گنتار

گنتار به معنی رایحه و بو در پارسی کهن بوده است. این صفحه در ارتباط با رایحه، عطر ، ادکلن و موضوعات مرتبط ایجاد گردید.

گنتار

گنتار به معنی رایحه و بو در پارسی کهن بوده است. این صفحه در ارتباط با رایحه، عطر ، ادکلن و موضوعات مرتبط ایجاد گردید.

از آنجایی که بعضی از مطالب منتشر شده در سطح فضای مجازی در ارتباط با صنعت عطر، ادکلن و رایحه نادرست می باشد، این پیج در جهت اصلاح و گسترش تعاریف، دانش و اطلاعات در این زمینه و پالایش فرهنگ عمومی در این فضا ایجاد می گردد. خیلی از مطالب موجود در این صفحه قبلا توسط نگارنده و دوستانش در صفحه انجمن عطر ایران در فیسبوک ارائه شده اند. ولی بعلت عدم دسترسی و مشکلات ساختاری در فضای فوق الذکر، دوباره اینجا گردآوری و دسته بندی شده اند.

دنبال کنندگان ۴ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

مصاحبه با داون _رز (3)

چهارشنبه, ۹ دی ۱۳۹۴، ۰۲:۲۸ ب.ظ

Dawn Spencer Hurwitz عطار و مالک برند DSH ، عطرای زیادی با رز درست کرده و Dirty Rose اش معروف و پر فروشه. امیدوارم مصاحبه من با وی در ارتباط با نقش گل رز در عطرسازی مورد توجهتون قرار بگیره:


من: سلام داون. میدونم سرت شلوغه و وقتت تنگ. منتهی چند تا سوال درباره رزها داشتم  و ممنون میشم توضیحات تو رو دربارشون داشته باشم.


داون: ممنون که تو این زمینه به یاد من افتادی. خوشحال میشم اگه بتونم کمکی بکنم.


س: در میون صدها واریته مختلف رز که در دنیا وجود داره کدوماشون تو عطاری استفاده میشن؟

ج: در واقع امروزه تعداد کمی از اونها استفاده میشن. گرچه بطور سنتی rosa damascena و rosa centifolia از کشورهای مختلفی بکار گرفته میشوند. به محصول فرایند تقطیر بخار گل رز rose otto / attar و به محصول فرایند استخراج محلول مایع اون rose absolute گفته میشود، که هر یک از این فرایندها با واریته های مختلف استفاده شود روغنی با رایحه و خصوصیات بسیار متفاوتی تولید میکنه. گونه (Bulgarian rose (damascena بعنوان با کیفیت ترین رز شناخته میشه ، هر چند روغن رز فرانسه (French (centifolia بسیار با کیفیته و نسبتن کمیاب تر هم هست. روغنهای (Turkish (damascena و (Moroccan (centifolia هم خیلی خوب و عالی هستن. رزهای (Egyptian (centifolia و (Indian (varied genus هم روغنهای با کیفیتی دارن.

گونه دیگری که این روزها استفاده ازش داره افزایش پیدا میکنه اسانس تقطیری رز سرخ (rosa gallica) هستش که بنام apothecary rose هم معروفه. این گلها از روسیه و مولداوی (Moldava) میان.



س: تفاوت رایحه بین این گونه های رز چطوری هستن؟


ج: روغن Rose Otto / Attar - damascena معمولن بوی سبکتر، شیرینترو گاهی با زوایای سبز تری دارن از گونه ای که در بعضی از رایحه های مخمرها هم وجود داره.

روغن (Rose absolute (damascena عمیقتر و نافذ تره و زوایای واکسی- عسلی بیشتری داره و رایحه غنی تر و رسیده تری ایجاد میکنه.

روغن (Rose absolute (centifolia گاهی بوش در مقایسه با گونه damascena میتونه بیشتر ادویه ای- دودی بشه و بسته به کشور تولید کننده اش زوایای مربایی- میوه ای (مراکش) ، و یا بنفشتر (هندی) داشته باشه.

گونه های rosa gallica otto / attar مشابه damascene هستند منتهی من تو اونها زیر نتهایی از شمعدونی و شکلات هم پیدا کردم و حس میکنم.


س: هر کدوم از این رز ها رو چطور بر اساس بوهاشون میتونی بشناسی و تشخیص بدی؟


ج: همونطور که گفتم اونی که سبکتر و سبزتره بدون اون ابعاد غنی و واکسی- عسلی که ابسلوتها دارن مربوط به damascena otto / attar میشه. روغن Centifolia معمولا از طریق استخراج حلال مایع بدست میاد و ابسلوت هست و به زبون خودمانی اگه بخوایم بگیم ابعاد مربایی- میوه ای و یا ادویه ای-دودی داره به همراه احساس غنی و عسلی بودن رز.


س: میدونی سوالی که برام مطرحه اینه که چطور تصمیم میگیری تا اینکه چه گونه ای از رز رو تو عطرت استفاده کنی، یعنی منظورم اینه هر گونه رز با بوی مخصوص خودش برای بیان چه نوع احساساتی مناسبه؟


ج: خوب، این بستگی به روش و سبک عطر و داستانی که میخوای بگی داره. اگه بخوای راجع به یک فضای سبکتر و تازه و با روح بیشتری صحبت کنی معلومه که rose otto بیشتر مناسبه. اما اگه بخوای یک فضای عمیقتر و شرجیتر از رز رو به تصویر بکشی استفاده از ابسلوت مناسبتر خواهد بود. اگه بخوام صادق باشم من در خیلی از طرح هام از بیش از یک نوع رز طبیعی استفاده میکنم. در واقع من احساس کامل رزی رو که میخوام ، با اضافه کردن رزهای متفاوت بوجود میارم. اینطوریه که میتونم یک اثر سه بعدی با تموم زوایا و ریز نتهای مورد نظرم بوجود بیارم. من همچنین دارم رز پرورش میدم و رایحه گلهای زنده اونا رو مطالعه میکنم تا بتونم تفاوتهای رایحه های گونه های مختلف رز در طبیعت رو بفهمم. وقتی میخوام از رز تو کارهام استفاده کنم برای تصمیم گیری به این مطالعاتم هم نگاهی میندازم.


من: ممنون از توضیحات کامل و همه جانبه ات.

  • علی ملتی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی