گنتار

گنتار به معنی رایحه و بو در پارسی کهن بوده است. این صفحه در ارتباط با رایحه، عطر ، ادکلن و موضوعات مرتبط ایجاد گردید.

گنتار

گنتار به معنی رایحه و بو در پارسی کهن بوده است. این صفحه در ارتباط با رایحه، عطر ، ادکلن و موضوعات مرتبط ایجاد گردید.

از آنجایی که بعضی از مطالب منتشر شده در سطح فضای مجازی در ارتباط با صنعت عطر، ادکلن و رایحه نادرست می باشد، این پیج در جهت اصلاح و گسترش تعاریف، دانش و اطلاعات در این زمینه و پالایش فرهنگ عمومی در این فضا ایجاد می گردد. خیلی از مطالب موجود در این صفحه قبلا توسط نگارنده و دوستانش در صفحه انجمن عطر ایران در فیسبوک ارائه شده اند. ولی بعلت عدم دسترسی و مشکلات ساختاری در فضای فوق الذکر، دوباره اینجا گردآوری و دسته بندی شده اند.

دنبال کنندگان ۴ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

(قبل از مطالعه این مقاله با توجه به تورم موجود به تاریخ نگارش آن توجه فرمایید)

معمولا عوامل مختلفی تاثیر می گذارد تا یک فرد را راضی به خرید یک عطرنماید. از سلیقه، کاربرد و فصل گرفته تا سطح درآمد و البته قیمت. در این میان هر شخص، یکی از این عوامل را بیشتر مورد توجه قرار می دهد. از میان افرادی که به قیمت توجه دارند، بعضی ها قیمت پایین را می پسندند، بعضی نیم نگاهی به تناسب بین قیمت و کیفیت عطر دارند و در نهایت بعضی نیز قیمتهای بالای عطرتوجهشان را جلب میکند. البته بایست توجه داشت الزاما قیمت بالا به معنی کیفیت بالاتر نیست، بخصوص در صنعت عطر. بنظر میرسد برچسبهای قیمتی خیلی گران، نه همیشه اما گاهی ناشی از هدف گذاریهای تبلیغاتی و بازاریابی است، تا الزاما کیفیت مواد اولیه و هزینه تولید. در ادامه فهرست تعدادی از برندهایی که قیمت محصولاتشان در ایران بالای  یک میلیون تومان است را معرفی میکنم:

 

Clive Christian

این برند بیشتر بخاطر تولید و فروش مدل  Imperial Majesty  از عطر No. 1 بعنوان گرانترین عطر دنیا معروف شد. عطری 500 میل با کریستال شرکت Baccarat و تزیین شده با طلای 18 عیار و الماس 5 قیراطی روی درب آن که مجموعا با ارزش حدود 215 هزار دلار بفروش رسید. در مجموع 10 عدد از این مدل ساخته شد که 5 عدد آن در مکانهای مختلف به نمایش گذاشته  و فقط 5 عدد آن در دنیا فروخته شده است.

عطرهای این برند اغلب در ایران موجود بوده و به فروش میرسند. از میان آنها بغیر ازNo. 1 عطر C از مدلهای مردانه و X از میان روایح زنانه از معروفیت بیشتری برخوردار هستند.

 

 

Puredistance 

 این برند هلندی از سال 2007 شروع به تولید عطر نموده و موسس آن شخصی بنام Jan Ewoud Vos می باشد. عطرهای این برند در محفظه های 17/5 ، 60 و 100 میل موجود بوده ودر غلظت  Pure Perfume Extrait  بصورت 25 و 32 درصد عرضه میگردند. عطارهای طراح این برند شامل Annie Buzantian در نیویورک، Antoine Lie  در پاریس و Roja Dove در لندن می باشند. از میان عطرهای عرضه شده در ایران دو مدل Black و M از معروفیت بیشتری برخوردار شده اند.

 

 

MDCI Parfums

برند MDCI یا Marchal Design & Créations Indépendantes حاصل تفکرات Claude Marchal ، یک شرکت کوچک فرانسوی است که بر این فلسفه بنا شده است که یک عطر یک کار هنری بوده و چیزی بیش از یک صنعت است و بجای اینکه بعنوان یک کالا به آن توجه شود، بایست منبعی از لذت، غرور و زیبایی باشد. MDCI در نتیجه علاقه به گنجینه های دوره رنسانس و احترام به آن دوران متولد شد. 

عطرهای این برند دارای محفظه های ساده و شکیل هستند و درب آنها در دو مدل ساده و همچنین دارای مجسمه های دست ساز بوده که نوع دوم آن گرانتر می باشد. از میان عطرهای این برند Chypre Palatin و Invasion Barbare معروفترند. همچنین عطر Fêtes Persanes (اعیاد یا جشنهای پارسی) در سال 2016 ، سومین سری از مجموعه جاده ابریشم بود که با الهام از فرهنگ های موجود در این مسیر تاریخی طراحی و ساخته شده است.

 

 

Roja Dove

روژا داو متولد 1957، در انگلیس می باشد. در سال 1981 به خانه عطر گرلین پیوست و شروع به کارآموزی نمود و در نهایت به مرحله استادی رسید. بعد از 20 سال وی از گرلین جدا شد و شرکت خود را بنام Roja Dove Public Relations در سال 2001 تاسیس کرد. از سال 2004 پروژه فروش اختصاصی عطر خود را بنام Roja Dove Haute Parfumerie در طبقه پنجم فروشگاه Harrods در لندن پایه گذاشت. وی به داشتن وسواس زیاد در کیفیت مواد اولیه مورد استفاده در عطرهایش شهرت دارد. عطرهای این برند در ایران تا 4/5 میلیون تومان نیز قیمت دارند. از میان آنها Amber Oud و Diaghilev شهرت بیشتری بهم زده اند.

 

 

Houbigant 

برند هابیگانت یک کارخانه عطر بود که در ابتدا در سال 1775 توسط Jean-François Houbigant نوزده ساله درپاریس تاسیس شد. وی دومین برند قدیمی فرانسه را بنیاد نهاد. این برند در شروع به تولید و فروش دستکش، عطر و دسته گلهای عروس مشغول شد. مغازه اولیه به اسم "A la Corbeille de Fleurs" نامگذاری شد. در طول سده ها این برند، عطرساز دربارهای اروپایی بود که شامل ناپلئون، ناپلئون سوم، الکساندر دوم روسیه و ملکه ویکتوریا میشد.

بعلاوه این برند در ساخت عطرهای جدید پیشرو بود. در سال 1882 عطر Fougère Royale  را ساخت که بنوعی انقلاب در صنعت عطرسازی بود و عطرسازی مدرن را به شکلی که امروزه وجود دارد پایه ریزی کرد. این عطر اولین رایحه "fougère" به معنی مشابه سرخس را بوجود آورد که بعدها تبدیل به یک خانواده بویایی گردید. همچنین این برند اولین خانه عطری بود که کشف کرد چگونه یک ملکول را از مواد اولیه طبیعی آن جدا کند و اولین بار کومارین را از لوبیای تونکا جدا کرد. در سال 1912 عطر  Quelques Fleurs را ارائه کرد که اولین مورد روایح دسته گلی با چند نوع گل مختلف بوده است. تا آن موقع روایح گلی بصورت تک گل عرضه میشد. امروزه این برند تحت تملک شرکت موناکویی LOFT Fashion and Beauty Diffusion می باشد. در سال 2010 عطر Fougère Royale  دوباره بازسازی و به بازار عرضه گردید که مشهورترین کار این برند می باشد. این برند امروزه در ایران نیز وجود دارد.

 

 

Stéphane Humbert Lucas 777

آقای  Stéphane Humbert Lucas در 6 اکتبر 1971 در Épinal بدنیا آمد، شهری در فرانسه که بخاطر نقاشی های تمثیلی آن معروف است. وی در دوران تحصیلش در جنوب غربی فرانسه، شعر و نقاشی یاد گرفت.  بعدها مغازه و آزمایشگاهی که وی در مرکز Quincampoix در فرانسه داشت، به یک بوتیک دوگانه تبدیل گشت که نقاشی را به عطرسازی پیوند میداد. در آنجا استفان عطرهای عجیب خود را با همکاری یک عطار جوان که عاشق Cézanne بود طراحی میکرد. در سال 2010 استفان برندی بنام Nez A Nez تاسیس کرد که عطرهای آنرا با همکاری با Karine Chevallier تولید نمود. در همان سال So Oud را نیز تاسیس کرد و در نهایت در سال 2013 اولین عطر خود را تحت برند  Stéphane Humbert Lucas با همکاری با Stephane Humbert Lucas بنیان نهاد. در مجموع وی بشدت تحت تاثیر جهان عرب قرار گرفت و آنجا را مهد جهان میداند و اعتقاد دارد "خاورمیانه رایحه ای دارد؛ من عاشق رایحه اش هستم." از سری عطرهای این برند گرانترینش O Hira می باشد. عطری که بازسازی کننده یک رایحه کهربایی بوده و در آن از لابدانوم خیلی باکیفیت استفاده شده است که حدود 2/5 میلیون تومان در ایران قیمت دارد. ما بقی آنها نیز حدود 1 میلیون تومان برچسب خورده اند. بعضی از عطرهای این برند بنام شهرهای مختلف در خاورمیانه نامگذاری شده اند که جالبترین آن برای ایرانیها میتواند Qom Chilom و یا قلیان قم باشد.

 

 

Grossmith 

برند گراسمیت یکی از قدیمی ترین برندهای انگلیسی می باشد. این خانه عطر در ابتدا در سال 1835 تاسیس شد و بعدها توسط نوادگان موسس آن یعنی Simon Brooke و همسرش دوباره شروع بکار کرد. معروفترین کار برند Amelia می باشد؛ عطری که به نام دختر موسس برند، آملیا نامگذاری گردیده است.

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی