گنتار

گنتار به معنی رایحه و بو در پارسی کهن بوده است. این صفحه در ارتباط با رایحه، عطر ، ادکلن و موضوعات مرتبط ایجاد گردید.

گنتار

گنتار به معنی رایحه و بو در پارسی کهن بوده است. این صفحه در ارتباط با رایحه، عطر ، ادکلن و موضوعات مرتبط ایجاد گردید.

از آنجایی که بعضی از مطالب منتشر شده در سطح فضای مجازی در ارتباط با صنعت عطر، ادکلن و رایحه نادرست می باشد، این پیج در جهت اصلاح و گسترش تعاریف، دانش و اطلاعات در این زمینه و پالایش فرهنگ عمومی در این فضا ایجاد می گردد. خیلی از مطالب موجود در این صفحه قبلا توسط نگارنده و دوستانش در صفحه انجمن عطر ایران در فیسبوک ارائه شده اند. ولی بعلت عدم دسترسی و مشکلات ساختاری در فضای فوق الذکر، دوباره اینجا گردآوری و دسته بندی شده اند.

دنبال کنندگان ۴ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

همینطور که میدونین برند ناسوماتو با عطر بلک افغانوش خیلی شناخته شده است. الساندرو عطار و طراح این عطره . این عطر و بقیه عطرهای برند تا حالا تو ایران بوده اما نمایندگی مستقیمی نداشته. از این هفته ظاهرا یکی از شرکتها نمایندگی مستقیم برند رو گرفته و بمناسبت شروع این حرکت، الساندرو اومد تهران و پنج شنبه ای یک جشنی برگزار شد که من توش نبودم . ولی روز قبلش یک جلسه نسبتا خصوصی بین اون و تعدادی از دوستداران عطر تشکیل شد که تونستم توش شرکت کنم. 


تو یک همچین جلساتی معمولا سوالات به دو بخش تقسیم میشن ؛ سوالاتی که فنی هستن و کلیدی که متاسفانه جزو رازهای تجاری شرکت قرار میگیرن و جوابی ندارند و گروه دوم یکسری سوالات کلی و عمومی که شاید جواب خیلی هاشو خود آدم از قبل میدونه. برای همین رفتن و دیدن این جلسات شاید خیلی چیزی به معلومات آدم اضافه نکنه، منتهی از این نظر که آدم با عطار و روحیات و فلسفه اش آشنا میشه خیلی خوبه.


Gualtierri event  Tehran 2016


از اونجایی که متن سوال و جوابها رو ضبط نکردم و دارم به مغزم فشار میارم تا یادم بیاد، شاید خیلی از مطالب رو جا انداخته باشم و یا ممکنه اشتباه متوجه شده باشم که همینجا از دوستان معذرت خواهی می کنم. 

یکی از نوکهای تیز حمله و انتقاداتی که به الساندرو هست همیشه استفاده از نتهای سنتتیک و مصنوعی تو عطراش بوده. شروع این جلسه هم با چند تا سوال مشابه در همین زمینه آغاز شد، که چرا از نتهای مصنوعی استفاده میکنه و از اینکه ممکنه این نتها مشکلات بهداشتی داشته باشن هراسی نداره؟ 

در جواب گفت که نتهای استفاده شده تو عطرها هم طبیعی هستند و هم مصنوعی. یک ماده میتونه در دوزهای خاصی مانند سم باشه و در دوزهای پایینتر نه و یا اینکه وقتی با ماده دیگه ای ترکیب بشه از اون حالت سمیتش خارج بشه. مواد اولیه چه طبیعی و چه مصنوعی مثل رنگ تو نقاشی هستند. شما وقتی نقاشی رو میبینید کل اثر رو نگاه میکنید و بعد یا اون اثر مورد توجه شما قرار میگیره و یا نه. دیگه با نوک انگشت رنگهاشو نمیخراشونید و نمیگید این رنگ مثلا از گیاهان طبیعی ساخته شده یا از مواد مصنوعی. مواد مصنوعی در تموم زندگی ما رخنه کرده از لباس و کفش و ...

سوال بعدی در ارتباط با بازار عطر بود و اینکه در رقابت با رقبا چه استراتژی داره؟
در جواب گفت علاقه ای به بازار و مارکتینگ نداره و این کارهاشو مشاورین و مسئول بازاریابیش انجام میدن و ترجیح میده دور از این فضا باشه و کار خودشو بکنه.


Gualtierri event Tehran 2016


در جواب به این سوال که از روی بلک افغانو خیلی کپی شده و اون برای جلوگیری از این اتفاق چیکار میکنه گفت که این نشانه پیروزی و موفقیت یک کاره و بهش افتخار میکنه و کار خاصی در برابرش نکرده.

سوال شد چه عاملی باعث شد بلک افغانو به این توجه و پیروزی در بازار برسه؟
گفت نمیدونم. هیچ فرمولی برای اینکار وجود نداره و از قبل قابل پیش بینی نیست چه اتفاقی برای یک محصول میوفته. اگه میدونستم بقیه محصولاتم رو هم به همون مسیر میبردم. و تازه اگه از قبل چنین چیزی قابل پیش بینی باشه کار خیلی لوس و حوصله سربر میشه.

سوال کردند که آیا عطرهات تحت تاثیر کتاب، رمان و یا فیلمی بوده یا نه؟ که گفت کتاب میخونم ، اما اینکه بطور مستقیم از اثری الهام گرفته باشم نه.

سوال شد که در ارتباط با ایران مسافرت قبلی داشتی و آیا چیزی تو ایران باعث شده تو عطرسازی دیدی بهت بده ؟ گفت قبلن هم ایران اومده و شهرهای مشهد و اصفهان و چند تا روستا رفته. تو اصفهان ظاهرا فردی کار جالبی با گل محمدی انجام میداده . در مجموع ایران کشور جوانیه که پر از انرژیه و همه میخوان خوشتیپ و خوشگل بشن و تو یک مسابقه تو این زمینه قرار دارن. همه دارن شبیه هم میشن . شاید در آینده به چیزهای خوبی برسن ولی فعلا اثری رو من نداشته. ( خیلی محترمانه گفت هویت مستقلی که باعث جذب و ایده دادن بشه پیدا نکرده). تو کشورهای خاورمیانه یمن رو خیلی دوست داره و از اونجا ایده و همچنین مواد اولیه برای کارهاش گرفته و استفاده کرده.

یکی سوال کرد که اینسنس ها و بخور رو چطور تو عطرها استفاده میکنه و نتهاشو در میاره؟

گفت این یک رازه. بخورها قدیمی ترین موادی هستن که بعنوان عطر و ماده خوشبو کننده استفاده میشن مثل ایران که اسفند و گلپر استفاده میکنند و اینکه چطور تو عطر بکار گرفته بشن روشون خیلی مطالعه کردم. فقط در حد یک ایده میگم که یکی از مواد مهمش عسل می باشد. و اینکه یک جای خوب برای مطالعه بر روی بخورها ژاپن هست که سنت دیرین و روشهای بخصوصی برای اینکار دارند.


در ارتباط با اینکه با دستگاههای کراماتوگرافی گازی چطور از فرمولهاش مراقبت میکنه گفت راههای زیادی وجود داره. شما میتونید از مواد بی اثر تو عطرها استفاده کنین یا حتی توش از بزاق دهان استفاده کنید تا کپی کارها به اشتباه بیوفتند.

سوالی در مورد عودها شد و استفادش تو عطر که گفت این یک جریان و مده و میاد و میره و هر دوره ای روی یک چیز تمرکز میشه و مد میشه.


Gualtierri event Tehran 2016


در ارتباط با تفاوت میان عطرسازی غربی و خاورمیانه ای گفت که تو خاورمیانه، اعراب سبک خاصی تو عطرسازی دارن که بر میگرده به سنتهاشون و ثابت مونده اما تو غرب عطر یک کالاست و بخصوص امروزه افراد خیلی با هم راجع به روشها و متدهای تولید و ...  صحبت میکنن در نتیجه تنوع محصولات و تفاوت کیفیتها و ... تو سبک غربی بیشتره.

ازش پرسیدند که شما از نتهای فیکال (با بوی مدفوع) تو عطراتون استفاده میکنید و دوست دارین؟ گفت آره و نکته خوبیه. مدفوع بخشی از وجود ماست و بوی اون وجود داره . وجود عطر موضوع دفع و جذبه مثل آدمها که باید وجود داشته باشه. اگه یکی باشه که همه ازش خوششون بیاد و جذاب باشه خیلی حوصله سربره. طبیعیش اینه که وقتی دو نفر همو میبینن گاهی از هم خوششون نمیاد. بعد گاهی می بینید یکی از اونها با فرد دیگه آشنا میشه و میگه: نه این آدم خوبیه و خوشش میاد. همین موضوع جذب و دفع راجع به عطرها هم وجود داره.

در ارتباط با عطر بلاماژ پرسیده شد که گفت بلاماژ حاصل یک اشتباه بود. ما بایست اشتباهات خودمونو بپذیریم و سخت نگیریم و همونطور که هستیم لذت ببریم. در ارتباط با بلاماژ من به دستیارم گفتم از یک ماده ای به مقدار مشخصی بزنه و اون یک مقدار دیگه زد و دیدم که نتیجش بد نشد و خوبه در نتیجه اون با اون تصور و ایده اولیه من تولید نشد و یک چیز دیگه درومد.

نظرات  (۱)

جل الخااالق
تو دنیای عطر از موی انسان شنیده بودیم از قلوه سنگ رودخونه هم شنیده بودیم 
آخه مدفوع انسان؟؟؟

به هر خیلی متن جالبی بود 
دوستان توی تصویر چجوری تونستن با این بزرگوار ملاقات داشته باشن؟

با تشکر
پاسخ:
سلام دوست عزیز

خیلی ممنون از توجه شما. الزاما این به معنی مدفوع انسان نیست. بلکه گاها روایحی هستند که حس انتزاعی از آن ایجاد میکنند. گاهی بوی اصطبل و یا طویله حس میشود و گاهی روایح آمونیاکی هستند. کما اینکه عود هندی (نه بخور یا از اون چوبهایی که میسوزونیم بلکه چوب درخت آگاروود) بویی شبیه طویله ایجاد میکند. خود ایندول که در بعضی از گلها مثل یاس بعنوان ماده اصلی آن، بوهای بهشتی ایجاد میکنند، وقتی تراکم و دوز بالایی پیدا کنند بوی مدفوع مانندی بوجود می آورند.

در صورتی که عضو گروه فیسبوکی انجمن عطر ایران یا گروه تلگرامی آن بشوید، در آنجا اطلاع رسانی میشود.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی