گنتار

گنتار به معنی رایحه و بو در پارسی کهن بوده است. این صفحه در ارتباط با رایحه، عطر ، ادکلن و موضوعات مرتبط ایجاد گردید.

گنتار

گنتار به معنی رایحه و بو در پارسی کهن بوده است. این صفحه در ارتباط با رایحه، عطر ، ادکلن و موضوعات مرتبط ایجاد گردید.

از آنجایی که بعضی از مطالب منتشر شده در سطح فضای مجازی در ارتباط با صنعت عطر، ادکلن و رایحه نادرست می باشد، این پیج در جهت اصلاح و گسترش تعاریف، دانش و اطلاعات در این زمینه و پالایش فرهنگ عمومی در این فضا ایجاد می گردد. خیلی از مطالب موجود در این صفحه قبلا توسط نگارنده و دوستانش در صفحه انجمن عطر ایران در فیسبوک ارائه شده اند. ولی بعلت عدم دسترسی و مشکلات ساختاری در فضای فوق الذکر، دوباره اینجا گردآوری و دسته بندی شده اند.

دنبال کنندگان ۴ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

عنبر سائل و کاربرد آن در عطرسازی

يكشنبه, ۱۶ خرداد ۱۳۹۵، ۱۲:۰۹ ق.ظ

عنبرسائل (Ambergris) یک ماده جامدو مومی به رنگ خاکستری می باشد که از طریق سیستم گوارشی نهنگ عنبر (Sperm Whale) تولید میشود.



در واقع عنبرسائل ترشحات صفراوی سیستم گوارشی نهنگ عنبر می باشد که بر روی دریا یا در کنار ساحل مشاهده میشود. گاهی نیز در شکم این والها یافت می گردند. از آنجاییکه اغلب منقار های سرپاورهای غول (Giant Squid) در توده های عنبرسائل دیده میشوند، دانشمندان حدس میزنند که این توده ها در سیستم گوارشی والها در مقابل مواد تیز و سختی که ممکن است به این سیستم آسیب برساند تشکیل میشود تا حرکت آنها را آسانتر نماید. والها اغلب این توده ها را به بیرون استفراغ مینمایند، اما اگر توده ای وارد روده آنها شود در همانجا تبدیل به عنبرسائل میگردد. تبدیل این توده ها به عنبر سائل از ماهها تا سالها میتواند طول بکشد.



عنبرسائل تازه تولید شده رنگی سیاه دارد و رایحه آن دریایی و مدفوعی می باشد، اما وقتی مدتها بر روی آب غوطه ور بماند، طی فرآیند اکسید شدن تدریجی، سخت شده و رنگ آن خاکستری گشته و بتدریج بویی شیرین و خاکی ، دریایی و انیمالیک پیدا میکند که مورد توجه عطرسازها در تولید عطر می باشد. این ماده همچنین بعنوان فیکسیتیو (ماده ای که برای ایجاد ماندگاری بیشتر در عطرها استفاده میشود) در نت پایه استفاده میگردد. عنبرسائل امروزه بطور وسیعی با ماده مصنوعی آمبروکسان (Ambroxan) جایگزین شده است. در شناخت مواد اولیه در عطرها، همواره بایست بین عنبرسائل (Ambergris) و کهربا (Amber) تمایز قائل شد و تفاوت مواد و رایحه آنها را شناخت.

از عطرهایی که در آنها از عنبر سائل استفاده شده میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

 1- عطر Ambergris  توسط Abdul Samad Al Qurashi 

2- عطر Royal Amber توسط  Abdul Samad Al Qurashi

3- عطر Body Language توسط House of Matriarch

4- عطر Amber توسط DSH Perfumes

5- عطر Amber توسط Amouage

6- عطر Fars توسط Xerjoff
7- عطر Ambre Russe از Parfum d'Empire 



  • علی ملتی

Ambergris

عنبرسائل

عنبرسایل

نظرات  (۱)

خیلی خوبه. بخصوص عطر هایی که از امبرگریس استفاده شده نوشتی 
پاسخ:
ممنونم فرشاد جان

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی