده می شده است.
4- کُندر
5- فلوس

6- دارچین



سرزمین پارس: 
بخورها از زمان باستان در پارس وجود داشته و در مراسم روحانی و معنوی استفاده می شده اند. این مواد بعد از اسلام در طب سنتی هم مورد استفاده قرار گرفته اند. رایحه قالب در بخور ایرانی اسفند هست که گاهی با کندر ترکیب می شود.  خود اسفند از گیاهی که بیشتر به حالت خودرو وجود دارد و طول آن حدود نیم متر هست تولید می گردد. در دوران باستان نوع نوشیدنی آن که خاصیت توهم زایی داشته به اسم هوم معروف بوده و در کتاب اوستا ملقب به یکی از گیاهان خدا است. در طب سنتی بعد از اسلام هفتاد و دو خاصیت برای آن قائل شده که بیشتر آنها خاستگاه علمی ندارند. در طب جدید از خواص آن برای درمان افسردگی، ضد عفونی کردن محیط و درمان سرطان خون استفاده می گردد. نوع خوراکی بیش از سه گرم آن روانگردان و توهم زا بوده و عوارض آن بسیار خطرناکی دارد که از تشنج تا مرگ را در بر می گیرد.



چین:
بخورها در چین بیش از دو هزار سال قدمت دارند و شناخته شده ترین نوع بخور در حال حاضر می باشند. موارد استفاده آن در فرهنگ چینی عبارتند از : مراسم معنوی و دینی، بزرگداشت نیاکان و طب سنتی. اغلب به صورت ترکیبی از رزین و روغن می باشد. این مخلوط را روی چوبی معروف به چوب طلسم که از جنس بامبو است مالیده و مورد استفاده قرار می دهند. شکل دوم آن حالت مخروطی دارد و از ترکیب خمیر رزین -چوب و روغن معطر ساخته میشود. روایح مورد استفاده در بخورهای چینی عبارتند از:


Chenxiang : آگاروود یا همان عود
Tanxiang: چوب صندل
Anxixiang: بنزویین
Cuibai: سدر چینی
Zhangnao: کافور
Ruxiang: کندر
Dingxiang:میخک
Bajiao:بادیان رومی
Guipi فلوس دارچین
Hupo: کهربا
Chuanxiong: رازیانه
Gansong:سنبل هندی



هند:
این مواد در هند بیش از پنج هزار قدمت دارند. قدیمی ترین مصارف ثبت شده برای آن در مراسم آیینی و روحانی وداها-آتاروا ودا و ریگ ودا ذکر شده است. در طب سنتی هندی معروف به آیورودا نیز مورد استفاده قرار می گیرد. روشهای زیادی برای بخور هندی وجود دارد و از رایحه های گوناگونی در آن استفاده می شود که شامل:


1- چوب صندل
2- چوب سدر
3- آگاروود
4- کندر
5- مر 
6- میخک
7- برنئول
8- خس خس یا وتیور
9- بچولی یا نعنا هندی
10- زنجبیل
11- میخک
12- سنبل طیب
13- سنبل هندی


عربی:
این ماده در فرهنگ عربی به نام بخور معروف است مشابه همین نامی که در ایران مورد استفاده قرار می گیرد. بخورها در فرهنگ عربی بصورت تکه های چوب که با روغن عطرآگین و رزین های گیاهی و حیوانی اندود میگردند ساخته می شوند. از آن در مطبخ های خانگی برای از بین بردن بوی بد و در مجالس و مهمانی های مختلف برای عطرآگین ساختن فضای اتاق استفاده می شود. روایح مورد استفاده در بخور عربی عبارتند از:


1-عود
2-مشک
3-عنبر سائل
4-کهربا
5-صمغ کندر
6-چوب صندل


قبایل سرخپوست بومی امریکا:
سوزاندن بخور در مراسم معنوی خاصی همراه با اهداء هدایایی به مادر زمین، به منظور درخواست جهت بهبود شرایط جسمی، روحی و احساسی مورد استفاده قرار می گرفته است. روایح مورد استفاده عبارتند از:


1-مریم گلی که بخش اعظم بخور سرخپوستی است.
2-چوب سدر
3-کاج
4-جونیپر



چیزی که در میان مردم ایران به عنوان عود معروف شده است چوب بامبو است که بیشتر با رزین چوب صندل پوشانیده شده و هیچ ربطی به خود عود (که چوب درخت آگاروود می باشد) ندارد. در عطرسازی در ارتباط با مواد اولیه بکار رفته در عطرها وقتی در مورد بخور صحبت می شود، اغلب صحبتی از نوع رایحه بخور نشده و فقط به ذکر اسم بخور بسنده می گردد. این مسئله بعلت پنهان کردن فرمول ساخت عطر بوده و منظور از بخور در اینجا بیشتر آن حس دودی در رایحه ها می باشد. در بعضی از عطرها منظور از بخور استفاده از رایحه کندر در عطر می باشد.
از عطرهایی که در آنها از نت های بخوری استفاده شده است می توان به موارد زیر اشاره کرد:


Tanoke by Odin

Cardinal by James Heeley

Ecclesiae by Arte Profumi

Interlude Man by Amouage

L`orpheline by Serge Lutens

Wazamba by Parfum d'Empire

Incense Extreme by Andy Tauer

Copal Azur by Aedes de Venustas

La Fumee Ottoman by Miller Harris

La Liturgie des Heures by Jovoy Paris

Belle d`Opium by  Yves Saint Laurent

Passage d'Enfer by L Artisan Parfumeur

Comme des Garcons Series 3 Incense: Kyoto, Avignon, Jaisalmer, Zagorsk


نگارنده: فرشاد کاظمی

  • علی ملتی
۱۶
اسفند

علف خس خس به نام علمی Chrysopogon zizanioides و نام انگلیسی Vetiver به خوس یا خس خس هم معروف است. موطن این گیاه در اصل هند بوده اما اکنون در جاهای دیگر هم کشت میشود. این گیاه یک علف چند منظوره است که یکی از کاربردهای آن استفاده از اسانس ریشه آن در عطرسازی میباشد. اسانس خس خس بعلت ساختار سنگین ملکول آن بعنوان نت پایه و تثبیت کننده مورد استفاده قرار میگیرد. رایحه عمومی خس خس بصورت چوبی، دودی و خاکی می باشد. 



مانند تمام گیاهان دیگر خس خس هایی که در نقاط مختلف کاشت میشوند از نظر نوع و کیفیت رایحه با هم فرق می کنند. 


وتیور هائیتی دارای دو نوع می‌باشد که مدل وحشی آن، بیشترین کاربرد را دارد. هائیتی وحشی دارای حسی با طراوت، تمیز و سبز، رقیق و ملایم و به میزان کمی میوه‌ای است. وتیور اندونزی دارای رایحه‌ای خاکی بوده، کاملاً عطری از چوب و مشک را در خود دارد و تا حد بسیار کمی دارای عطر دودی نیز می‌باشد. وتیور بربن دارای رایحه‌ای نرم و ملایم، گرم با لمس کوچکی از دود می‌باشد. وتیور سریلانکا بیش از هر چیز به عطر چوب شباهت دارد، چوبهای بریده شده. این رایحه عموماً جایگزین اسانس چوب، خصوصاً چوب سندل در عطرها می‌شود. وتیور ماداگاسکار عطری تمیز و خاکی دارد. کمی چوبی است و نسبت به سایر انواع خود دارای طعمی شیرین می‌باشد. وتیور هندوستان قوی‌ترین و سنگین‌ترین نوع وتیور. رایحه‌ای بسیار خاکی و غلیظ دارد.

در ادامه مراحل کاشت ، داشت و برداشت وتیور بطور تصویری نمایش داده شده است:


آماده سازی بستر


قلمه های خس خس قبل از کاشت


قلمه ها 10 روز پس از کاشت


گیاه سه ماه پس از کاشت


گیاه 6 ماه پس از کاشت


برداشت و جدا کردن ریشه ها

از عطرهایی که ماده وتیور در آنها بشکل مشهودی استفاده شده است می توان به موارد زیر اشاره کرد:


Vetiver Etro

Vetiver Guerlain

Sycomore Chanel

Encre Noire Lalique

Vetiver Annick Goutal

Sultan Vetiver Nishane

Grey Vetiver Tom Ford

El 8 de Gran Vía Loewe

Cuir Vetiver Yves Rocher

Infusion de Vetiver Prada

Fumidus Profumum Roma

 Hemingway Masque Milano

Vetiver Fatal Atelier Cologne

Vetiver Bourbon Miller Harris

Vetiver Veritas James Heeley

Aquae Nobilis Profumum Roma

Onda Voile d'Extrait Vero Profumo

Sel de Vetiver The Different Company

Eau de Vétyver L'Occitane en Provence


منابع:

عکسها از سایت http://image.slidesharecdn.com/

مطالب از ویکیپدیا

  • علی ملتی
۱۵
اسفند

L Air du Desert Marocain

  • علی ملتی
۱۵
اسفند
صفحه اینترنتی AGORA یا Aromatherapy Global Online Research Archives شامل مجموعه مقالاتی مرتبط با آروماتراپی می باشد که  توسط یکسری از افراد علاقمند در دنیا بصورت داوطلبانه نگاشته شده و بطور رایگان در اختیار عموم قرار داده شده است. لیست مقالاتی که تا کنون منتشر کرده اند را اینجا میتوانید مشاهده نمایید. در یکی از مقالات، اصول اولیه تولید عطرهای طبیعی شرح داده شده است که میتوانید از اینجا مطالعه نمایید.


  • علی ملتی
۱۳
اسفند

Barkhane Teo Cabanel

  • علی ملتی
۱۲
اسفند

رایحه چرم به بوهای تند و تیزی گفته میشود که از ملکولهایی بدست می آید که اغلب بطور مصنوعی و گاهی طبیعی تهیه شده اند و یادآور پوستهای دباغی شده و کالاهای چرمی هستند. بوی مشخصه چرم در بینی ملایم و در عین حال هیجان انگیزمی باشد. بوی غنی چرم یادآور بهترین لحظات زندگی است، همزمان بخاطر نزدیکی رایحه به بدن باعث حس راحتی و همچنین هیجان میشود. یک حس طبیعی و نفسانی.

رایحه چرم در جایی بین روایح مردانه و زنانه قرار میگیرد و هر دو جنس میتوانند از آن استفاده کنند. از دید تاریخی ، چرم یکی از اولین نتهای بود که در صنعت عطرسازی استفاده شده است و ریشه در سنتهای عطرسازی برای دستکشهای چرمی دارد، صنفی از سازندگان دستکش در پاریس که برای طبقه اشراف دستکشهای چرمی تهیه می کردند. در رابطه با مد سده 16 میلادی، این دستکشها با انواع روغنها، مشکها، عنبرسائل و سیوت برای پوشش دادن بوی تهوع آور پوست حیوانات عطرآگین میشدند. در فرآیندهای دباغی، پوست خام بوی خوبی ندارد و این رایحه تغییر داده شده با بوهای دیگر است که امروزه بعنوان بوی چرم تعریف می شود.

اولین رایحه چرم که بطور رسمی ثبت گردیده است توسط شاه جرج سوم استفاده شد. این رایحه چیزی نبود جز کلون Royal English Leather  توسط برند Creed. این عطر هنوز در دسترس است و اولین عطری بود که توسط کرید، یک سازنده دستکشهای سلطنتی،  ساخته شد. شاه جرج بسیار مشتاق وشیفته روایح دستکشهای عطرآگین بود و از کرید خواست تا بصورت عطری جداگانه این رایحه را بازسازی نماید.



بطور تاریخی رایحه چرم از طریق دو کلاس مختلف پدیدار گردید، که به انواع چرمهای روسی و چرمهای اسپانیایی تقسیم میگردند. رایحه چرم روسی از جامه های سربازان روس و حس قوی درستکاری، قدرت و موفقیت در آنها الهام گرفته شده است. بوی چرم روسی بوی خیلی تیز و خاصی دارد، که آنرا مدیون قیر درخت توس (غان) می باشد، که از آن برای ضد آب کردن و نرم کردن چرم استفاده میشده است. این نت در دوران رهایی سازی زنان در اروپا بعنوان یک رایحه زنانه خیلی  باب شد. در تاریخ عطرسازی، سالهای ابتدایی دهه 20 بعنوان سالهایی که خیلی از خانه های عطرسازی عطری را به اسم Cuir de Russie  عرضه کردند معروف می باشد.

اما این چرم اسپانیایی بود که از قرن 16 با عطرآگین کردن پوست بزهای کوهی (شوکا) با اسانس انواع گیاهان، گلها، میوه ها در هارمونی با سیوت و مشکها پدیدار گردید. Peau d’Espagne (Spanish skin) حاصل این سنت عطرآگین کردن چرمها، حتی امروزه در عطرسازی مدرن از ارزش والایی برخوردار می باشد.

امروزه بازتولید رایحه چرم از ترکیب تعدادی از مواد طبیعی و مصنوعی در آزمایشگاهها بدست می آید. مواد طبیعی بکار رفته در این مجموعه شامل توس(غان) ، سرو کوهی (ارس) ، Cade  (نوعی سرو کوهی) ، Styrax، میموزا(گل ابریشم)،  کاستوریوم، میرتل و گل لادن (لابدانوم) می شود. برای رسیدن به یک نت حیوانی قوی عطرسازان از مواد مصنوعی نظیر کوینولین، سافرالین، آلدئیدها و روایح مصنوعی با بوی جیر استفاده می نمایند. برای ایجاد بوهایی نرمتر و گرمتر مانند بوی چرم آهو، بوی توس را در وانیل و یا نتهای گلی حل مینمایند.

امروزه زیر مجموعه های روایح چرم اعم از پودری، سبک، خاکی، تیز، چوبی، گلی و غیره را به سختی در زیر یک مجموعه مشخص و جداگانه میتوان طبقه بندی کرد. چرم اسپانیایی و روسی اصطلاح هایی بجا مانده از گذشته می باشد. حتی اگر عطرها با این اسامی نامیده شوند، فقط الهاماتی از روزگاران گذشته می باشند. در روزگار ما دیگر هیچ علاقه و وسواس غیر معقولی برای چرم از هر نوع آن وجود ندارد.



وقتی مواد اولیه عربی در بازار مد شد، ما با نوعی از رایحه بنام چرم عربی آشنا شدیم، که با رایحه های تند و تیز و قوی ادویه جات  متفاوت عجین شده بود. بعنوان نمونه کارهای مونتال ، پارفوم د امپایر و یا سرج لوتنز را میتوان مثال زد.

در صورتی که بخواهیم انواع روایح چرمی را طبقه بندی کرده و مثالهایی از آنها بیان نماییم میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

- چرم روسی (انباشته از قیر توس):

Kinze Ten

Caron Tabac Blond

Robert Piguet Bandit

Tauer Perfumes Lonestar Memories

- چرم های ادویه ای و گرم:

Parfum d'Empire Cuir Ottoman

Maitre Parfumeur et Gantier Cuir Fetiche

Serge Lutens Cuir Mauresque

Hermes Bel Ami

- چرم های کیف و کفشی؛ چرمهایی تقریبا مشابه چرم روسی اما  لطیف شده با آلدئیدها، خزه بلوط، زنبق و کاستوریوم. مثالها شامل:

Chanel Cuir de Russie

Christian Dior Diorling

Lanvin Scandal

Parfums Gres Cabochard

چرمهای ورنی؛ یک چرم روغنی را گرفته و برق پلاستیکی روی آن می اندازد که یک حس تصنعی را القا نماید :

Elizabeth Taylor Black Pearls

Prada Infusion d'Iris Absolu

جیر؛ تشخیصش برای تازه واردها یک مقدار مشکل است. انگار چرم خشک را با زردآلو و نمک قاطی کرده باشند:

Parfums DelRae Mythique

Serge Lutens Daim Blond

Bottega Veneta

روایح عجیب و غریب؛ بعضی از روایح چرمی غیر قابل طبقه بندی میباشند. حتی سخت است که رایحه چرم را در بعضی از آنها تشخیص داد. مانند:

Vero Profumo Onda

Estee Lauder Azuree

!L'Artisan Parfumeur Dzing

Miller Harris L'Air de Rein

 

 

منابع:

Frgrantica

nstperfume



 

  • علی ملتی
۱۰
اسفند

Rickotta


صابونهای طبیعی Rickotta که با استفاده از قالبهایی با طرح سنگهای رودخانه ای ساخته شدند. این طرح از صابونها تولید انبوه نشده و فقط بطور سفارشی ساخته می شوند. نکته بارز در این صابونها استفاده از اسانسهای طبیعی جهت رایحه های آنها می باشد.

  • علی ملتی
۰۷
اسفند

در ادامه دو مطلب قبلی میرسیم به معرفی چند تا از عطرای زنانه برای بهار. برای اولین مورد سراغ عطر Allure از برند مشهور Chanel میرویم. این عطر در سال 1996 توسط Jacques Polge طراحی و عرضه شد. واقعا چه بویی میتواند شما را یاد یک خانم شیک پوش بیندازد؟ برای من چیزی شبیه بوی این عطر است. عطری گلی- میوه ای که در آغاز آن با ترکیبی از هلو و وانیل مواجه میشوید و پس از آن ترکیب گلهای سفید مثل پیچ امین الدوله، فریزیا، مگنولیا و ... ماندگاری و پخش بو هر دو خیلی خوب هستند. 



خط تولید عطرای زنانه در برند Thierry Mugler کلا مسیر متفاوتی را در مقایسه با لاین مردانه آن طی کرد. هر چقدر عطرهای مردانه درگیر شیرینی بیش از حد و روایح شاد و شنگول شدند، لاین زنانه تفاوت، خلاقیت و پرستیژ را به تصویر کشیدند. در سال 2010، Alexis Dadier و  Mane  مدل Womanity را برای این برند طراحی و به بازار عرضه کردند. رایحه ای مرتبط با زنانگی، انسانیت و شهرنشینی. عطری با بوی متفاوت مناسب برای خانم هایی که  اهل عطرهای گلی و شیرین نیستند. بوی انجیر ، برگ انجیر و خاویار در این عطر واقعا جذب کننده است. ماندگاری خیلی بالایی داشته و پخش بوی آن هم زیاد می باشد.



در صورتی که کیفیت بالا، شیشه ها و محفظه هایی با طراحی عالی و در نهایت قیمتهای بسیار معقول و مناسب را مد نظر دارید حتما یک نیم نگاهی به برند Lalique بیندازید. عطر Amethyst از این برند در سال 2007 توسط Nathalie Lorson طراحی و به بازار عرضه شد. یک عطر کاملا میوه ای، با رایحه ای از خانواده توت ها، پرانرژی و شاداب با ماندگاری طولانی. مشک در کنار این میوه ها ترکیب لذت بخشی به ما ارائه میکنه. مناسب جهت استفاده روزانه. 



گرلین، Guerlain، برند دیگه ای است که همواره کیفیت، تنوع و قیمتهای مناسب را با هم به ارمغان می آورد. Thierry Wasser طراح این برند در سال 2008 عطر Idylle را طراحی کرده است. ترکیبی گلی و شیرین با بوی غالب گل موگه. اگر تا بحال بوی موگه به مشامتان نخورده است، این عطر باکیفیت دقیقا میتواند همان بو را به شما ارائه بدهد. ماندگاری خیلی خوب و پخش بوی متوسطی داشته، خیلی شاد و دخترانه می باشد. بسیار مناسب جهت استفاده روزانه.



در صورتی که روایح پودری (با بوی لوازم آرایش) از بوهای مورد علاقه شماست، یکی از بهترین گزینه ها Iris des Champs از برند Houbigant می باشد. عطر در سال 2014 به بازار آمده و بویی بسیار موقر و خانومانه دارد. در این رایحه ترکیب بارزی از زنبق به همراه گلهایی چون یاس، یلانگ یلانگ، رز و ... را شاهد هستیم. ماندگاری خیلی خوب و پخش آن متوسط می باشد.



بعضیها عاشق بوی بهار نارنج هستند. این رایحه بسیار مناسب برای فصل بهار می باشد. در صورتی که دربدر دنبال این رایحه با کیفیت خیلی خوب و مدرن آن می گردید و در بازار فقط با روایحی با حس قدیمی و سنتی آن - چیزی شبیه عرق بهار نارنج - برخورد می کنید ، عطر Elise از برند Rance 1795 را معرفی می کنم. عطری از خانواده شیپق-گلی که در سال 2012 به بازار عرضه شد. در این عطر یک برداشت سبک، معتدل و مدرن از شکوفه بهار نارنج را مشاهده می کنید. ماندگاری و پخش بو در این عطر بسیار عالی می باشد. 



اگر یک رایحه متفاوت و خاص ، همراه با القاء حس خوش پوشی و شیکی معیارهای مورد نظر شماست، حتما یک نیم نگاهی به عطر Aedes de Venustas Eau de Parfum از برند Aedes de Venustas بیاندازید. این مدل توسط یکی از اساتید بنام عطرسازی یعنی Bertrand Duchaufour در سال 2012 طراحی و عرضه شده است. این عطر می تواند نقش یک نوشیدنی خنک را در یک روز گرم بهاری و یا تابستانی بازی کرده و حالتان را خوب کند. رایحه ای ترش، آبدار و تازه که ترکیبی است از ریواس و بوی میوه ای مثل آلبالو به همراه کمی بوی سبزی گیاهی ،کیفیتی عالی و ماندگاری خوب، که بالا بودن قیمتش را توجیه میکند.



نگارنده: مهرناز سلیمانی

  • علی ملتی