گنتار

گنتار به معنی رایحه و بو در پارسی کهن بوده است. این صفحه در ارتباط با رایحه، عطر ، ادکلن و موضوعات مرتبط ایجاد گردید.

گنتار

گنتار به معنی رایحه و بو در پارسی کهن بوده است. این صفحه در ارتباط با رایحه، عطر ، ادکلن و موضوعات مرتبط ایجاد گردید.

از آنجایی که بعضی از مطالب منتشر شده در سطح فضای مجازی در ارتباط با صنعت عطر، ادکلن و رایحه نادرست می باشد، این پیج در جهت اصلاح و گسترش تعاریف، دانش و اطلاعات در این زمینه و پالایش فرهنگ عمومی در این فضا ایجاد می گردد. خیلی از مطالب موجود در این صفحه قبلا توسط نگارنده و دوستانش در صفحه انجمن عطر ایران در فیسبوک ارائه شده اند. ولی بعلت عدم دسترسی و مشکلات ساختاری در فضای فوق الذکر، دوباره اینجا گردآوری و دسته بندی شده اند.

دنبال کنندگان ۴ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

واژه شیپغ در رایحه به چه معنیه؟

جمعه, ۲۴ دی ۱۳۹۵، ۱۲:۲۵ ق.ظ

واژه شیپغ (Chypre) در فرانسه به معنی کشور قبرس می باشد. این نام مخصوص یک گروه از خانواده بویایی هستند که برای اولین بار توسط Coty در سال 1917 در عطری به همین نام تولید شد. این خانواده دارای رایحه سیتروسی در تاپ، رایحه لابدانوم در وسط و یک بیس خزه ای- انیمالیک حاوی خزه درخت بلوط و مشک میباشد. روایح اصلاحگر اونها میتونه شامل چرم، میوه ها، گلها و کهربا باشه، اما محدود به اینها نیست. 

روایح شیپغ مدرن میتونن با بوی گرم و خزه ای_چوبی بیس نت اون شناخته بشن که به نوعی تضادی بین رایحه مرکباتی تاپ و تلخی معینی از نعناع هندی و خزه بلوط در بیس ایجاد میکنه. این آکورد شامل موارد زیر می باشد:

مرکبات: یک نت یا گروهی از اسانسهای ترنج، پرتقال، لیمو، بهار نارنج

خزه بلوط: خزه ای و چوبی

نعناع هندی: کافوری و چوبی

مشک: شیرین، پودری و حیوانی


تصویر کپی می باشد.

معمولا این آکورد با روایح یاس و رز هم میتونه ترکیب بشه. رایحه حیوانی اسانس Civet هم به این آکورد برای غنی کردن رایحه اضافه میشه، اما اینکار در عطر سازی مدرن کمتر استفاده گشته و در عطرهای قدیمیتر بیشتر استفاده میشده. 


روایح شیپغ میتونه به زیرگروههایی هم تقسیم بشه:

چرمی و/یا حیوانی

گلی

میوه ای

سبز

چوبی-آروماتیک

مرکباتی تازه

 

  • علی ملتی

chypre

خانواده بویایی

شیپغ

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی