گنتار

گنتار به معنی رایحه و بو در پارسی کهن بوده است. این صفحه در ارتباط با رایحه، عطر ، ادکلن و موضوعات مرتبط ایجاد گردید.

گنتار

گنتار به معنی رایحه و بو در پارسی کهن بوده است. این صفحه در ارتباط با رایحه، عطر ، ادکلن و موضوعات مرتبط ایجاد گردید.

از آنجایی که بعضی از مطالب منتشر شده در سطح فضای مجازی در ارتباط با صنعت عطر، ادکلن و رایحه نادرست می باشد، این پیج در جهت اصلاح و گسترش تعاریف، دانش و اطلاعات در این زمینه و پالایش فرهنگ عمومی در این فضا ایجاد می گردد. خیلی از مطالب موجود در این صفحه قبلا توسط نگارنده و دوستانش در صفحه انجمن عطر ایران در فیسبوک ارائه شده اند. ولی بعلت عدم دسترسی و مشکلات ساختاری در فضای فوق الذکر، دوباره اینجا گردآوری و دسته بندی شده اند.

دنبال کنندگان ۴ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

طبقه بندی برندهای عطرسازی

جمعه, ۳۰ بهمن ۱۳۹۴، ۰۶:۰۱ ب.ظ

معمولا برندهای عطرسازی بر اساس نحوه و ساختار فعالیتشان به گروه های مختلفی تقسیم میشوند که شامل دیزاینر ( Designer )، نیش ( Niche ) و آرتیزان ( Artisan ) میگردد.


دیزاینر (Designer) 

شرکتهای خیلی بزرگ با قدرت مالی فراوان هستند که در گستره وسیعی از صنعت مد و یا اتومبیل سازی، ساعت سازی و ... به تولید مشغول بوده و بعنوان یک بخش مکمل ، در زمینه تولید عطر هم فعالیت دارند. بیشتر اسمهای شناخته شده در صنعت مد در این گروه قرار دارند مانند Gucci و یا Calvin Klein. این شرکتها میتوانند طراحی عطر را به طراحان خارج از شرکت خود بسپارند مثل شرکت D&G و Tom Ford و یا طراحان عطری را در شرکت خود استخدام کنند مانند Dior و یا Chanel. روش عمومی این شرکت ها این است که با استفاده از نظر سنجی ها و روشهای علمی در آمار روند سلیقه مشتریها را در ارتباط با رایحه های مورد علاقه ، رنگ عطر، شکل محفظه و سطح درآمد آنها و توان آنها در پرداخت جهت هر شیشه بررسی کرده و بر اساس بازار مورد نظر خود عطری با رایحه، کیفیت و قیمت مشخصی ارایه میدهند. به همین دلیل این عطرها اغلب حالت عامه پسندتری داشته و مقبولیت عمومی بیشتری بدست می آورند. بعلت قدرت مالی فراوان کمپین های تبلیغاتی وسیعی راه انداخته در نتیجه اسم این برندها و عطرهای تولیدی آنها بیشتر شناخته شده هستند.



نیش (Niche)

عبارت نیش و یا بازار نیش به فارسی جاویژه بازار به بخش­ حاشیه‌ای کوچکی از بازار گفته می شود که بر روی یک نیاز ویژه یا یک کالای ویژه متمرکز شده است. این گونه از مدیریت بازاریابی بازار هدف خود را بر پایه نیاز بسیار ویژه، دامنه قیمتی، کیفیت کالا و ویژگی‌های جمعیت‌شناختی تعریف کرده است. هدف از بازاریابی جاویژه تمرکز کردن بر برآورده کردن یک کالا یا خدمت برای بخش کوچکی از بازار است که کالاها یا خدمات موجود نتوانسته‌اند نیاز آن بخش را به خوبی برآورده سازند. در صنعت عطر اغلب شرکتهایی که اینگونه بازاریابی را انتخاب کرده اند نسبت به غولهای چند ملیتی توان مالی کمتری داشته و بیشتر اهتمام خود را در افزایش کیفیت رایحه ها و سلایق خاص بکار میبرند. در بعضی از این برندها عطار و صاحب شرکت یکی هستند، هرچند در بعضی از آنها طراحی عطر به عطارهای خارج از شرکت سپرده شده است. یکی از تفاوتهای اصلی روش تولید این شرکتها با غولهای دیزاینری در این است که طراح عطر در این شرکتها کمتر به روندها و نظرسنجیهای عمومی توجه نشان داده و بیشتر کار تولید عطر را مانند یک اثر هنری بر اساس ذهنیت ، داستان و ایده خودش طراحی و تولید میکند، به همین دلیل عطرهای این خانه ها اغلب خاص پسندتر بوده و کمتر مورد اقبال عمومی قرار می گیرند. از معروفترین برندهای این حوضه میتوان از Serge Lutens و Guerlain در این زمینه نام برد. بعضی از برندهای دیزاینری جهت رقابت با شرکتهایی که در بازارهای نیش فعالیت می کنند خط تولید های جداگانه ای تحت عنوان "اختصاصی" و یا "ویژه" راه انداخته اند که بر روی همین بازارهای حاشیه ای تمرکز می کنند. از معروفترین این کارها می شود از خط Private Blend شرکت Tom Ford و یا La Collection Privée برند Dior نام برد. امروزه شرکتهای عطرسازی فعال در بازارهای نیش بعلت نیاز کمتر به منابع مالی و افزایش مصرف بخصوص در بازارهای حوضه خاورمیانه رشد قارچ گونه ای داشته اند.


آرتیزان (Artisan)

زیر مجموعه ای از شرکتهایی با استراتژی نیش مارکتینگ هستند که یک عطار خود ، برند خیلی کوچکی ایجاد کرده و صاحب برند و عطار در آن یکی می باشد. به این گروه ایندی نیش ( Indie Niche ) هم گفته میشود. تعداد کارکنان این شرکتها از تعداد انگشتان دست فراتر نمیرود. این برندها اغلب سعی می کنند کمبود خود در زمینه مسایل مالی و امکانات بازاریابی را با استفاده از خلاقیت و ایجاد آثار هنری از رایحه، جبران نمایند . آنها اغلب گستره فروش محلی داشته و در نهایت از امکانات فروش آنلاین استفاده مینمایند. خیلی از این شرکتها به حوضه تولید عطرهای طبیعی (عطرهایی که صد در صد مواد اولیه استفاده شده در آنها طبیعی می باشد) روی آورده اند. از برندهایی که در حوضه ایندی نیش معروف می باشند می توان از Andy Tauer و DSH نام برد.

  • علی ملتی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی