گنتار

گنتار به معنی رایحه و بو در پارسی کهن بوده است. این صفحه در ارتباط با رایحه، عطر ، ادکلن و موضوعات مرتبط ایجاد گردید.

گنتار

گنتار به معنی رایحه و بو در پارسی کهن بوده است. این صفحه در ارتباط با رایحه، عطر ، ادکلن و موضوعات مرتبط ایجاد گردید.

از آنجایی که بعضی از مطالب منتشر شده در سطح فضای مجازی در ارتباط با صنعت عطر، ادکلن و رایحه نادرست می باشد، این پیج در جهت اصلاح و گسترش تعاریف، دانش و اطلاعات در این زمینه و پالایش فرهنگ عمومی در این فضا ایجاد می گردد. خیلی از مطالب موجود در این صفحه قبلا توسط نگارنده و دوستانش در صفحه انجمن عطر ایران در فیسبوک ارائه شده اند. ولی بعلت عدم دسترسی و مشکلات ساختاری در فضای فوق الذکر، دوباره اینجا گردآوری و دسته بندی شده اند.

دنبال کنندگان ۴ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

به تازگی Quercia عطر جدید مجموعه Ingredient از خونه ی عطر ایتالیایی "آکوا دی پارما" وارد بازار ایران شده. پیشتر Oud، Leather و Ambra از این مجموعه ارایه شده بود و Sandalo عضو دیگه ی این گروه هم امسال عرضه شد.

"کوِرچا" از اون دسته عطراییه که به شکلی بسیار مشخص شرایط استفاده ی خودش رو در چارچوبی با خطوط محکم ترسیم می کنه. یک عطر مردونه ی متشخص، جذاب و گرم با ساختار آروماتیک و چوبی که خودش به وضوح بهتون میگه با چه لباسی و در چه موقعیتی بپوشیدش.

_______
امضای مشخص colonia که در عطرهای این خونه مرکبات رو با حسی طبیعی نمایش میده آغازگر داستان هست. مرکبات به شکلی پایدار نقش مهمی توی تعادل ترکیب این اثر بازی می کنن، اما به هیچ وجه بخش مرکباتی و سبزِ تازه، که در ابتدای کار قدرتمند هستند، اونقدرا در ترکیب پررنگ نمی مونن و به آرومی زیر تیزی آروماتیک و ادویه ای رنگ می بازن. با ادامه ی روند بو به سمت گرم شدن، حال و هوای چوبی و جنگلی بر اون حاکم میشه؛ سدروس با شخصیتی چوبی/کاجی همراه با سبزی و رنگ ادویه ایِ هل و شمعدونی و خزه. اینجا چیزی شبیه استوخودوس هم به مشام من می رسه که در روایح ذکر نشده.



هرچند که از تیزی ترکیب به مرور کاسته میشه، اما نوعی شیطنت پر انرژی همواره در زیر چهره ی متین و موقر "کوِرچا" وجود داره. خزه ی بلوط و دونه ی تونکا هر قدر به فرود عطر نزدیک میشیم برجسته تر عمل می کنن و علاوه بر گرمایی که این دو رایحه به ترکیب میدن، نوعی شیرینی بسیار پر رنگ هم حضور داره که من یه آکورد کهربایی با محوریت تونکا صداش می کنم. عطر به همین شکل با رگه های ضعیف خاکی/زمینی، در روندی خیلی طولانی به سوی محو شدن کمرنگ میشه.

گفته شده در "کوِرچا" با نگاهی به خانواده های اشرافی منطقه Piedmont، برای به تصویر کشیدن روح جاودان درختِ با اصالت بلوط، ابسولوت خزه ی بلوط توی این اثر به کار رفته که البته می دونیم از پارسال استفاده از این ماده به شکل طبیعی ممنوع شده. مهم نیست به چه شکل، اما حضور قدرتمند و موندگار خزه بلوط با حسی طبیعی بخش بسیار مهمی از این عطر با ساختاری کلاسیک، آشنا و قابل اعتماد رو شکل میده.

_______
با اینکه "کوِرچا" رو عطری چهار فصل می دونم، با حالتی رسمی/ نیمه رسمی شرایط استفاده ش همون جور که گفتم مشخص و تا حدی محدوده. شخصیتی که در مواجه با این عطر در ذهنم مجسم شد، مردی شیک پوش، خوش برخورد و در عین حال جدی هست که با ذکاوت، انرژی و وقار داره میره یه جلسه ی مهم کاری رو با پیروزی به نفع خودش تموم کنه. 

یه عطر خیلی خوش ساخت و خوشبو، با پخش بو و موندگاری زیاد که تقریبن برای همه جذابه و درسته خطی نیست، اما حوصله ی منو سر می بره!


نگارنده: فربد غفاری

  • علی ملتی

Acqua di Parma

Quercia

شرح عطر

نظرات  (۳)

ممنون عالی بود
ممنون از مطالب خوبتون
ممنون از مطالب خوبتون 

عطر و ادکلن اورجینال

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی