گنتار

گنتار به معنی رایحه و بو در پارسی کهن بوده است. این صفحه در ارتباط با رایحه، عطر ، ادکلن و موضوعات مرتبط ایجاد گردید.

گنتار

گنتار به معنی رایحه و بو در پارسی کهن بوده است. این صفحه در ارتباط با رایحه، عطر ، ادکلن و موضوعات مرتبط ایجاد گردید.

از آنجایی که بعضی از مطالب منتشر شده در سطح فضای مجازی در ارتباط با صنعت عطر، ادکلن و رایحه نادرست می باشد، این پیج در جهت اصلاح و گسترش تعاریف، دانش و اطلاعات در این زمینه و پالایش فرهنگ عمومی در این فضا ایجاد می گردد. خیلی از مطالب موجود در این صفحه قبلا توسط نگارنده و دوستانش در صفحه انجمن عطر ایران در فیسبوک ارائه شده اند. ولی بعلت عدم دسترسی و مشکلات ساختاری در فضای فوق الذکر، دوباره اینجا گردآوری و دسته بندی شده اند.

دنبال کنندگان ۴ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

رز (1)

چهارشنبه, ۹ دی ۱۳۹۴، ۰۲:۰۳ ب.ظ

رز یک گیاه قدیمیه که کاشتش از حدود 5000 سال قبل از چین آغاز شده و بعنوان نماد عشق و لذت در دنیا شناخته میشه و تا کنون بیش از 150 گونه مختلف از اون در دنیا بدست اومده و پرورش داده میشه. رزِ مُشکی یا (Rosa moschata) یکی از گونه های اولیه رز هست که جد بسیاری از گونه های جدید بشمار میره . رز فرانسوی یا (Rosa gallica) زمانی بطور وحشی در اروپا و آسیا رشد میکرد. رز دمسک (Rosa damascena) یک گونه ابتداییه که از رز فرانسوی بدست اومد. رز سفید (Rosa alba) بعدها از ترکیب گونه های بالا ایجاد شد. و گونه Rosa centifolia یا Rose de Mai به رز کلمی معروفه که دارای گلبرگهای فراوانه. گونه رز چینی یا Rosa chinensis بعد ها به Tea rose تبدیل شد و خصوصیات منحصر بفردی رو به رزهای اروپایی بعدی اضافه کرد مثل گلدهی متناوب و سبز بودن همیشگی. تقریبا تموم گونه های جدید از نوع چینی بدست اومده اند. 
اسانس رز نه تنها به تنهایی بعنوان قلب یک عطر میتونه به عمق و سرزندگی رایحه کمک کنه بلکه گاهی بعنوان اصلاح کننده ، گرد کننده و نرم کننده رایحه ازش استفاده میشه. اصلیترین گونه هایی که در عطر سازی از اونها استفاده میشه شامل: damask rose ، Apothecary’s or French rose ،Rose de mai ، white rose، China و Musk rose میباشد. در بدست آوردن اسانس یا گلاب اون خیلی سعی میشه تا کل رایحه بدست بیاد. 



از صبح خیلی زود تا حدود 10 صبح از گلهایی که تازه شکفته شدن چیده شده در ظرفی سرد گذاشته میشن و بعد که به اندازه کافی غنچه جمع شد اونها رو تقطیر میکنن. هر 3000 تا 4000 کیلو گرم گلبرگ رز حدود 1 کیلو اسانس رز میده و واسه همین این اسانس خیلی گرونه. از روش حلال مایع هم میشه اکسترکت رز رو بدست آورد که اسانس بدست آمده 10 برابر بیشتر خواهد بود. در عطر سازی بیشتر از دو گونه خیلی گران از اسانس رز استفاده میشود: Rose de Mai که بویی شیرین، عمیق و قرص و محکم داره و یک رگه هایی از عسل و ادویه هم در اون احساس میشه و بیشتر تو فرانسه و مراکش کاشت میشه و نوع دوم Rosa damascene هستش که بیشتر تو ترکیه و بلغارستان بدست میاد و ازش گلاب هم زیاد میگیرن. یک رایحه بسیار عمیق، غنی و گرم کمی ادویه ای و البته عسلی داره. در واقع بوی خیلی واقعی از رز قرمز رو ارائه میده. این رز وقتی رقیق میشه تازه تبخیرش راحتتر صورت میگیره و پخش بوش بهتر میشه. 
گونه Musk rose یک بوی زمینی و خاکی و مُشکی داره و بسیار نادره. گونه نادر Taif roses که در عربستان کشت میشه احتمالن گونه ای از damask rose هستش. اونها صورتی رنگن و خیلی عطر زیادی دارن. خیلی وقتها اسانسهای رز رو بخاطر قیمت گرونشون و همچنین گاهی بعنوان تقلب با اسانس گیاهان دیگری که بوی مشابه دارن قاطی می کنن. مثلن شمعدونی و همچنین palmarosa که گونه ای علفه و به شمعدونی هندی هم معروفه . البته وجود ناخالصیها رو از روشهای آزمایشات شیمیایی و ... میشه تشخیص داد منتهی کار افراد خبره و با دستگاههای مخصوص به خودشه. 
از عطرایی که توش رز بکار رفته میشه از

 Mogador Keiko Mecheri

Kashan Rose Different Company

Rose Absolue Annick Goutal

 Persian Rose Pacifica
American Beauty (Rose No. 1) DSH Perfumes 

Le Parfum Couture M. Micallef

و PHI Une Rose de Kandahar Tauer Perfumes 
نام برد.

  • علی ملتی

رز

گل محمدی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی