گنتار

گنتار به معنی رایحه و بو در پارسی کهن بوده است. این صفحه در ارتباط با رایحه، عطر ، ادکلن و موضوعات مرتبط ایجاد گردید.

گنتار

گنتار به معنی رایحه و بو در پارسی کهن بوده است. این صفحه در ارتباط با رایحه، عطر ، ادکلن و موضوعات مرتبط ایجاد گردید.

از آنجایی که بعضی از مطالب منتشر شده در سطح فضای مجازی در ارتباط با صنعت عطر، ادکلن و رایحه نادرست می باشد، این پیج در جهت اصلاح و گسترش تعاریف، دانش و اطلاعات در این زمینه و پالایش فرهنگ عمومی در این فضا ایجاد می گردد. خیلی از مطالب موجود در این صفحه قبلا توسط نگارنده و دوستانش در صفحه انجمن عطر ایران در فیسبوک ارائه شده اند. ولی بعلت عدم دسترسی و مشکلات ساختاری در فضای فوق الذکر، دوباره اینجا گردآوری و دسته بندی شده اند.

دنبال کنندگان ۴ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

۶ مطلب در آبان ۱۳۹۷ ثبت شده است

۲۸
آبان

برند ممو پاریس (Memo Paris) از جمله برندهاییه که با همون تست های اولیه جذبش میشید. بعضی از عطراش حالت عشق و نفرت و یا جاذبه و دافعه دارن، یعنی همونزمانی که یک عده ممکنه عاشقش باشن، یسری ها هم ازش متنفرن. این برند توسط جان و کلارا مالوی (Molloy) در سال 2007 بنیان گذاشته شد و بیشترین ایرادش تو قیمتهای به نسبت بالاشه. پیشنهاد میکنم عطرهای چرم ایتالیایی و چرم ایرلندی رو از سری کلکسیون چرمهای این برند حتما تست کنید.



عطر لانه ببر ( Tiger's Nest) در سال 2018 توسط Aleinor Massenet طراحی و به بازار عرضه شد. این عطر رایحه ای دودی، بالزامیک، ادویه ای و کهربایی داره. در چند ثانیه اول روایح مختلفی در فضای بینی میچرخند و یک حالت مشوش و ناآرام داره. بعد به مدت خیلی کوتاهی حسی سبز و دارویی حس میشه. در میانه عطر فقط میشه از کندر نام برد که در یک لبش اون حس سبز قرار داره و بر لبه ی دیگش یک حس صمغی_ کهربایی یذره ترش و شیرین. بتدریج با گذشت زمان کندر که به انتهای خود میرسه ، رایحه کهربایی- صمغی پررنگتر میشه و تا انتها عطر رو پیش می بره.

رایحه این عطر بنظرم بیشتر مردونه هست، هر چند با اغماض بانوان هم میتونن ازش استفاده کنند. بخاطر گرمی رایحه بیشتر مناسب فصل پاییز و زمستونه. پخش و ماندگاری رایحه نیز متوسط به بالا می باشد.

  • علی ملتی
۲۰
آبان


وبسایت The Perfume Society یک پیج مفید در ارتباط با تاریخچه عطرها، خانه های عطر، عطارها، خانواده های بویایی و مواد اولیه مورد استفاده می باشد. بخصوص بخش مواد اولیه اون بطور مفیدی رایحه ماده اولیه مورد نظر رو شرح داده و چنتا عطر که بطور محسوسی از آن درش استفاده شده نام برده است.



  • علی ملتی
۱۷
آبان

خانوم Patricia de Nicolaï از خاندان گرلن می باشد که ترجیح داده بطور جداگانه برند خودش رو بنام  Nicolai Parfumeur Createur  ایجاد کنه و الحق که لُب مطلب رو خوب ادا کرده و عطرهای با کیفیتی رو به بازار ارائه نموده است. این برند از سال 1989 میلادی کار خودش رو با عرضه عطر  Number One شروع کرد.



همونطور که میدونین پچولی رایحه ای کپکی، نمور، خاکی و کهربایی داره منتهی بنظر من عطر پچولی اینتنس زیاد ربطی به پچولی نداره. شروع عطر با یک رایحه پرتقالی - آروماتیک شروع میشه. در انتهای نت آغازی عطر بتدریج روی لبه رایحه یک حس کپکی و چرک یادآور پچولی نمایان میشه که تا انتها بنوعی میشه اونو حس کرد. منتهی در بطن اون پرتقال جاشو به شمعدونی میده و یک رایحه آروماتیک تقریبا شیرین اسطوخودوس - شمعدونی خودشو به رخ میکشه با ابعادی از حس ادویه ای. منتهی حرف اصلی رو در این حرف بنظر من ترکیبی بنام بِی رام ( Bay Rum) میزنه. این رایحه ترکیبی از ادویجات مختلف بخصوص برگ بو، پرتقال، کاج، پچولی و وانیل هست که از قدیم از اون تو افتر شیوها ، کلونها و دئودورانتها استفاده میکردند و یک حس صابونی - افترشیوی داره. این رایحه در میانه، کل کار رو بدست گرفته و اون حس ادویه ای، صابونی - افترشیوی، کمی فرش و چوبی و البته با اون ترکیب اسطوخودوس_ شمعدونی بکار خودش ادامه میده. بتدریج در انتهای کار یک حس چوبی فرش و سبز و کمی ادویه ای باقی میمونه تا که تموم شه.


عطر حس مردونه ای داره. ماندگاری و پخشش متوسط به بالاست و با کمی اغماض بطور چهارفصل میتونه  استفاده بشه. 

  • علی ملتی
۱۴
آبان
بعضی از عطرها یک بعد خامه ای - شیر مانند در خود دارند که در بعضی از آنها بسیار جذاب و دلپذیر می باشد. اینگونه عطرها که به گروه لاکتونیک (Lactonic) نیز معروفند یک حس خامه ای، چرب ، و کمی مخملی و نرم و لطیف رو ایجاد میکنند. با توجه به اینکه در کدام بعد (اولیه، ثانویه و ... ) از عطر این حس رو میخوان ایجاد کنند و همچنین این حس با چه مواد و روایح دیگه ای باید ایجاد گردد مواد و مولکولهای متفاوتی برای اون وجود داره. هر عطرساز حدود 200 ماده اولیه و مولکول در سبدش داره که با استفاده از اونا میتونه حس خامه ای رو تو عطراش ایجاد کنه. لیست این مواد رو از اینجا میتونین پیدا کنین.


از عطرهایی که حس خامه ای دارن میشه به عنوان نمونه به موارد زیر اشاره کرد:

عطر Premier Figuier Extreme از برند L'Artisan Parfumeur یک رایحه انجیری خامه ای رو ارائه میده.

Fleur Nocturne از برند Isabey گلی خامه ای هستش.

Peche Cardinal از برند MDCI Parfums بعد هلویی خامه ای داره.

Ombre Platine از برند Jean Charles Brosseau حس نارگیلی خامه ای ارائه میده.

Eden از برند Cacharel هم گلی خامه ای هستش.

Yesterday Haze از برند Imaginary Authors خامه ای انجیری - چوبی .

Vanille Coco از برند Comptoir Sud Pacifique خامه ای، وانیل نارگیلی.



  • علی ملتی
۱۳
آبان

عطر The Bewitching Yasmine از برند پنهالیگونز در سال 2017 توسط ماری سالامان طراحی و به بازار عرضه شده است. این عطر از خانواده شرقی و شیرین می باشد. در شروع یک حس ادویه ای و شیرین از قهوه، وانیل بر روی لبه ای حیوانی و چرک از عود ارائه میدهد. بتدریج یک لبه گلی نیز به رایحه اضافه میشود و آن حالت چرک و اسپایسی کاهش می یابد و تا انتها بصورت رایحه ای شیرین، شرقی و گلی مانده و ناپدید میشود. عطر رایحه آشنایی داره که فکر کنم جای دیگه ای تکرار شده ولی نمیدونم کجا! کار خاصی نیست اما خیلی جذاب و همه پسنده و فکر کنم جلب توجه زیادی رو بهمراه داشته باشه. پخش و ماندگاری متوسط به بالایی داره.



با توجه به شیرینی و گرمای رایحه مناسب استفاده در فصول سرد می باشد. فقط نمی دونم چرا از شیشه این سری از عطرای پنهالیگونز با این دربهای کله حیوونی خوشم نمیاد. خیلی چیپه.

  • علی ملتی
۱۱
آبان
برند Penhaligon's در سال 1870 توسط ویلیام پنهالیگون در انگلیس شروع به کار کرد. پرفروشترین عطر این برند بِلنهیم بوکِی در 1920 می باشد. عطر تراژدی شاه جرج در سال 2016 توسط آلبرتو موریلاس طراحی و عرضه شده است. تراژدی لرد جرج قصه یک مرد ثروتمند، محترم و وطن پرست است که بزرگترین ارزشهایش ادب، احترام، وفاداری و پرهیزکاری میباشد. 





عطر با یک رایحه چوبی_ ادویه ای و کمی الکلی شروع میشه. ظاهرا نشان دهنده رایحه برندی هستش. بعد از مدتی یک رایحه صابونی و تمیز به عطر اضافه میشه و در نهایت به رایحه ترش و شیرین، مدرن و صمغی کهربایی خاتمه پیدا میکنه. نت انتهاییش خیلی شبیه نت انتهایی بارخانه از تئو کابانل هستش که فکر کنم بیشتر بخاطر استفاده از کومارین (تونکا بین ) در اونهاست. 

عطر پخش و ماندگاری متوسطی داره، کاملا مردانه و مناسب استفاده در فصلهای سرد هستش
  • علی ملتی