گنتار

گنتار به معنی رایحه و بو در پارسی کهن بوده است. این صفحه در ارتباط با رایحه، عطر ، ادکلن و موضوعات مرتبط ایجاد گردید.

گنتار

گنتار به معنی رایحه و بو در پارسی کهن بوده است. این صفحه در ارتباط با رایحه، عطر ، ادکلن و موضوعات مرتبط ایجاد گردید.

از آنجایی که بعضی از مطالب منتشر شده در سطح فضای مجازی در ارتباط با صنعت عطر، ادکلن و رایحه نادرست می باشد، این پیج در جهت اصلاح و گسترش تعاریف، دانش و اطلاعات در این زمینه و پالایش فرهنگ عمومی در این فضا ایجاد می گردد. خیلی از مطالب موجود در این صفحه قبلا توسط نگارنده و دوستانش در صفحه انجمن عطر ایران در فیسبوک ارائه شده اند. ولی بعلت عدم دسترسی و مشکلات ساختاری در فضای فوق الذکر، دوباره اینجا گردآوری و دسته بندی شده اند.

دنبال کنندگان ۴ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

در مفهوم هایپ (Hype) شدن عطرها در بازار عطر

چهارشنبه, ۲ تیر ۱۳۹۵، ۰۱:۳۵ ق.ظ

چندی است در بعضی مجامع تا راجع به یک کالا و یا برندی صحبت میشود، می گویند آن کالا/برند هایپ شده است. جدای از معنی کلمه هایپ به انگلیسی که در ادامه به آن خواهم پرداخت، این کلمه در بطن خود در زبان فارسی نیز بار معنایی بدی پیدا کرده است؛ اینکه فرد یا افرادی در قبال بدست آوردن منافع مادی در مجامع و گروههای حقیقی و مجازی دست به برجسته کردن، بزرگ نمایی و تبلیغات غیر واقع بزنند.


در زبان انگلیسی نیز این کلمه بار معنایی منفی دارد و Hype به معنی "ایجاد علاقه با روشهای دراماتیک و یا زرق و برق دار، ترویج و عمومی کردن بصورت نمایشی" و یا" افزایش و تشدید (ترویج، تبلیغ و تعمیم) با ادعاها، متدها و روشهای مبتکرانه و یا مشکوک" و همچنین به معنی "گول زدن"  نیز تعریف شده است.   



اما با این وجود آیا به هرگونه بحث، صحبت و مطلبی در مورد یک کالا /برند، میتوان گفت حرکتی در جهت هایپ کردن آن می باشد؟ پر واضح است که در یک فروم مثلا عطری مطالب مورد گفتگو در ارتباط با عطر و مباحث مرتبط با آن است. این مطالب میتواند راجع به سه گروه از عطر/برندها باشد: آنهایی که هنوز به کشور وارد نشده اند، آنهایی که تازه وارد شده اند اما کامل شناخته نشده اند و در نهایت آنهاییکه مدتهاست وارد شده اند و همه شناخت نسبی از آنها دارند. قطعا صحبت قابل توجه راجع به نوع سوم از این سه گروه خیلی کم پیدا میشود، چون همه آنها را میشناسند. آنچه باقی میماند تبادل نظر راجع به عطرهایی خواهد بود که یا وارد نشده اند، و یا تازه وارد کشور شده اند. از آنجاییکه اطلاعات راجع به این دو گروه در عموم جامعه کم هست خیلی طبیعی است که بیشتر مطالب فضای گروه با صحبت راجع به ناشناخته ها در این حوزه متمرکز شود. در نتیجه نمیتوان به هر گونه بحثی در این زمینه اتهام هایپ کردن زد. حتی این مباحث از آنجاییکه به بررسی نقاط ضعف و قوت کالاهای جدید می پردازد و مصرف کننده را نسبت به زوایای مختلف یک کالا و مصرف آن آگاه می نماید مفید هم هست.


در واقع هایپ کردن یک کالا/برند به معنی اینست که آن کالا/برند بدون داشتن خصوصیات، قابلیتها، کیفیت و استانداردهای واقعی، بزرگ جلوه داده شده و به دروغ دارای آن خصوصیات نشان داده شوند. در نتیجه گونه های دیگر مباحث از صرف معرفی یک برند، معرفی و شرح کالاها و برندهای جدید، نقد نقاط ضعف و قوت کالاها نمیتواند بعنوان هایپ کردن آن در نظر گرفته شوند.


لذا از آنجاییکه این کلمه دارای بار منفی است، لازم است افراد در بکار بردن آن دقت لازم و کافی را داشته باشند.

نظرات  (۳)

بسایرمطلب مفیدی بود . از شما به خاطر مطالب مفیدتون سپاسگذارم ...
پاسخ:
نظر لطفتونه
سلام . شخصی با این اکانت یافت نمیشه برای پیام دادن و عضویت توی گروه
لطفا به روز رسانی کنید
http://gentar.blog.ir/page/%D8%A8%D9%87-%DA%AF%D8%B1%D9%88%D9%87-%D8%AA%D9%84%DA%AF%D8%B1%D8%A7%D9%85-%D8%AF%D9%88%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D9%86%D8%AC%D9%85%D9%86-%D8%B9%D8%B7%D8%B1-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D9%BE%DB%8C%D9%88%D9%86%D8%AF%DB%8C%D8%AF
پاسخ:
سلام. ممنون از اطلاع رسانی تان. به روزرسانی شد.
  • علی اکبر
  • عالی بود

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی