گنتار

گنتار به معنی رایحه و بو در پارسی کهن بوده است. این صفحه در ارتباط با رایحه، عطر ، ادکلن و موضوعات مرتبط ایجاد گردید.

گنتار

گنتار به معنی رایحه و بو در پارسی کهن بوده است. این صفحه در ارتباط با رایحه، عطر ، ادکلن و موضوعات مرتبط ایجاد گردید.

از آنجایی که بعضی از مطالب منتشر شده در سطح فضای مجازی در ارتباط با صنعت عطر، ادکلن و رایحه نادرست می باشد، این پیج در جهت اصلاح و گسترش تعاریف، دانش و اطلاعات در این زمینه و پالایش فرهنگ عمومی در این فضا ایجاد می گردد. خیلی از مطالب موجود در این صفحه قبلا توسط نگارنده و دوستانش در صفحه انجمن عطر ایران در فیسبوک ارائه شده اند. ولی بعلت عدم دسترسی و مشکلات ساختاری در فضای فوق الذکر، دوباره اینجا گردآوری و دسته بندی شده اند.

دنبال کنندگان ۴ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

عکسی از عطر Blackbird

پنجشنبه, ۲۱ بهمن ۱۳۹۵، ۱۰:۱۹ ب.ظ

بلک برد هاوس آو متریارک Blackbird House of Matriarch

  • علی ملتی

Blackbird

House of Matriarch

black no.1

نظرات  (۴)

با سلام و احترام

با توجه به تجربیات و تخصص حضرتعالی، میخواستم بدونم چرا کشور ما تو صنعت و هنر عطرسازی  هیچ جایی نداشته و نداریم؟
ممنون میشم اگر لطف کنین یه خورده مفصل جواب بدین.
پاسخ:
با سلام خدمت شما دوست گرامی

دلایل مختلفی برای این مسئله وجود داره. یکیش و مهمترینش بر میگرده به وجود مواد اولیه. اغلب مواد اولیه مورد استفاده در عطر سازی اغلب در هند ، کشورهای عربی مثل یمن و کشورهای افریقایی وجود داشت و روش عصاره گیری که در ایران برای اولین بار توسط ابوعلی سینا بوجود آمد بیشتر تو تولید گلاب رز محمدی بکار گرفته شد. عرقیجات و گلابها در ایران بیشتر تو مواد غذایی و مصارف پزشکی کاربرد پیدا کرد. عطرهای مورد استفاده در ایران قدیم از مشک و عنبر و مر و کندر و ... از خارج از کشور وارد میشد. استفاده از خیلی از آنها با دود کردن بود و برای خوشبو کردن فضای خونه و البسه بکار گرفته میشد. هنوز اعراب بطور سنتی چوبهای عود رو دود میکنن و با دود اون لباسهای خودشونو خوش بو میکنن. و ما هم هنوز اسپند و گلپر و کندر رو دود میکنیم. در زمینه ترکیب روغنهای عطری و تولید عطر ایران ظاهرا در دوره ای خیلی کار کرده و عطارها به این کار مشغول بودند اما بعدها با آمدن کالاهای غربی و عطرهای اروپایی این بیزینس در کنار خیلی از صنایع دیگه در ایران از بین رفت به حدی که حتی از اینکه واقعا حجم و توسعه این صنایع در ایران به چه حدی بوده اطلاعات تاریخی با جزییات دقیق و زیادی در دست نیست.

در دوران مدرن بعد از قاجاریه نیز ایران تو اغلب صنایع ترجیح داد مصرف کننده باقی بمونه در نتیجه، مصرف کننده عطرهای اروپایی و غربی شد (مانند بقیه محصولات و صنایع)  و کسی هنوز دنبال ساخت عطر و رایحه نرفت. هر چند بخاطر تنوع جغرافیایی و گیاهی موجود در ایران خیلی از مواد اولیه رو میشه از همینجا تهیه کرد، منتهی عطر سازی هم مثل تموم صنایع دیگه هم به فوت و فنی نیاز داره که هنوز کسی دنبالش نرفته و هم زمینه مناسب تجاری میخواد که متاسفانه وضعیت کلی کشور برای این منظور خیلی جایگاه خوبی نداره.
سلام و سپاس
ممنونم از پاسختون، واقعا عالی بود، امیدوارم بعضی افراد پیدا شن از این شرایط جغرافیایی ویژه ای که داریم برای صنعت و هنر عطرسازی بهره ببرن.


سلام و عرض ادب خدمت شما
عطر وارد سیاست هم شد:
www.khabaronline.ir/detail/651309/Politics/parliament
http://www.khabaronline.ir/detail/651645/Politics/parliament
سلام 
من واقعن علاقمندم به عطر و عطر سازی 
و بوها رو خوب تشخیص میدم 
دوس دارم که ادامه بدم اینکارو 
با تجربه شما اولین قدمم چى باید باشه 
هیچ اطلاعى راجع به فرمولاسیون عطر و یا هرچیز دیگه ای هم ندارم در حد الف ب هستم 
پاسخ:
با سلام

راستش تو این زمینه هیچ راهی غیر از شرکت در دوره های عملی وجود نداره و همشون تو اروپا هستند. ممکنه در آینده ای نچندان دور کلاسهایی ایران برگذار بشه که تو وبلاگ اعلام میکنم.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی