گنتار

گنتار به معنی رایحه و بو در پارسی کهن بوده است. این صفحه در ارتباط با رایحه، عطر ، ادکلن و موضوعات مرتبط ایجاد گردید.

گنتار

گنتار به معنی رایحه و بو در پارسی کهن بوده است. این صفحه در ارتباط با رایحه، عطر ، ادکلن و موضوعات مرتبط ایجاد گردید.

از آنجایی که بعضی از مطالب منتشر شده در سطح فضای مجازی در ارتباط با صنعت عطر، ادکلن و رایحه نادرست می باشد، این پیج در جهت اصلاح و گسترش تعاریف، دانش و اطلاعات در این زمینه و پالایش فرهنگ عمومی در این فضا ایجاد می گردد. خیلی از مطالب موجود در این صفحه قبلا توسط نگارنده و دوستانش در صفحه انجمن عطر ایران در فیسبوک ارائه شده اند. ولی بعلت عدم دسترسی و مشکلات ساختاری در فضای فوق الذکر، دوباره اینجا گردآوری و دسته بندی شده اند.

دنبال کنندگان ۴ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

کهربا

پنجشنبه, ۱۰ دی ۱۳۹۴، ۰۱:۲۸ ب.ظ

کهربا در واقع به صمغ فسیل شده گیاهان گفته میشه. در حدود 90 درصد کهربای دنیا از منطقه Königsberg روسیه استحصال میشه.

آیا عصاره ای بنام اسانس کهربا وجود داره؟ آیا فرم مقطری از کهربای واقعی فسیل شده در دسترس است؟ خیر، قطعا نیست. بویی که ما به عنوان کهربا میشناسیم کاملا ساختگی است . وقتی کهربا سوزونده بشه بویی شبیه بوی درختان کاج ایجاد میکنه. شما در لیست مواد افزودنی به عطرها کهربا را مشاهده میکنین اما چنین چیزی وجود خارجی ندارد.

بطور ساده و کلی این رایحه، ترکیبی از benzoin ، لادن (لابدانوم) ، و وانیل است . البته در نسبتهای بکار رفته بایست دقت کرد: ( سه قاشق چای خوری benzoin ، سه چهارم قاشق چای خوری لادن ، و بطور قابل توجهی کمتر از ½ قاشق چای خوری وانیل . ) در صنعت عطرهای طبیعی، این نسبتها به شکل بالا ثابت نیست و عطرسازها میتونن با سلیقه خودشون یه مقدار فرمول رو دستکاری کنن بسته به اینکه چه بویی رو میخوان ایجاد کنن. گاهی بجای وانیل از لوبیای تونکا نیز استفاده می شود. به نظر بعضی از عطرسازها، استفاده از تونکا رایحه رو خیلی بیشتر به کهربا نزدیک میکنه. هر چند مردم هم نمیدونن در نهایت چی توی عطر استفاده شده و این یکی از نکات منفی صنعت عطرسازیه که دنیای عطر بتدریج بی روحتر و بیروحتر میشه. در دنیای عطر حدود 250 ماده طبیعی و مصنوعی وجود داره که میتونه رایحه کهربایی رو تو لایه های اولیه تا هشتم خودش ارائه بده. عطر ساز با توجه به اینکه اون رایحه با چه مواد و روایح دیگه ای باید ترکیب بشن و در کجا خودشونو نشون بدن میتونه از اونها استفاده کنه. لیست این مواد اولیه رو میتونین اینجا ببینید.


کهربا


یکی از عرضه کنندگان عصاره کهربا در شرکتی بنام Eden Botanicals توضیح میده که در محصولشون بعنوان عصاره کهربا موارد زیر استفاده شده: عصاره کهربا، عصاره تیره کهربا بطور اضافه، چوب صندل ،لابدانوم، اسانس نعناع هندی، اسانس خس خس ، روغن آفتابگردان، و روغن جوجوبا .

در نهایت هر فرمولی میتونه بکار گرفته بشه تا یه بوی گرم، مُشک مانند، غنی و عسلی، و همچنین تا حدودی شرقی و خاکی به نام "کهربا" ایجاد بشه.


از عطرهایی که رایحه کهربا را بازسازی می کنند میشه از موارد زیر نام برد:

Versilia Vintage Ambra Mediterranea, Profumi del Forte 

 02L`Air du Desert Marocain, Tauer Perfumes

L’Ambre des Merveilles, Hermes

Ambre Sultan, Serge Lutens

Amber Absolute, Tom Ford 

Ambre, Mona di Orio



  • علی ملتی

Amber

Ambre

کهربا

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی